آنلاین شدن مدارس به ما کمک کرد

* گپی با تیم رباتیک فوتبالیست علامه طباطبایی؛ از واحد میرداماد تا واحد شریعتی

فعالیت در رشته رباتیک را از تابستان سال ۹۶ و با ورود به واحد میرداماد آغاز کردند و از سال ۹۷ به عنوان تیم فوتبالیست مجتمع علامه طباطبایی در مسابقات مختلفی شرکت کردند. «علی شکوهی بهار»، «آرمین غفوریان»، «نوید مظاهری» و «پارسا سلامی» امسال در واحد شریعتی هم برنامه های رباتیک شان را ادامه می دهند، منتهی در فضای آنلاین. دانش آموزان سابق واحد میرداماد و فعلی واحد شریعتی در این گفتگو، درباره فعالیت هایشان در سه سال گذشته و برنامه های جدید خود صحبت می کنند.

کمی به عقب برگردیم. چرا رباتیک را به عنوان رشته پژوهشی تان انتخاب کردید؟

علی شکوهی بهار: سال ۹۶ وقتی وارد پایه هفتم واحد میرداماد شدیم، می توانستیم بر اساس علاقه مندی مان یک رشته پژوهشی انتخاب کنیم. ما ۴ نفر به همراه ۴۰ دانش آموز دیگر وارد رشته رباتیک شدیم. در جلسات ابتدایی، مقدماتی درباره رشته رباتیک یاد گرفتیم. سپس در چند امتحان شرکت کردیم و در نهایت ۱۵ نفر به عنوان تیم اصلی برای شرکت در مسابقات ایران اپن انتخاب شدیم.

رشته فوتبالیست سبک وزن و سنگین وزن را خودتان انتخاب کردید؟

سلامی: وقتی به پایگاه تابستانی سال هفتم وارد شدیم، واحد پژوهش مجتمع برای هر واحد یک رشته اختصاص داد. از خوش شانسی ما بود که برای واحد میرداماد و پاسداران رشته فوتبالیست در نظر گرفته شد.

مظاهری: لیگ فوتبالیست مسابقه ای است و هیجانش بیشتر از لیگ های دیگر است.

غفوریان: البته لیگ جنگجو هم مسابقه ای است ولی ربات ها در بخش دانش آموزی بسار ساده هستند و فقط همدیگر را هل می دهند!

در دوره اول دبیرستان، کلاس های رباتیک تان چطور برگزار می شد؟

غفوریان: هر پنج شنبه برای تشکیل کلاس هایمان به واحد آبشناسان می رفتیم.

شکوهی: در کل مجتمع فقط ما تیم فوتبالیست بودیم و در حقیقت به نمایندگی از مجتمع در رقابت ها شرکت می کردیم.

در این چند سال، در چه رقابت هایی شرکت داشتید؟

مظاهری: اولین مسابقه ای که شرکت کردیم، جونیور کاپ سال ۹۶ بود. با سه تیم شرکت کردیم و دو قهرمانی و یک مقام پنجم به دست آوردیم. ایران اپن ۲۰۱۸ مسابقه بعدی ما بود. این مسابقات اولین تجربه جدی ما در مسابقات رباتیک بود. در مسابقات آسیایی کیش هم مقام دوم را کسب کردیم.

سلامی: در مسابقات فیراکاپ که سال ۹۷ برگزار شد برای اولین بار روی چمن و یخ در مسابقات هاکی شرکت کردیم. مسابقات بعدی مان atf cup بود که بهار ۹۸ برگزار شد. در این رقابت ها هم در لیگ سبک وزن قهرمان شدیم. همان سال در جونیور کاپ اول شدیم. آبان ۹۹ آخرین مسابقات حضوری رسمی تیم ما بود که به روسیه اعزام شدیم. در روسیه هم یک قهرمانی و یک مقام چهارم به دست آوردیم.

در این یک سال که مدارس تعطیل است، چطور فعالیت می کنید؟

مظاهری: وقتی مدارس تعطیل شد، فکر می کردیم چند ماه دیگر همه چیز به حالت اولیه برمی گردد. پس کدنویسی و طراحی هایمان را ادامه دادیم و منتظر شروع مسابقات جدید در سال ۹۹ بودیم. اما وقتی احساس کردیم تعطیلی مدارس ادامه دارد طراحی هایمان را متوقف کردیم. مدتی بعد با کمک معلم رباتیک مان گروهی مجازی تشکیل دادیم و در فضای آنلاین به شبیه سازی کارهایمان پرداختیم.

شکوهی: بعد از مدتی تصمیم گرفتیم که ۴ نفره مان به دو تیم تقسیم شویم تا کارها را بهتر انجام بدهیم.

غفوریان: ۱۴ و ۱۵ اسفند اولین مسابقات آنلاین مان را انجام دادیم. مسابقات آزمایشی جونیور کاپ بود. ما کدها را می فرستادیم و ربات ها با هم مسابقه می دادند. بعد از یکسال دوری از مسابقات، تجربه بسیار خوبی بود و خیلی از مشکلاتمان را متوجه شدیم. مسابقات جونیورکاپ اصلی اواخر فروردین ۱۴۰۰ برگزار می شود.

شکوهی: در این مسابقات هم یک رتبه اول و یک رتبه سوم کسب کردیم.

در فضای مجازی کار کردن در رشته رباتیک سخت نیست؟

شکوهی: از نظر من فضای مجازی به کار ما خیلی کمک کرد. چون می توانستیم در خانه کدنویسی و طراحی هایمان را انجام دهیم. یعنی از نظر زمانی آزادتر بودیم.

غفوریان: من فکر می کنم فضای آنلاین یکسری خوبی ها و یکسری بدی ها دارد. در فضای آنلاین فقط کدنویسی انجام می دهیم و مشکلی وجود ندارد. ولی شرکت در مسابقه حضوری، هیجان و جذابیت های خودش را دارد.

مظاهری: اکثر دانش آموزانی که رباتیک کار می کنند، با ورود به پایه دهم نمی توانند با آن قدرت قبلی کارشان را ادامه دهند چون حجم درس ها زیاد می شود. اما آنلاین شدن کلاس ها این فرصت را به ما داد که هم درس بخوانیم و هم رباتیک را ادامه بدهیم.

امسال، در کلاس های رباتیک شریعتی چه برنامه هایی دارید؟

مظاهری: در کلاس های امسال، ابتدا مقدمات به بچه ها گفته شد و سریع به شبیه سازی رسیدیم. کلاس های رباتیک مان هم برای ما که چند سال است کار می کنیم مفید است و هم برای بچه هایی که تازه به این رشته آمده اند. برنامه های واحد شریعتی به ما کمک می کند در مسیر رشته مان خیلی پیشرفت کنیم.

اخبار پیشنهادی