انتقال مدرسه به محیط آنلاین؛ چنان که بود نخست!

بیشتر از یکسال از مجازی شدن آموزش می گذرد و هر دو نهاد درگیر با آن، چه مدرسه و چه خانواده تجارب مختلفی را در این مسیر کسب کردند. «محمد طاهری» مدیر دبیرستان دوره دوم علامه طباطبایی -واحد پاسداران معتقد است که به دست آوردن این تجربه ها بسیار سخت تر بود از چیزی که افراد، بیرون از حیطه آموزش فکر می کنند. در ادامه، گفت و گوی ما با مدیر واحد پاسداران درباره سالی که گذشت و اهداف سال تحصیلی آینده را می خوانید.

آقای طاهری، از تجربه های مدرسه در این مدت نسبتا طولانی آموزش آنلاین شروع کنیم؛ این تجربه ها را چطور ارزیابی می کنید؟

دنیای حقیقی و مجازی دو فضای متفاوت هستند، ولی شباهت هایی هم با یکدیگر دارند.  اصل ماجرای آموزش در هر دو یکسال است اما شیوه های آموزش متفاوت است. آموزش آنلاین برای سیستم آموزشی، خانواده ها و دانش آموزان درس های مختلفی داشت. بسیار برای مدرسه و دانش آموز آسان به نظر می رسید، ولی دشواری های بسیاری هم داشت. این دشواری ها با توجه به عدم پیش بینی، از زمان برگشت به روال سابق، کار را برای ارتقا آموزش سخت تر کرد.

اهداف مدرسه در زمان تشکیل حضوری کلاس ها و برگزاری آنلاین چقدر با یکدیگر منطبق هستند؟

اهداف کلی آموزش و پرورش در مدارس ثابت است اما روش ها با توجه به آنلاین شدن آموزش بسیار فرق کرده است. رسالت آموزشی مدرسه ایجاب می کند که کیفیت آموزش را تحت هر شرایطی، مطلوب نگه داریم. قبل از آنلاین شدن مدارس، خیلی از اولیا از مسائلی مثل کیفیت کلاس ها و نحوه تدریس دبیران خیلی با خبر نبودند اما با مجازی شدن آموزش، اولیا فعالیت های دانش آموز و مدرسه را به خوبی رصد می کنند. یکی از بزرگ ترین چالش های ما در دوران آموزش آنلاین، حفظ کیفیت آموزش با توجه به پیش آمد ناگهانی مجازی شدن آموزش بود. در آموزش مجازی تقریبا تمامی روش های مدرسه برای رسیدن به اهداف کلی، دستخوش تغییر می شود. در واحد پاسداران تمام تلاشمان را انجام دادیم تا تکالیف و تعهدات آموزشی مان را کامل انجام دهیم و موفق هم شدیم. اولین هدف ما و در ادامه اولیا دانش آموزان این بود که کمیت و کیفیت آموزش با توجه به مجازی شدن آن، لطمه ای نخورد و مدرسه مانند زمان حضوری دایر باشد.

برای دایر بودن مدرسه در آموزش مجازی و یا به بیان دیگر، تلقین حس مدرسه واقعی در آموزش مجازی، چه کارهایی انجام دادید؟

کمیت کلاس های آنلاین در سال تحصیلی گذشته، مثل روزهای حضور بچه ها در مدرسه بود و همانطور برنامه ریزی شد. در این مدت کاستی های احتمالی در کیفیت را با فعالیت های مکمل جبران کردیم. یکی از این کارها، تماس های تلفنی و مجازی روزانه با دانش آموزان بود. یکی از بزرگ ترین چالش های ما با دهمی ها بود که اصلا مدرسه را ندیده بودند. سعی کردیم از طریق کلیپ هایی با موضوع معرفی مدرسه و دعوت از دهمی ها در قالب گروه های کوچک، این حس آشنا بودن با فضای مدرسه را در آن ها ایجاد کنیم. در کانال های ارتباطی مدرسه هم مهم ترین هدف، ساده بودن کانال و دسترسی آسان به اطلاعات مورد نیاز دانش آموزان و اولیا بود. در کانال های ارتباطی مدرسه سه چشم انداز داشتیم؛ شبیه سازی اتفاقات مدرسه (آموزشی، فرهنگی، تفریحی و …..) برای اولیا و دانش آموزان، دسترسی آسان به اطلاعات به کمک دسته بندی مطالب و اطلاع رسانی درست و دقیق. در سال تحصیلی پیش رو هم همین روند را ادامه می دهیم و سعی بر ارائه جزئیاتی بیشتر در برنامه های مدرسه خواهیم داشت.

سال دوازدهم یکی از مهم ترین سال های تحصیلی است. اما برنامه ها و اردوهای مطالعاتی مختلف این پایه مستلزم حضور دانش آموزان در مدرسه است. برای آنلاین شدن روند پایه دوازدهم چه کارهایی انجام دادید؟

 طبیعتا هیچ چیزی جای حضور دانش آموز در مدرسه را نمی گیرد، اما آنلاین شدن آموزش باعث شد آموزش های ما هم خلاقانه تر شود. در پایه دوازدهم اردوهای مطالعاتی دانش آموزان به صورت مجازی برگزار شد. سعی ما بر گنجاندن تمامی آیتم های اردوهای حضوری مثل زنگ های مطالعاتی، زنگ تفریح ها، رصد فعالیت های دانش آموزان و …. در اردوهای مجازی بود. امسال هم قصد داریم تا زمان اوج کرونا، اردوهای مطالعاتی و مشاوره ها را به صورت آنلاین و با توجه به تجربیات قبل برگزار کنیم.

چه برنامه جدیدی در سال تحصیلی جدید دارید؟

مانند سال های قبل، کارمان را از تابستان و با پایگاه های تابستانی آنلاین در پایه های مختلف شروع کردیم. در پایان پایگاه هم کارنامه هایی را با توجه به کیفیت مطالعه، تاخیر، میزان مشارکت در آزمون ها و نمرات امتحانات به اولیا تحویل دادیم. چیزی که از اواسط سال تحصیلی قبل شروع کردیم و امسال هم آن را با قوت بیشتر ادامه می دهیم، جذابیت بیشتر ویدئوها و استفاده از تکنیک های مختلف در کلیپ های درسی است. در برنامه های فرهنگی هم با توجه به خوب شدن شرایط سعی داریم در بعضی برنامه های فرهنگی از حضور دانش آموزان استفاده کنیم.

اخبار پیشنهادی