گفت وگو با مسئول آموزش درباره برنامه های سال جاری

آموزش ۶ مهارت خاص در واحد میرداماد

دانش آموزان دبیرستان دوره اول علامه طباطبایی – واحد میرداماد امسال در کنار درس های اصلی شان، مهارتهای مختلفی را یاد خواهند گرفت.«حسین جمالی» مسئول آموزش واحد میرداماد درباره جزییات این کلاس ها می گوید: «امسال در زنگ کارگاه، به دانش آموزان هر پایه دو مهارت آموزش می دهیم. پایه هفتمی ها در ترم اول معرق کاری و در ترم دوم ساخت کیت الکترونیکی را یاد می گیرند. پایه هشتمی ها هم ترم اول کار با مس و در ترم دوم ساخت پل ماکارونی را آموزش می بینند. کاشی کاری و مدار الکتریکی هم برای دانش آموزن پایه نهم واحد میرداماد درنظر گرفته شده است. آموزش این رشته ها با هدف تحقق شعار مهارت محوری مدرسه انجام می گیرد.»

شرکت در ۶ رشته پژوهشی و ۳ ترم زبان

میردامادی ها در سال تحصیلی ۱۴۰۳-۱۴۰۲ علاوه بر زنگ های کارگاه، در کلاس های فوق برنامه متنوعی هم شرکت می کنند؛ از جمله شش رشته پژوهشی و زبان ترمیک. به گفته مسئول آموزش مدرسه این کلاس ها در زنگ های مصوب مدرسه برگزار می شود: «دانش آموزان هر روز در ۴ زنگ از ساعت ۷:۳۰ تا ۱۴:۱۰ در مدرسه هستند. کلاس های فوق برنامه هم در همین ساعات برگزار می شود. میردامادی ها امسال در ۶ رشته پژوهشی رباتیک، هوافضا، برنامه نویسی، نانو، پزشکی و انیمیشن آموزش می بینند. کلاس زبان هم به صورت ترمیک (۳ ترم در سال) و به صورت سطح بندی شده با استفاده از کتاب تاپ ناچ برگزار می شود.»

رویکردهای متنوع برای هفتمی ها و نهمی ها

رویکردهای آموزشی واحد میرداماد برای دانش آموزان، با توجه به تغییر پایه تفاوت هایی با دیگر پایه ها دارد. این تفاوت به دلیل ماهیت ویژه آموزش برای هفتمی ها و نهمی ها، در برنامه ها لحاظ می شود. «حسین جمالی» درباره این تفاوت ها می گوید: «با توجه به تغییر مقطع دانش آموزان پایه هفتم از دبستان به دبیرستان دوره اول، رویکرد اصلی ما، ابتدا جذب دانش آموز به مدرسه است. دانش آموز پایه هفتم برای نخستین بار، در دبیرستان دوره اول تعداد زیادی دبیر خواهد داشت. این دانش آموران می بایست در آزمون های کتبی و شفاهی متنوعی هم شرکت کنند و دروس را با حجم بیشتری بخوانند. دبیران پایه هفتم در ابتدای سال تحصیلی به نحوی رفتار می کنند که دانش آموز نسبت به مدرسه احساس خوبی پیدا کنند.» وی می افزاید: «وقتی ارتباط خوبِ دانش آموز با مدرسه و دبیرانش برقرار شد، آن وقت می توان برنامه های آموزشی مدرسه را اجرایی کرد. البته بخش زیادی از این جذب در کلاس های درسی پایگاه تابستانی انجام می شود و در ابتدای مهر مشکل چندانی نخواهند داشت.»

به گفته مسئول آموزش مدرسه، برای دانش آموزان پایه هشتم، آموزش به روال عادی و به شکل جدی تری انجام می شود. اما برای نهمی ها موضوع اصلی انتخاب مدرسه و رشته، در دوره دوم دبیرستان است: «نهمی ها در طول سال تحصیلی، هم باید در آزمون های ورودی مدارس مختلف شرکت کنند و هم می بایست رشته تحصیلی شان در دوره دوم دبیرستان را انتخاب کنند. برنامه هایی مثل کلاس های تست زنی، اردوهای مطالعاتی و آموزشی و جلسات ویژه آشنایی با پروسه هدایت تحصیلی  برای دانش آموزان و اولیا، از جمله برنامه های آموزشی برای پایه نهمی ها است.»

برگزاری کلاس های پیشرفته (برای دانش آموزان قوی تر) و تقویتی (برای دانش آموزان نیازمند تلاش بیشتر) در روزهای پنج شنبه، بخش دیگری از برنامه های آموزشی واحد میرداماد برای دانش آموزان پایه نهم است.

برگزاری آزمون متنوع برای ارزشیابی مستمر

دانش آموزان واحد میرداماد در طول سال تحصیلی در آزمون های متنوعی هم شرکت می کنند. جمالی درباره این آزمون ها می گوید: «آزمون های هفتگی مدرسه بر حسب نیاز هر درس و با هماهنگی مشاوران و دبیران، برگزار می شود. هدف از برگزاری این آزمون ها ارزشیابی مستمر دانش آموزان است تا بچه ها درس خواندن را فقط به شب امتحان موکول نکنند و در طول سال تحصیلی هم به مطالعه درس ها بپردازند. آزمون های میان ترم، پایان ترم و آزمون جامع مجتمع نیز دیگر روش های ارزیابی دانش آموزان وحد میرداماد در طول یک سال تحصیلی است.»

اخبار پیشنهادی