آشپزی، گل آرایی و عروسک سازی گلستانی ها

کلاس های کانون فرهنگی و هنری دبیرستان دوره اول علامه طباطبایی – واحد گلستان روزهای دوشنبه برگزار می شود. به این مدرسه آمدم تا با مربیان و دانش آموزان درباره رشته های مختلف کلاسها حرف بزنم.

اولین کلاسی که واردش شدم، رشته آموزش کمکهای اولیه بود. به گفته مصطفی سلیمی، مدرس هلال احمر و مربی کمکهای اولیه واحد گلستان، فراگیری کمک های اولیه برای همه افراد جامعه ضروری است، مخصوصا برای نوجوانان. دانش آموزان در این جلسه فرق بین حادثه، سانحه و فاجعه را یاد گرفتند. در بخش دیگر کلاس، صحنه یک سانحه شبیه سازی شد و دو دانش آموز که از قبل بیرون کلاس بودند، با حضور در کلاس به صدمه دیده ها کمک کردند.

سلیمی گفت: «بعد از اتمام کلاس گواهی آموزش کمکهای اولیه از طرف سازمان هلال احمر به دانش آموزان داده می شود که در ۱۹۰ کشورجهان معتبر است.»

بعد از کلاس کمکهای اولیه نوبت به کلاس عروسک سازی و نمایش عروسکی رسید. مربی این درس، یکی از استادان چیره دست نمایش عروسکی، داود مختاری، است که نمایشهای ساخته او از شبکه های مختلف صدا و سیما پخش می شود. در انتهای این دوره، دانش آموزان با عروسک هایی که ساخته اند، یک نمایش که خودشان آن را ایده پردازی کرده اند را اجرا می کنند.

از کلاس عروسک سازی خارج شدم و به سمت کارگاه واحد گلستان رفتم. هرچه نزدیک تر شدم عطر گل هم بیشتر شد. در کارگاه کلاس گل آرایی برپا بود. دانش آموزان رشته هنرهای دستی بعد از دو جلسه کلاس بادکنک آرایی، اولین جلسه کلاس گل آرایی را می گذراندند. در رشته هنرهای دستی در طول سال، چند رشته مختلف آموزش داده می شود. بعد از بادکنک سازی و گل آرایی، نوبت به ویترای و معرق می رسد. بچه ها در اولین جلسه انواع گلها و برگها را شناختند. آنها برای خود یک دسته گل درست کردند و به خانه بردند.

عقیل قبادی ،مربی گل آرایی گفت: «در طول سالهای فعالیت به عنوان گل فروش و همکاری با موسسات مختلف، این اولین مدرسه ای است که برای آموزش گل آرایی دعوت شده ام.»

بعد از عطر گل، بوی غذا راهرو مدرسه را پر کرد. دانش آموزان در کلاس آشپزی رولت تخم مرغ و پنیر می پختند. آنها در گروه های سه نفره تخم مرغ هم زدند و تابه پهن کردند. بعد پنیر را به آن اضافه کردند تا رولتشان آماده شود. یکی از بچه ها در حالی که سرش پایین بود و تخم مرغ را هم می زد گفت: «چند روز پیش در خانه پختن برنج کته که درس هفته گذشته بوده است را تمرین کردم و خوب درآمد.»

داود کشاورز، مربی آشپزی واحد گلستان هدف برگزاری این کلاس را آموزش الفبای آشپزی به دانش آموزان عنوان کرد تا زمانی که در خوابگاه دانشجویی یا در کشورهای خارجی برای تحصیل رفتند، به غذاهای فست فود کمتر احتیاج پیدا کنند.

آخرین کلاس کانون فرهنگی و هنری واحد گلستان، مستند سازی بود. وارد اتاق که شدم، چراغ خاموش بود و بچه ها فیلم کوتاه صد ثانیه ای می دیدند. بعد از دیدن فیلم در مورد موضوع فیلم حرف زنند و سعی کردند پیام فیلم را درک کنند. محمد ابراهیمی مربی رشته مستندسازی در مورد نحوه برگزاری این کلاس گفت: «در این کلاس از ایده پردازی، فیلمبرداری و تدوین به دانش آموزان آموزش داده می شود.»

فضای کلاسهای کانون فرهنگی و هنری، با آن چیزی که من از دوران تحصیل به یاد داشتم کاملا متفات بود. گلستانی ها در کلاس کمک های اولیه نقش مصدوم را بازی کردند، در کلاس عروسک سازی دور معلم جمع شدند تا نحوه چسب زدن به فوم را ببینند و یاد بگیرند. در کلاس گل آرایی بعد از زنگ تفریح هم در کارگاه ماندند و دوست نداشتند از کلاس خارج شوند. در کلاس آشپزی دست پخت خود و دوستانشان را چشیدند. دوشنبه ها روزی است که گلستانی ها خوشحال تر از هر روز به خانه برمی گردند.

اخبار پیشنهادی