محاوره نویسی؛ بزرگ ترین چالش پیش روی امتحان نگارش است

رعایت اصول نگارش فارسی و اجتناب از محاوره نویسی، مهم ترین مؤلفه ها در تعیین نمره امتحان نگارش دانش آموزان دبیرستان دوره اول مجتمع علامه طباطبایی است.

آزمون نگارش نوبت دوم علامه ای های دوره اول، چهارشنبه ۳ خرداد، برگزار شد. دانش آموزان از میان سه موضوع تعیین شده، یکی را انتخاب کردند و درباره آن انشا نوشتند. این امتحان محدودیت کلمه ندارد و رعایت هنجارهای نگارشی، محتوای خوب و ساختار صحیح از مؤلفه های ارزشیابی عملکرد دانش آموزان است.

«مارال مظاهری»، دانش آموز پایه نهم دبیرستان دخترانه دوره اول مجتمع علامه طباطبایی- واحد پاسداران در مصاحبه با سایت مجتمع علامه طباطبایی درباره این آزمون گفت: « امتحان خوبی بود. موضوع ها را دوست داشتم. ولی اگر موضوع آزاد هم داشتیم خوب بود؛ فکر می کنم محتوای نوشته ها بهتر می شد.»

توصیه به کتاب خواندن و نوشتن 

«سمانه شیرزاد»، معلم مهارت های نگارشی واحد پاسداران، در گفتگو با سایت مجتمع در رابطه با موضوع های مورد علاقه دانش آموزان برای نگارش گفت: «آن ها در این سن دوست دارند از خلاقیت خود بیشتر استفاده کنند و در نگارش مباحث خیال انگیز و تخیلی مهارت بالایی دارند.»

شیرزاد بزرگترین چالش دانش آموزان دوره اول متوسطه را عدم رعایت رسم الخط فارسی می داند: «اکثر دانش آموزان محاوره نویسی می کنند و در مورد املاء صحیح واژگان و نگارش رسمی، دقت کافی را ندارند.» او عادت به نگارش پیامکی و غیررسمی را عامل اصلی این مسئله می داند و می افزاید: «از بچه ها می خواهم زیاد کتاب بخوانند و نوشتن را تمرین کنند. دانش آموزان در طول سال تحصیلی نوشته های خود را به کلاس آوردند و در کلاس ویرایششان کردیم تا با اصول نگارش صحیح آشنا شوند.» خلاصه نویسی داستان و مراجعه به ادبیات کلاسیک فارسی از دیگر فعالیت های کلاسی دانش آموزان واحد پاسداران در سال تحصیلی ۹۷-۹۶ بوده است.

اخبار پیشنهادی