مدیر واحد تجریش: ایجاد فضایی امن، اولویت اول مدرسه است

در بدو ورود به ساختمان پیش دبستان و دبستان علامه طباطبایی – واحد تجریش اولین نکته ای که جلب نظر می کند، استفاده از رنگ های شاد در همه جای مدرسه است. درها، دیوارها، پرده ها، نرده ها و هر چه که در معرض دید نوآموزان قرار دارد، خوش رنگ هستند. «ساره قادری»، مدیر واحد تجریش تاکید می کند که رنگ های شاد باعث می شود که کودکان جذب محیط شوند و احساس شادی، امنیت و نشاط کنند. در این مدرسه زیبا با مدیر واحد تجریش گفت و گو کردیم  و از برنامه ها و اهداف و رویکردها برای سال تحصیلی پیش رو پرسیدیم.

«ساره قادری» رویکرد های مدرسه را در قالب چند هدف بیان می کند. «اولین هدف ما در واحد تجریش ایجاد محیط امن از نظر روانی است. برای ما سلامت روانی کودک در درجه اول اهمیت قرار دارد. کودک بد رفتار کودک دلسرد است. ما اعتقاد داریم اگر کودکی نسبت به محیط و افراد حاضر در محیط احساس تعلق بکند نه تنها بد رفتاری احتمالی برطرف می شود بلکه فضایی برای رشد و نمو شخصیت کودک فراهم می شود.» در همین راستا کلاس های تربیت سالم برای معلمان  دبستان­های علامه طباطبایی از جمله واحد تجریش در طول تابستان برگزار شده است. در این کارگاه موضوعاتی چون شناخت دنیای کودکان،بدرفتاری و دلایل آن،تنبیه و تشویق ، ارتباط قبل از اصلاح و حل مسئله مورد بحث قرار گرفته است.

تقویت مهارت های زندگی

قادری هویت بخشی به کودک را از فواید نشست های کلاسی می داند و می گوید: «در نشست های کلاسی کودک می آموزد چطور اظهار نظر کند و با دیدگاه های مخالف مواجه شود. مسائل و چالش ها را خود برطرف کنند و معلم به عنوان هدایتگر در کنار آنها است. تمام اتفاقات با انگیزه درونی توسط کودک رخ می دهد.

مدیر واحد تجریش دومین هدف در واحد تجریش را اینطور بیان می کند: «عصر امروز، عصر تفکر سطحی و شتاب زده و پر سرعت است. دانشمندان پیش بینی کرده اند که به زودی سرعت فراگیری ذهن بشر به جایی می رسد که تمام علوم عالم را ظرف ۲۴ ساعت فرا بگیرد، به عبارت دیگر درست انتخاب کردن از علم­آموزی مهمتر می­شود. ضرورت تعلیم و تربیت در این عصر شتاب زده این است که کودک بیاموزد که درست فکر کند و درست انتخاب کند.»

به گفته وی کلاس های فلسفه برای کودکان و مهارت های زندگی به همین دلیل برگزار می شود. او می گوید: «مبنای ما بعد از ایجاد محیط امن روانی، تقویت مهارت های تفکر و اندیشه ورزی و حل مسئله است. بچه­ ها در خلال این کلاس­ها مهارت­های گفت و گو و مشارکت و دستیابی به قضاوت صحیح را می آموزند.

تجریشی ها یاد می گیرند چطور فکر کنند

ساره قادری در مورد کلاس مهارت های تفکر می گوید: «تفکر چند بعدی را آموزش می دهیم. تفکر نقاد، خلاق و تفکر مراقبتی. تفکر نقاد تقویت مهارت دلیل آوری، ارزیابی،استدلال و استنتاج کردن است. تفکر خلاق مهارت حل مسئله و پیدا کردن راه حل های جدید و تغییر زاویه دید نسبت به مسائل است. تفکر مراقبتی، اهمیت دادن به دیدگاه های دیگران، تعامل و دلسوزی است. همه این ها در کنار هم تحت بازی ها و فعالیت ها و داستان ها به کودک ارائه می شود.»

یادگیری مشارکتی دروس

مدیر واحد تجریش هدف سوم را رسیدن به سطح مطلوب از نظر آموزشی می داند و می گوید: «برای ما مهم است که کودک در کنار همه اینها از نظر آموزشی به سطح مطلوبی که مد نظر مجتمع علامه طباطبایی است، برسد.

او یادگیری مشارکتی را هدف بعدی در واحد تجریش می داند و می گوید: «نحوه نشستن و قرارگیری میزها در کلاس به گونه ای است که کودکان همه در امر یادگیری مشارکت فعال داشته باشند.» از فعالیت های دیگری که در این زمینه انجام می شود ارائه پروژه است. «کودکان در سال یک یا دو پروژه ارائه می دهند. می خواهیم کودکان را با روش های پژوهش و تحقیق آشنا کنیم. اعتماد به نفس ارائه مطلب را افزایش دهیم تا نوآموزان ترسی از حضور در مقابل چند نفر رانداشته باشند. همپنین خودشان با روش های کشف و پژوهش آشنا شوند و بیاموزند که باید دنیا را کشف کنند. آنها از موضوعاتی که از قبل در اختیارشان قرار گرفته یکی را انتخاب می کنند و تحقیق خود را ارائه می دهند. مسائلی مربوط به جهان اطراف و مشاهیر جهان و مسائل فرهنگی.»

برگزاری کلاس یوگا نشان از اهمیت داشتن سلامت جسمی برای نوآموزان دارد. قادری می گوید: «کلاس یوگا به دو دلیل برگزار می شود. اول کمک به خودکنترلی و کاهش عدم تمرکز و شتاب زدگی. دوم شکل گیری درست اندام واره کودکان از طریق انجام حرکت های یوگا و اصلاح مشکلات ستون فقرات و درست نشستن و درست ایستادن و غیره.»

نوآموزان کجا درس می خوانند؟

قادری تعداد کلاس در هر پایه را یک کلاس و سقف آن را ۱۶ نفر عنوان می کند. او می گوید: «از رنگ های شاد و متنوع در ساختمان مدرسه استفاده شده است. به رنگ های شاد اعتقاد داریم چون باعث می شود که کودکان جذب محیط شوند و احساس شادی، امنیت و نشاط کنند. تاکید ما استفاده از میزهای دو نفره است تا دختران تعامل را یاد بگیرند و بیاموزند از یک فضای مشترک چطور استفاده کنند.»

حیاط مدرسه با چمن مصنوعی پوشیده شده است. قادری علت این کار را علاوه بر بالا بردن امنیت این گونه توضیح می دهد: «چون چمن مصنوعی هم رنگ طبیعت است و ایجاد حس آرامش می کند.»

او می افزاید: «ما فضای مجزا برای کتابخانه در نظر گرفته نگرفته ایم تا کتاب ها در همه جا و همه وقت در اختیار نوآموزان قرار داشته باشد و هر وقت که اراده کردند کتاب بخوانند. فضای کتابخانه ما اتاقی در بسته نیست بلکه یکی از سالن های مدرسه که رفت و آمد دانش آموزان از آنجا انجام می گیرد، نقش کتابخانه مدرسه را دارد.»

اخبار پیشنهادی