آموزش مهارت ها در محیطی آرام؛ شعار نیاورانی ها در سال تحصیلی جدید

آموزش مهارت های زندگی، مهارت تفکر، شرکت در کلاس تجربه های ناشناخته، زنگ بازی و زنگ تغذیه، بخشی از برنامه هایی است که در سال تحصیلی ۱۴۰۱-۱۴۰۰ در پیش دبستان و دبستان علامه طباطبایی – واحد نیاوران اجرا می‌شود. «لازم است در مقطع دبستان محیطی برای دانش آموزان فراهم شود که بچه ها بتوانند تجربه کسب کنند.» این جمله، بخشی از صحبت های «علی اصغر معینی» مدیر دبستان واحد نیاوران در گفت و گو با سایت مجتمع علامه طباطبایی است. معینی اعتقاد دارد آموزش دبستان ها باید مهارت محور باشد زیرا دانش آموزان با انجام عملیاتی آموزه هایشان بهتر رشد می کنند.
متن کامل مصاحبه مدیر واحد نیاوران با سایت مجتمع علامه طباطبایی را بخوانید.

آقای معینی، شعار واحد نیاوران در سال تحصیلی ۱۴۰۱-۱۴۰۰ چیست؟
«آرامش، مهارت و آموزش». دانش آموزان واحد نیاوران در کلاس مهارت های زندگی، یاد می گیرند که اول آرامش داشته باشند و از استرس دور باشند سپس مهارت کسب کنند و آموزش ببینند. 

چه برنامه هایی را برای آموزش بچه ها در سال تحصیلی جدید در نظر گرفته اید؟
سال تحصیلی ۱۴۰۱-۱۴۰۰ در کنار مباحث اصلی آموزش و پرورش، آموزش زبان، هنر، خوش نویسی، کامپیوتر و داستان خوانی هم انجام می شود. امسال برنامه هایی هم مثل دورهمی، زنگ تغذیه و گاه شمار برای دانش آموزان در نظر گرفتیم.

هدف از اجرای این برنامه ها چیست؟
شناخت ادبیات فارسی و تاریخ و تمدن کشور، آشنایی با شخصیت های تاریخی، تقویت سواد خواندن و درک مطلب، از اهداف اجرای این برنامه ها واحد نیاوران است. برنامه «گاه شمار» را برای آشنایی دانش آموزان با تاریخ و فرهنگ کشور برنامه ریزی کردیم. در زنگ تغذیه و بازی هم دانش آموزان خارج از فضای کلاس و با تشخیص دبیرشان بازی های فکری، ورزش، گپ و گفت انجام می دهند و به توصیه هایی درباره تغذیه صحیح، گوش می دهند.

به نظر شما آموزش مجازی در یک سال گذشته توانست جای آموزش حضوری را به خوبی پُر کند؟
به نظر من آموزش مجازی در صورت استفاده صحیح از آن، خوبی های فراوانی دارد. واحد نیاوران در سال تحصیلی گذشته با استفاده همزمان از آموزش های آنلاین و آفلاین، تجربه های خوبی را به دست آورد. در مجموع فکر می کنم آموزش حضوری و مجازی در کنار هم بهترین اتفاق ممکن برای دانش آموزان خواهد بود. تا دانش آموزان هم توانایی آنلاین درس خواندن را داشته باشند و هم با حضور در مدرسه در کنار دوستان و آموزگارانشان باشند.

آقای معینی، در یک سال گذشته که آموزش به شکل غیرحضوری بود، دلتنگ بچه ها هم شدید؟
دوری دانش آموزان از فضای مدرسه و نداشتن تعامل مستقیم با آن ها، برایمان واقعا سخت بود و دلتنگ شان می شدیم. به همین دلیل در سال تحصیلی گذشته شرایطی را فراهم کردیم که در زمان هایی مشخص دانش آموزان و اولیا را در فضای مدرسه یا خارج از آن ببینیم. در سال تحصیلی جدید هم برنامه داریم که هر ماه با دانش آموزان یکی از پایه ها دیدار داشته باشیم.

خاطره ای از دوران تحصیل تان به یاد دارید؟
بله خاطره ای که در ذهنم مانده این است که در تمام دوران تحصیلم، اضافه وزن داشتم و پسر بچه چاقی بودم. این موضوع باعث شده بود که بقیه بچه ها همیشه مسخره ام کنند!
به یاد دارم روزی در زنگ تفریح تنها گوشه حیاط نشسته بودم و با خدا راز و نیاز می کردم؛ از او پرسیدم می شود روزی من هم لاغر بشوم و بچه ها دیگر مسخره ام نکنند. خداوند هم پاسخ راز و نیاز من را داد و با گذشت زمان لاغر و لاغر تر شدم!

اخبار پیشنهادی