ارتباط صحیح با دانش آموزان در سال تحصیلی آنلاین

ارتباط سازنده مدرسه با دانش آموزان از اصول مهم و تاثیرگذار در رشد دانش آموزان مقطع دوره اول است. «مجید نیک دهقان» مدیر دبیرستان دوره اول علامه طباطبایی – واحد میرداماد معتقد است با آنلاین شدن و سخت تر شدن این ارتباط، می توان با کمک برنامه ها و کانال های ارتباطی مجازی رفاقت بین مدرسه و دانش آموز را حفظ کرد. در ادامه گفت و گوی ما با مدیر واحد میرداماد را می خوانید.

آموزش مجازی در واحد میرداماد را چگونه توصیف می کنید؟

در حدود دو سال گذشته با مشکلاتی رو به رو شدیم و سعی کردیم آن ها را قدم به قدم رفع کنیم. در شروع آموزش آنلاین از منظر سخت افزاری و نرم افزاری سعی کردیم نسبت به امکانات مان، بهترین عملکرد را داشته باشیم. بنابراین مشکلاتی مثل از قطعی کلاس ها خیلی برای واحد میرداماد دردسرساز نشد.

به نظر شما در این مدت، چه چیزهایی در ارتباط با مدرسه و دانش آموز آسیب دید؟

واحد میرداماد همیشه بر تعامل سازنده با اولیا و دانش آموزان اصرار داشته است. این تعامل و ارتباط مخصوصا با دانش آموزان بسیار دچار مشکل شد و عدم حضور آن ها در مدرسه می توانست تاثیرات بدی به جا بگذارد. در جلساتی که با کادر مدرسه داشتیم، لزوم ارتباط قوی تر از قبل با دانش آموزان را یادآوری کردیم. نتیجه این ارتباط خوب با دانش آموزان علاوه بر تاثیر در عملکرد تحصیلی آن ها، در میزان ثبت نامی های واحد میرداماد هم قابل مشاهده بود؛ آن هم در زمانی که بسیاری از مدارس تهران با مسئله جذب دانش آموز رو به رو هستند.

عملکرد واحد میرداماد را در حوزه آموزش چطور ارزیابی می کنید؟

در زمینه آموزش، البته که کیفیت آموزش حضوری به مراتب بیشتر از آنلاین است. در واحد میرداماد سعی کردیم با برنامه ریزی هایی که انجام می دهیم رضایت اولیا و دانش آموزان را در حوزه آموزشی حفظ کنیم. همچنین در مدرسه آنلاین این نکته را نباید فراموش کنیم که به دلیل عدم حضور دانش آموز در مدرسه، نقش اولیا در فرآیند آموزشی دانش آموزان بسیار مهم تر از سال های قبل است. به همین دلیل اولیا به عنوان نمایندگان مدرسه در خانه، نقش پر رنگی در رشد تحصیلی فرزندان دارند. از طرفی ارتباط و تعامل اولیا با مسئولین مدرسه در ارائه پیشنهادات و انتقادات، بسیار در رفع ایرادات احتمالی و بهبود عملکرد مدرسه کمک کننده است که در سال تحصیلی جاری هم بیش از قبل با اولیا در ارتباط خواهیم بود.

نقش برنامه های پژوهشی، فرهنگی و ورزشی در واحد میرداماد به چه اندازه است؟

شاید بتوان گفت یکی از مهم ترین اهداف ما در دوران مدرسه آنلاین، دور نشدن دانش آموز از فعالیت های متنوع است. اینکه در آموزش غیر حضوری بتوان دانش آموز را متقاعد به مشارکت در امور فرهنگی یا پژوهشی کرد کار واقعا دشواری است که توانستیم از پس آن بر بیاییم. به طوری که در سال تحصیلی گذشته موفق شدیم در مسابقات فرهنگی منطقه، رتبه اول را کسب کنیم. همچنین در رشته های پژوهشی و ورزشی هم وضعیت بسیار مطلوبی داشتیم. در سال تحصیلی جدید هم برنامه مان، ادامه پر قدرت در این حوزه ها برای درخشش دانش آموزان و کسب افتخارات مختلف است تا دانش آموزی که دوره اول را در واحد میرداماد پشت سر گذاشته است، فردی مفید برای جامعه باشد.

خاطره ای از زمان کودکی تان برای ما تعریف می کنید؟

در دوره دبیرستان خیلی به فوتبال علاقه داشتم و بیشتر زمانم را صرف فوتبال می کردم. ما آن موقع سعی می کردیم صبح ها زودتر به مدرسه برویم تا در حیاط مدرسه فوتبال بازی کنیم. ساعاتی را هم که دبیر نداشتیم با همکاری همکلاسی ها حواس نگهبان مدرسه را پرت می کردیم و مدرسه را برای فوتبال بازی کردن ترک می کردیم. به دلیل جمعیت زیاد دانش آموزان غیبت ما خیلی محسوس نبود تا روزی که مچمان را گرفتند و اولیا من که در کل دوران تحصیلم به خاطر مسائل انضباطی به مدرسه نیامدند، سر این ماجرا دعوت شدند! یکی از اولیا همان مدرسه، امروز همکار من در مجتمع علامه هستند.

اخبار پیشنهادی