اجرای پانتومیم و نوشتن انشا به زبان عربی در واحد پاسداران

«حمیده صفار هرندی»، یکی از دبیران با سابقه درس عربی است که در دبیرستان دخترانه دوره اول علامه طباطبایی – واحد پاسداران تدریس می کند. او در مصاحبه با سایت مجتمع علامه طباطبایی از فعالیت هایی که برای جذاب کردن درس عربی در بین دانش آموزان انجام می دهد، سخن گفت.

عربی، زبان قرآن هدایت گر انسانها

صفار هرندی ابتدا اهمیت درس عربی را توضیح داد: «عربی از دو جنبه درس مهمی است. اول این که زبان قرآن، کتاب آسمانی و روشنگر راه هدایت انسان ها است. دانش آموزان با یادگیری درس عربی مفاهیم بیشتری را از قرآن می آموزند. خوشبختانه با تغییراتی که در کتاب درسی عربی به وجود آمده این هدف بهتر و بیشتر از قبل محقق می شود. دوم این که عربی درس مهمی در کنکور است. درصد بالای درس عربی در کسب رتبه های بهتر بسیار به آنها کمک می کند.»

صحبت کردن به فارس ممنوع!

وی افزود: «عربی درسی نسبتا خشک است اما من سعی می کنم با انجام چند فعالیت جنبی در کنار تدریس درس ها، آن را برای دانش آموزان شیرین کنم و جذابیت های عربی را نشان بدهم. اول این که سر کلاس عربی صحبت می کنم و به دانش آموزان هم می گویم که باید حتما عربی حرف بزنند . آنها کلمات و جمله های ساده ای مثل سلام، صبح به خیر، ظهر به خیر و یا سوالاتی که در طول تدریس برایشان پیش می آید را به زبان عربی بیان می کنند. با این کار آنها هم واژگان و هم جمله بندی را یاد می گیرند.»

معلم عربی واحد پاسداران ادامه داد: «فعالیت دیگری که به همراه دانش آموزان در کلاس انجام می دهیم اجرای پانتومیم است. دانش آموزان از کلمه هایی که در کتاب عربی یاد گرفته اند یکی را انتخاب و آن را به صورت پانتومیم اجرا می کنند. دیگر دانش آموزان باید آن کلمه را به زبان عربی حدس بزنند. نوشتن انشا و ساخت کاردستی هم از فعالیت های جنبی در کلاس است.»

صفار هرندی برنامه ویژه ای برای تعطیلات عید دارد: «قصد دارم به دانش آموزان بگویم تا در اولین جلسه سال آینده یک انشا در مورد ربیع یا بهار و کارهایی که در عید نوروز انجام دادند بنویسند و در کلاس بخوانند.»

اخبار پیشنهادی