مدیر واحد گلستان: وقتی دانش‌آموزان نیستند،کار ما بیشتر است

برای هر دانش آموزی جالب است که بداند مربیان و دبیران بعد از خروج او از مدرسه یا در زمان تعطیلی تابستان چه می‌کنند. حجت حضرتی، مدیر دبیرستان دوره اول علامه طباطبایی – واحد گلستان از اقداماتی می گوید که از چشم دانش آموزان دور می ماند. او اعتقاد دارد زمانی که دانش آموزان نیستند کارشان بیشتر است. «در زمان حضور دانش آموزان در مدرسه اقداماتی را انجام می‌دهیم که در زمان نبود آنان در مدرسه برنامه‌ریزی‌های آن را انجام داده‌ایم. به همین دلیل زمان حضور دانش‌آموزان زمانی است که کارهای ما تقریبا روی روال انجام می گیرد.

برنامه ریزی به برنامه هفتگی محدود نمی‌شود

«وقتی حرف از برنامه ریزی می زنیم امکان دارد ذهن خواننده به سمت برنامه ریزی هفتگی برود.» حضرتی با ذکر این مطلب ادامه می دهد: «چینش برنامه هفتگی قسمت کوچکی از کار ماست. قبل از آن باید سیاست گذاری ها و تبیین قوانین و مقررات انجام شود. مواردی مثل این که کدام دبیر در کدام پایه تدریس کند و یا فاصله دروس پرتکرار و سخت در طول هفته. قبل از برنامه ریزی هفتگی ساعت ها سیاست‌گذاری و قوانین و مقررات تدوین می‌شود که نمودش در برنامه ریزی هفتگی دیده می‌شود.»

آیین‌نامه‌ها هر سال مورد بازبینی قرار می‌گیرد

حضرتی می افزاید: «هر ساله آیین‌نامه‌ها از جمله آیین نامه تشویق و تنبیه را مورد بررسی قرار می‌دهیم. علاوه بر این تقویم اجرایی را در تابستان می بندیم. درست است که برنامه‌های اجرایی مدرسه عمدتا تکراری است اما در کارگروه‌های تخصصی مدرسه در مورد آنها بحث و تبادل نظر می‌شود. در این کارگروه‌ها اگر برنامه‌ای قبلا اجرا شده گزارشی در مورد عملکرد و نقاط ضعف و قوت آن داده شود. اگر برنامه قبلا اجرا نشده‌است پیش‌بینی حالت‌های مختلف و آمادگی برای آنها در دستور کار قرار می‌گیرد. تدوین ملاک‌هایی برای ارزیابی برنامه‌های پرشماری که در طول سال تحصیلی اجرا می‌شود از دیگر وظایف کارگروه‌ها است. اینها همه طی تابستان صورت می‌گیرد.»

از دی ماه آغاز می‌شود…

مدیر واحد گلستان برنامه‌ریزی‌های تابستان را مانند وقتی می‌داند که ما سر سفره می‌نشینیم و در مدت کوتاهی غذا می خوریم اما قبل از آن مادر خانواده ساعت ها وقت صرف تهیه آن کرده است. او ادامه می دهد: «برنامه ریزی های سال تحصیلی نه از تابستان بلکه از دی ماه سال گذشته شروع شده است. برنامه کلاس‌ها و هفتگی سال بعد در حال حاضر نوشته شده و ما اقدامات دیگر را انجام می‌دهیم. اقداماتی مانند ضبط ویدیوهای آموزشی برای سیستم یادگیری معکوس.»

پیشرفت با سیستم یادگیری معکوس

او از روند اجرای سیستم یادگیری معکوس در اولین سال راضی است. «ارزیابی‌های ما از اولین سال اجرای این سیستم در واحد گلستان نشان داد که با وجود برخی کاستی ها، سیستم یادگیری معکوس کارایی بالایی داشت و سیستم موفقی بود. این سیستم سال گذشته در درس‌های ریاضی و علوم پایه هفتم و ریاضی هشتم اجرا شد اما امسال ریاضی و علوم هر سه پایه به علاوه عربی با سیستم یادگیری معکوس تدریس می‌شود.»

حضرتی از دیگر کارهایی که در تابستان انجام می‌شود می‌گوید: « خرید منابع آزمایشگاه و کارگاه که در طول سال مصرف شده‌است از دیگر کارهای ما است. امضای قرارداد با سالن ورزشی و اردوهای تفریحی همه در مواقعی انجام می گیرد که دانش آموزان در مدرسه نیستند.»

اخبار پیشنهادی