موفقیت دانشآموزان مجتمع علامه طباطبایی در کرواسی
دانشآموزان دبیرستانهای دوره اول علامه طباطبایی – واحدهای آبشناسان و میرداماد در «جشنواره ابداعات و اختراعات کرواسی ۲۰۲۵» دو مدال طلا کسب کردند. علامهایها با ارسال مقاله، به صورت غیرحضوری در این جشنواره شرکت داشتند. با کسب این دو جایزه، تعداد جوایز بین المللی علامهایها از ابتدای تابستان ۱۴۰۴ در رشته نانو به هفت رسید.
تیم واحد میرداماد، متشکل از «آراد جمالی»، «رادین کوهی کمالی»، «هیراد صیاد» و «اوستا هشدار»، با مقاله «ساخت داربستهای استخوانی برپایه نانو» در بخش «مهندسی پزشکی» مدال طلا دریافت کرد. ویدیوی ارسالی میردامادی ها به زبان انگلیسی توسط هیات داوران بررسی شد.
همچنین «رادین عبداله نژاد» از پایه نهم واحد آبشناسان با مقالهای در بخش «محیط زیست و کشاورزی» موفق به کسب مدال طلا شد. موضوع مقاله، «ساخت نانوپوششها بر پایه کیتوسان و افزودن نانوذرات برای افزایش کارآیی جهت ساخت پوششها و سلفونهای ماندگار کننده محصولات غذایی» بود.
تیمهای اعزامی چگونه انتخاب میشوند؟
دانش آموزان مجتمع علامه طباطبایی، هر سال به صورت حضوری هم در جشنواره های ابداعات و اختراعات کشورهای مختلف شرکت می کنند. شرکت در جشنواره ابداعات و اختراعات کشورهای روسیه (۲۰۲۵) و امارات (۲۰۲۴) از جمله اعزام های بین المللی علامه ای ها است.
دانش آموزان مجتمع علامه طباطبایی در چه فرآیندی به مسابقات بین المللی رشته نانو اعزام می شوند؟ حضور در این جشنواره ها چه دستاوردی برای علامه ای ها دارد؟
سید صابر میرحسنی، دبیر نانو مجتمع، میگوید فرایند انتخاب دانشآموزان برای اعزام به جشنوارههای حضوری، دقیق و محدود است. او توضیح میدهد: «در هر کلاس چند تیم پژوهشی تشکیل میشود، اما تنها تعداد اندکی از آنها برای جشنواره انتخاب میشوند. شرط اصلی، تکمیل طرح پژوهشی، آمادگی برای ارائه، مهارت در استفاده از پاورپوینت و پوستر و توانایی کار تیمی است.»
پیش از اعزام، جلسات متعددی برای تمرین ارائه برگزار میشود تا دانشآموزان بخش مربوط به خود را به زبان انگلیسی توضیح دهند و هماهنگی لازم در ارائه گروهی برقرار شود.
میرحسینی می افزاید: «دانشآموزان در جشنواره حضوری فرصت مییابند پروژههای خود را در برابر داوران و استادان بینالمللی ارائه کنند و تجربهای ماندگار و ارزشمند برای آینده علمی و حرفهای خود کسب کنند. آنها علاوه بر تقویت مهارتهای زبانی و علمی، اعتمادبهنفس بیشتری در ارائه دستاوردهای خود به دست میآورند و در محیطی واقعی با جامعه علمی جهانی ارتباط برقرار میکنند.»
روند آموزش نگارش مقاله علمی
به گفته میرحسینی، مرحله نخست، آشنایی دانشآموزان با مقالات است: « در مرحله اول، دانش آموزان با جستوجو و دریافت مقالات از پایگاههای معتبر و خلاصهسازی آنها آشنا می شوند. سپس ساختار کلی یک مقاله علمی نیز به آنها معرفی میشود. پژوهشها معمولاً ابتدا در قالب پاورپوینت ارائه میشوند و پس از بازنویسی، میتوانند به مقاله تبدیل شوند.»
شروع آشنایی با نانو از پایه هفتم
دانشآموزان از تابستان ورود به پایه هفتم در کلاسهای پژوهشی شرکت میکنند. دبیر نانو مجتمع میگوید: «در پایه هفتم، دانشآموزان با نانوتکنولوژی آشنا میشوند، یاد میگیرند نانو چه اندازهای دارد و چه کاربردهایی در زندگی روزمره و رشتههای مختلف دارد. هر دانشآموز بر اساس علاقه خود، تیمی تشکیل میدهد و در حوزههای مختلف مانند نانوپزشکی یا نانو در مهندسی کار میکند.»
همچنین دانشآموزان با جستوجوی مقاله در پایگاههای علمی داخلی و خارجی، روش خواندن و خلاصهسازی مقالات و استفاده از نتایج آنها در پروژه آشنا میشوند.
در پایه هشتم و نهم، آموزشها تخصصیتر میشود. دانشآموزان با کاربردهای هوش مصنوعی در پژوهش آشنا شده و فرآیند ساخت و سنتز مواد نانو را آغاز میکنند. در پایه نهم نیز روشهای آنالیز مواد، مانند میکروسکوپی و پرتو ایکس، آموزش داده میشود تا صحت مواد تولیدی ثابت شود.
چرا نانو؟
میرحسینی هدف از آموزش نانو را تقویت تفکر پژوهشی دانشآموزان میداند. او میگوید، هدف تنها تخصص در نانو نیست، بلکه دانشآموزان به پژوهشگرانی توانمند و دارای اعتمادبهنفس تبدیل میشوند که مهارتهای ارائه علمی، کار تیمی و فن بیان قوی دارند: «این تجربهها برای ادامه تحصیل، انتخاب استاد راهنما، پروژههای دانشگاهی و حتی تحصیل در خارج از کشور امتیاز ویژهای ایجاد میکند.»
اخبار پیشنهادی