ثبت نام «باشگاه ریاضی» آغاز شد

«باشگاه ریاضی» مجتمع فرهنگی- آموزشی علامه طباطبایی، در سال تحصیلی ۱۴۰۴-۱۴۰۳ افتتاح شد. در این باشگاه، رویدادهای متنوعی برای معرفی«کاربردهای ریاضی در زندگی روزمره»، با هدف «ترویج یادگیری عمیق ریاضی» برگزار می شود.

مراسم رونمایی از «باشگاه ریاضی»، نهم مهرماه ۱۴۰۳ با حضور «یاسر توفیق حق» عضو هیات موسس مجتمع علامه طباطبایی و «مصطفی جوادزاده» مدیر مجتمع، در شورای مدیران مدارس ده گانۀ علامه طباطبایی برگزار و حکم سرپرستی «محمد رضا میبدی» برای «باشگاه ریاضی» اعطا شد.

محمد رضا میبدی، سرپرست «باشگاه ریاضی» مجتمع علامه طباطبایی، رتبۀ ۴ کنکور سراسری سال ۱۳۷۶ را کسب کرده و نفر اول آزمون دکتری در رشته مدیریت آموزشی است. وی دارنده مدال نقره و برنز المپیادهای کامپیوتر و ریاضی است و با پشتوانه ۲۵ سال سابقه تدریس ریاضی و مشاوره تحصیلی در مدارس برتر تهران و سمپاد، در حال حاضر«عضو شورای عالی مجتمع فرهنگی، آموزشی علامه طباطبایی» است.

باشگاه ریاضی با چه تعریفی راه اندازی شد؟

«باشگاه علوم ریاضی»، فضایی است برای فعالیت های علمی خلاق، آزاد، کاوشگرانه و فرا مدرسه ای به منظور ایجاد بینش علمی و تقویت روحیۀ تفکر انتقادی و افزایش شوق یادگیری. این باشگاه، امکانی است برای ایجاد بستری سالم به منظور رقابت سازنده میان دانش آموزان، برای رسیدن به اهداف آموزشی و تربیتی مجتمع علامه طلاطبایی. «باشگاه ریاضی» در زمینه انواع شاخه های ریاضیات مدرسه ای (حساب و جبر، هندسه، آمار و احتمال، ریاضیات گسسته) و گرایش‌های مرتبط، در سطح دانش آموزان مقاطع ابتدایی، متوسطه دورۀ اول و متوسطۀ دورۀ دوم فعالیت خواهد کرد. فعالیتهای این باشگاه در طول سال تحصیلی و با توجه به شرایط انتخاب می شود.

رویکرد جدید آموزشی مجتمع علامه طباطبایی؛ تاسیس ۵ باشگاه علمی

با مصوبۀ هیات مدیره مجتمع فرهنگی، آموزشی علامه طباطبایی، رویکرد جدید آموزشی مجتمع در حال تدوین و اجرای آزمایشی است. بر این اساس، قرار است با هدف تحقق ماموریت های کلان مجتمع، «کنگرۀ علمی علامه ای ها» برگزار و «پنج باشگاه علمی» تاسیس شود. «کمک به دانش آموزان با مشارکت اولیاء آنها جهت شناسایی، رشد و پرورش ابعاد مختلف وجودی آنها به کمک آموزشهای کیفی و با همراهی  نیروی انسانی متعهد و بهره گیری از  نظام آموزشی به روز و کارآمد.» این، از جمله ماموریت های مجتمع فرهنگی، آموزشی علامه طباطبایی است.

راه اندازی آزمایشی «باشگاه ریاضی» از مهرماه امسال، و رونمایی از باشگاه‌های «علوم پایه»، «باشگاه هوش مصنوعی و علم داده ها»، «باشگاه رباتیک و «باشگاه توسعه فردی» در بهار سال ۱۴۰۴ از جمله مصوبات هیات مدیره مجتمع علامه طباطبایی است. بر اساس این مصوبه، قرار است در صورت موفقیت اجرایی طرحِ «باشگاه ریاضی»، سایر باشگاه ها، از اردیبهشت ماه ۱۴۰۴ رونمایی و از تیرماه همان سال راه اندازی شوند. بعد از راه اندازی هر پنج باشگاه، قرار است «کنگرۀ علمی علامه ای‌ها» نیمه اول سال ۱۴۰۵ برگزار شود. (منوط به اجرای موفقیت آمیز طرح آزمایشی باشگاه ریاضی).

ارائه فعالیت های برگزیده باشگاه ها، برگزاری مرحله نهایی برخی از رقابت های باشگاهی، اعطای نشان های علمی باشگاه‌ها و برگزاری تدکس علامه ای ها (سخنرانی علمی دانش آموزان منتخب باشگاه‌ها با موضوعات مرتبط) از جمله برنامه هایی است که در صورت برگزاری «کنگرۀ علمی علامه ای ها»، برای این کنگره تدارک دیده شده است. قرار است مراسم پایانی «باشگاه ریاضی» بعنوان مقدمه «کنگره علمی علامه ای ها»، تابستان ۱۴۰۴ برگزار شود.

توفیق حق: تشکیل باشگاه‌های علمی در راستای تحقق ماموریت های مجتمع است

«یاسر توفیق حق» عضو هیات موسس مجتمع علامه طباطبایی در مراسم رونمایی از «باشگاه ریاضی» با تاکید بر اینکه مجتمع علامه طباطبایی در بخش آموزشی در آستانه تغییر و تحول است گفت: «تشکیل باشگاه های علمی در راستای تحقق ماموریت های تعریف شده مجتمع است. به این معنا که به همه ابعاد وجودی دانش آموزان اهمیت بدهیم و برای رشد آن برنامه داشته باشیم.» وی افزود: «آنچه توسط هیات مدیره برای امسال به تصویب رسیده است، راه اندازی و اجرای آزمایشی برنامه های باشگاه ریاضی است تا بازخوردهای لازم در این زمینه گرفته شود. قرار بر این شد تا همزمان، برنامه ریزی های لازم برای سایر باشگاه ها نیز انجام شود تا با استفاده از تجربیات باشگاه ریاضی و در صورت موفقیت آن سایر باشگاه ها و برگزاری کنگره علمی نیز از سال آینده به اجرا درآید.»

در مراسم رونمایی از «باشگاه ریاضی» احکام سرپرست های سایر باشگاه ها نیز اعطا شد. بر اساس احکامی که توسط یاسر توفیق حق، عضو هیات موسس مجتمع علامه طباطبایی صادر شده است محمد رضا میبدی بعنوان «سرپرست باشگاه ریاضی»، محسن ایرجی بعنوان «سرپرست باشگاه علوم پایه»، صادق بازوی بعنوان «سرپرست باشگاه توسعه فردی»، محمد مالکی بعنوان «سرپرست باشگاه رباتیک» و دکتر احسان بهرامی بعنوان «سرپرست باشگاه علم داده ها و هوش مصنوعی» تا پایان خرداد ۱۴۰۴ منصوب شده اند. تدوین چشم انداز، راهبردها، اهداف و برنامه های کلی «نخستین کنگره علامه ای ها» و  تدوین اساسنامه باشگاه های علمی مربوطه از اهم وظایف اعضای هیات علمی «نخستین کنگره علمی علامه ای ها» است.

جوادزاده: پیش رو بودن مجتمع علامه طباطبایی، باعث تولد باشگاه ها شد

«مصطفی جوادزاده» مدیر مجتمع علامه طباطبایی نیز در جلسه شورای مدیران مدارس ده گانه با اشاره به دغدغه مدیران مجتمع برای انجام کارهای همواره تازه و تاثیرگذار گفت: «مجتمع علامه طباطبایی همواره سعی کرده است در عرصه های آموزشی و فرهنگی، پیش رو باشد و این موضوع باعث تولد طرح باشگاه ها شده است.» وی با تشریح روند توسعۀ فعالیت های مجتمع در سال های گذشته، آن را به سه دورۀ موفقیت های کنکور و کسب رتبه های برتر، راه اندازی مدرسه ادونس کسب مدال های جهانی المپیاد و توسعه پژوهش و کسب رتبه های پژوهشی ملی و جهانی اشاره کرد و گفت: «حالا دورۀ چهارم مجتمع آغاز شده است. دوره ای که قرار است پنج باشگاه علمی تاسیس شود و کنگره علمی علامه ای ها برگزار شود.»

وی هدف گذاری و برنامه های باشگاه های علمی را دقیق خواند و خواستار اجرای خوب و به موقع برنامه های امسالِ باشگاه ریاضی در مدارس علامه طباطبایی شد: «باید به انتظارات جدید پاسخ داد. باید برنامه ها را طوری طراحی کنیم که دل بچه ها برای آمدن به مدرسه تنگ شود و خانواده ها همواره احساس کنند که مدرسه، به روز است و می تواند به نیازهای علمی و آموزشی و پرورشی دانش آموزان پاسخ دهد.» مدیر مجتمع علامه طباطبایی در همین رابطه افزود: «امسال می خواهیم بیست درصد از کنگرۀ علمی علامه ای ها را که همان باشگاه ریاضی است راه اندازی کنیم. امیدواریم با همراهی و کمک همه مدیران، مشاوران، معلمان و کادر اجرایی مدارس، برنامه های باشگاه ریاضی بتواند با قوت اجرا شود.»

اهدای نشان های علمی به نفرات برگزیده باشگاه ریاضی

به برگزیدگان برنامه های مختلف «باشگاه ریاضی»، طی ضوابط مشخص شده توسط هیات علمی «کنگره علمی علامه ای ها»، نشان های علمی مجتمع فرهنگی، آموزشی علامه طباطبایی اهدا خواهد شد. چهار رتبه برای نشان های علمی مجتمع علامه طباطبایی طراحی شده است. هر رتبه و نشان علمی، پاداش ها و جوایزی به ضمیمه دارد. «نشان های علمی» مجتمع علامه طباطبایی به شرح زیر است:

  • «نشان دماوند»: نشان علمی عالی مجتمع علامه طباطبایی
  • «نشان مهر»: نشان علمی درجه یک مجتمع علامه طباطبایی
  • «نشان باران»: نشان علمی درجه دو مجتمع علامه طباطبایی
  • «نشان صبا»: نشان علمی درجه سه مجتمع علامه طباطبایی
  • «دیپلم افتخار»: برای نفرات شایسته تقدیر علمیِ مجتمع علامه طباطبایی

امسال قرار است در باشگاه ریاضی ۲۲ نشان علمی و ۳۵ دیپلم افتخار اعطا شود. نشان های علمی «باشگاه ریاضی» در مراسمی که در پایان سال تحصیلی برگزار می شود به برندگان اهدا خواهد شد. 

اهداف «باشگاه ریاضی» و «کنگرۀ علمی علامه ای ها»

برنامه‌های باشگاه ریاضی در قالب ده پروژه از پانزدهم مهرماه جاری آغاز و در طول سال تحصیلی اجرا خواهد شد. این پروژه ها با اهدافی نظیر «تقویت شوق یادگیری از طریق ترویج مباحث علمی نوین»، «الهام بخشی برای تحقق ایده های جدید و خلاقیت دانش آموزان»، «ترویج یادگیری عمیق ریاضی و علاقه مندی بیشتر دانش آموزان به ریاضی از طریق بیان کاربردهای آن در زندگی روزمره»، «آشنایی دانش آموزان با مباحث علمی تازه»، «مشارکت نوجوانان در یادگیری و تحقیق گروهی و تقویت رویگرد تحقیقی»، «کمک به هدایت تحصیلی صحیح دانش آموزان»، «فعال تر شدن ظرفیت های علمی و نخبگی در مدارس علامه طباطبایی و ترویج فرهنگ علمی»، «گسترش روحیه رقابت های علمی بین دانش آموزان» و «تولید محتوای فاخر علمی» اجرا خواهد شد. برای آگاهی از پروژه های ده گانه «باشگاه ریاضی» این مطلب را تا انتها بخوانید.

با برنامه های ده گانۀ باشگاه ریاضی آشنا شوید

  • تولید ده فیلم کوتاه ۱۰ دقیقه ای علمی با موضوعاتی نظیر تاریخچه جبر، تاریخچه احتمال، تاریخچه حساب، الگوریتم کوتاه ترین مسیر و GPS. (طی فراخوانی از دانش آموزان مقطع تحصیلی مربوطه دعوت می شود تا درباره یک موضوع مرتبط با موضوعات اعلام شده، ویدیوی مرتبط کوتاهی به مدت ۲ دقیقه در خانه آماده کرده و به دبیرخانه کنگره ارسال نمایند. دانش آموزان در ساخت این ویدیوها یا پوسترها می توانند از مشاوره های معلم های ریاضی و مشاوران واحدهای آموزشی شان کمک بگیرند. از بین دانش آموزانی که ویدیوهایشان را ارسال کرده اند، ۱۰ گروه دو نفره برای ساخت فیلم انتخاب می شوند تا پس از گذراندن دوره جلسات آموزشی، در ساخت فیلم های حرفه ای علمی مرتبط با ریاضی در استودیو مشارکت نمایند.
  • تولید ده پوستر علمی با موضوعاتی نظیر نقشه برداری و شعاع زمین، روز عدد پی، هندسه در معماری و فرمول ها چگونه متولد می شوند. (طی فراخوانی از دانش آموزان مقطع تحصیلی مربوطه دعوت می شود تا درباره یک موضوع مرتبط با موضوعات اعلام شده، پوستری علمیِ مرتبطی در خانه آماده کرده و به دبیرخانه کنگره ارسال نمایند. دانش آموزان درطراحی این پوسترها می توانند از مشاوره های معلم های ریاضی و مشاوران واحدهای آموزشی شان کمک بگیرند. از بین دانش آموزانی که پوسترشان را ارسال کرده اند، ۱۰ گروه دو نفره برای مرحله نهایی انتخاب می شوند تا پس از گذراندن دورۀ آموزشی، در ساخت یک پوستر حرفه ای علمی مرتبط با ریاضی زیر نظر کارشناسان حرفه ای مشارکت نمایند.
  • بزرگداشت دهه ریاضی با برگزاری چهار رویدادِ روز جبر (آغاز دهه ریاضیات)، روز مهندس (بزرگداشت خواجه نصیرالدین طوسی)، روز عدد پی (بزرگداشت شیخ بهایی)، روز معمار (بزرگداشت شیخ بهایی). این رویدادها بصورت برنامه های کارگاهی/ سخنرانی همراه با میان برنامه های با نشاط برگزار می شود. 
  • برگزاری دو کارسوق «رمز گشایی» و «بازی های ریاضی»: تعدادی از دانش آموزان بعد از حضور در یک فعالیتیا آزمون علمی از هر واحد آموزشی انتخاب و برای کارسوق ثبت نام می کنند. (برای هر مدرسه، سهمیه ای در نظر گرفته می شود.)
  • برنامه نمایش و تحلیل دو فیلم مرتبط با ریاضی: دو فیلم مرتبط با مباحث ریاضی با حضور خانواده ها در یکی از سینماهای تهران نمایش داده می شود و هنگام نمایش فیلم، جلسه کارشناسی علمی آن برگزار می شود.
  • مسابقه بزرگ شهر ریاضی: مسابقه شهر ریاضی در سطح مجتمعی برگزار می شود. و هر واحد آموزشی، سهمیه ای برای حضور در این مسابقه خواهد داشت. مسابقه شهر ریاضی در دو لیگ و زمان مختلف، اما در یک روز برگزار می شود. لیگ اول شامل دانش آموزان پنجم، ششم و هقتم خواهند بود. لیگ دوم نیز شامل دانش آموزان هشتم، نهم و دهم خواهند بود.
  • رقابت رادیکال (مسابقه/ معمای انفرادی): ۵ دوره سوال-معمای علمی در پنج ماه مطرح می شود. این سوالات به تفکیک مقاطع و پایه های تحصیلی طراحی می شود (از پایه پنجم تا دهم). شرکت کنندگان از روز انتشار سوال، سه روز فرصت دارند تا از طریق کارسنج یا راه ارتباطی اعلام شده به سوالات طراحی شده پاسخ دهند شرکت کنندگان در رقابت رادیکال امتیاز می گیرند و در یک جدول، بصورت لیگ علمی رقابت می کنند.
  • جشنواره علمی بازی های ریاضی: سه بازی علمیِ ریاضی، در فصل های پاییز، زمستان و بهار در سطح واحدهای آموزشی برگزار می شود و برندگان هر واحد آموزشی، به مرحله دوم که در سطح مجتمع برگزار می شود راه می یابند. هر واحد برای حضور در مرحله نهایی، سهمیه ای دارد. برای آشنایی بیشتر اینجا را کلیک کنید.
  • بازدید علمی: تا پایان سال تحصیلی، یک بازدید علمی مرتبط با ریاضی برای اعضای ریاضی برگزار خواهد شد.
  • آزمون ریاضی نردبام: امسال، سوالات آزمون ریاضی نردبام، بصورت تخصصی توسط اساتید باشگاه ریاضی طراحی می شود و نفر اول هر پایه، از باشگاه ریاضی، نشان علمی دریافت می کند.

چگونه در باشگاه ریاضی ثبت نام کنیم؟

عضویت در «باشگاه ریاضی» مجتمع علامه طباطبایی، دو سطح دارد. «عضویت وابسته» و «عضویت پیوسته». اعضایی که در فعالیت های جاریِ «باشگاه ریاضی» شرکت کرده و با کسب امتیازات لازم در پایان سال، نشان علمی و دیپلم افتخار کسب می کنند، به درجه «عضویت پیوسته باشگاه ریاضی» نائل می شوند. اما برای عضویت در «باشگاه ریاضی» در سال جاری، دانش آموازان علاقه مند مدارس ده گانه علامه طباطبایی، کافی است فرم ثبت نام اولیه باشگاه (فرم زیر) را پر کرده و در باشگاه ثبت نام کنند. اسامی ثبت نام کنندگان در هیات علمی باشگاه ریاضی بررسی شده و «اعضای وابسته باشگاه ریاضی» معرفی می شوند. هیات موسس مجتمع علامه طباطبایی برای سال اول، هزینه عضویت وابسته تمامی علاقه مندان به باشگاه ریاضی را پرداخت کرده است. بنابراین عضویت در باشگاه ریاضی امسال برای همه علاقه مندان رایگان است.

برای ثبت نام در باشگاه ریاضی و شرکت در برنامه های این باشگاه، زمان را از دست ندهید و فرم زیر را تکمیل کنید. اولین برنامه «باشگاه ریاضی» از هفته پایانی مهرماه آغاز می شود. 

اخبار پیشنهادی