«پولسازی» با «رشته خوب» چه رابطه‌ای دارد؟

* تهیه مطلب: عليرضا حسيني / دانش آموز پايه يازدهم

انتخاب رشـــته آخـــــرين مرحله در فرآيند ورود دانــش‌آموزان به دانشگاه است. نتيجه زحمات چندين ساله دانش-آموزان به يک انتخاب رشته صحيح و منطقي بستگي دارد پس داوطلبان بايد با فکر و تامل زيادي درباره اين موضوع تصميم‌گيري کنند. زيرا اين تصميم‌گيري آينده دانش‌آموزان را تحت تاثير قرار مي‌دهد و مي‌تواند سرنوشتشان را عوض کند.

همه در آرزوي پزشکي هستند!

بعضي از رشته‌ها در بين دانش‌آموزان بسيار پر طرفدار هستند. يکي از دلايل اصلي اين علاقه‌مندي، درآمدي است که هر فرد مي‌تواند در اين رشته‌ها  کسب کند.

به طور کلي پزشکي پرطرفدارترين رشته دانشگاهي در ايران است. دانش آموزان رشته تجربي همواره سعي مي‌کنند طوري درس بخوانند تا در رشته پزشکي قبول شوند، اگرچه اين کار اصلا راحت نيست. دانشجويان رشته پزشکي بعد از حدود هفت سال درس خواندن، وارد بازار کار مي‌شوند و اغلب درآمدهاي خوبي دارند. پزشکي شاخه‌هاي مختلفي هم دارد که دانشجويان مي‌توانند بعد از گذراندن دوره عمومي، به صورت تخصصي در آن‌ها ادامه تحصيل دهند.

پول در تکنولوژي است!

رشته‌هاي پرطرفدار ديگر بين دانش‌آموزان، برق و کامپيوتر هستند. دانش‌آموزان رشته رياضي مي‌توانند در اين دو رشته ادامه تحصيل دهند.  برق و کامپيوتر از رشته‌هاي پردرآمد رشته رياضي هستند و به نسبت بقيه رشته‌هاي مهندسي بازار کار بهتري دارند. دليل اين موضوع گسترش تکنولوژي در زندگي انسان است. در آينده نزديک، انسان بدون تکنولوژي قادر به انجام هيچ کاري نخواهد بود. پس رشته‌هايي که با تکنولوژي سروکار داشته باشند همچنان پر رونق هستند.

هنر و انساني، عشق مي خواهد

در رشته‌هاي علوم انساني، رشته وکالت از پر طرفدار‌ترين‌ رشته‌ها است. تحصيلات پايه در رشته وکالت ۴ سال است و دانشجويان با گذراندن اين دوران و شرکت در آزمون‌هاي وکالت، پروانه کار مي‌گيرند. رشته وکالت به مهارت در سخنوري، نگارش، توانايي تحليل و اعتماد به نفس بالا نياز دارد. سابقه و اعتبار هم از مهمترين نياز‌ها در بازار کار اين رشته است.

در آخر بايد به رشته‌هاي دانشگاهي هنر هم اشاره کرد. زير شاخه‌هاي مهم اين رشته گرافيک، موسيقي و طراحي صنعتي هستند. رشته‌هاي هنر اصولا بازار کار ضعيف‌تري دارند ولي اگر در يک رشته از آن‌ها تخصص کافي داشته باشيم، مي‌توانيم درآمدهاي بسيار بالايي از آن کسب کنيم. ولي به طور کلي تحصيل در رشته‌هاي علوم انساني و هنر، به عشق و علاقه فراواني احتياج دارد تا با آن بتوانيم سختي‌هاي راه را تحمل کنيم.

ممکن است رشته‌هايي که در اين مقاله نوشته شد، براي خيلي‌ها جذاب نباشد و بعضي از دانش‌آموزان ورود به رشته‌هاي ديگري را در سر داشته باشند. اما مهم اين است که قبل از انتخاب رشته خوب فکر کنيم، تحقيق انجام دهيم و در نهايت عجولانه تصميم نگيريم.

اخبار پیشنهادی