فرسودگی تحصیلی چیست و چه دلایلی دارد؟

فرسودگی تحصیلی یکی از مشکلاتی است که در دوران تحصیل و کنکور، دامان برخی از دانش‌آموزان را می‌گیرد. شاید این اصطلاح را تا به حال نشنیده باشید، اما ممکن است خودتان یا اطرافیانتان به آن دچار شده باشید. به طور مثال دیگر حوصله درس خواندن نداشته باشید، انگیزه خود را از دست بدهید و درس خواندن را کاری بیهوده تلقی کنید. ممکن است به طور کلی از درس زده شوید و آن را کنار بگذارید. اما نباید این معضل را به حال خود رها کنید و به ان بی توجهی کنید. بلکه باید به دنبال درمان آن و از همه مهم‌تر، جلوگیری از بروز آن باشید. در این مقاله از سری مقالات سایت علامه می‌خواهیم به دلایل فرسودگی تحصیلی و راه‌حل‌های آن بپردازیم. با من همراه باشید.

فرسودگی تحصیلی چیست ؟

فرسودگی تحصیلی وضعیتی است که دانش‌آموز پس از مدتی مطالعه و درس خواندن دچار احساسات و علائم روحی و جسمی خاصی می‌شود. این علائم باعث ناامیدی، بی انگیزگی، کاهش ساعات مطالعه و فعالیت‌های درسی می‌شود. گاهی وقت‌ها این علائم به صورت بسیار شدید خود را نشان داده و حتی فرد را به اختلالات و بیماری‌های روحی – روانی دچار می‌کنند. مثلا بیماری‌هایی‌ مثل افسردگی یا در حالت بسیار بدتر، اسکیزوفرنی! که در این بین افسردگی بسیار شایع‌تر است.

چنین افرادی هیچ توان و انگیزه‌ای برای درس خواندن ندارند و رفتاری منفعلانه از خود نشان می‌دهند. علاقه‌ای به درس خواندن ندارند و کسب نمرات پایین یا عدم قبلی در کنکور هیچ اهمیتی برایشان ندارد. اما نباید این موضوع را ساده انگاشت و بهتر است دلایل این معضل و روش‌های درمان آن را بدانید. در این صورت بهتر می‌توانید با آن مقابله کنید.

علائم فرسودگی تحصیلی چیست

علائم فرسودگی تحصیلی چیست؟

 فرسودگی تحصیلی یک سری نشانه‌ها دارد. فردی که این نشانه‌ها را در خود می‌بیند، باید هر چه سریع‌تر از مشاور تحصیلی مدرسه یا یک مرکز معتبر کمک بگیرد. در این صورت می‌تواند سریع‌تر آن را رفع کند. در ادامه روش‌هایی برای رفع این معضل پیشنهاد می‌دهیم. اما قبل از آن بهتر است با علائم فرسودگی تحصیلی آشنا شوید. علائمی مانند:

  • نداشتن تمرکز در زمان مطالعه
  • کمبود اعتماد به نفس
  • استرس و اضطراب بسیار بالا
  • داشتن نشانه‌های افسردگی
  • نداشتن انگیزه برای درس خواندن
  • نداشتن علاقه به ادامه تحصیل
  • کلافه شدن در زمان مطالعه و درس خواندن
  • پرخوری، پرخوابی و …
  • عدم بروز خلاقیت در مورد درس و تحصیل
  • بدرفتاری و تندخویی
  • خستگی مفرط
  • عدم انجام تکالیف مدرسه و کارهایی که حتی از قبل برنامه‌ریزی شده‌اند

بیشتر بخوانید: دلایل افت تحصیلی دانش آموزان چیست و چگونه می‌توان با آن مقابله کرد؟

روش‌های پیشگیری و درمان فرسودگی تحصیلی

اگر دانش‌آموز هستید یا دانش‌آموزتان دچار این معضل شده است، باید هر چه سریع‌تر نسبت به رفع آن اقدام کنید. بهتر است ابتدا به فکر پیشگیری از بروز این مشکل باشید. اما اگر علائم آن را در فردی مشاهده کردید، باید به فکر درمان آن باشید. در ادامه روش‌های متعددی را پیشنهاد داده‌ایم.

۱.      مطالعه درست و اصولی برای جلوگیری از فرسودگی تحصیلی

اگر دانش‌آموز بدون وقفه مطالعه کند، استراحت نداشته باشد و روش‌های درست و اصولی مطالعه را رعایت نکند، دچار خستگی می‌شود. این خستگی او را زده کرده و دچار فرسودگی درسی می‌شود.

  • استراحت بین مطالعه
  • رعایت تنوع درسی در هر روز
  • مطالعه دروس حفظی و تحلیلی به صورت یکی در میان
  • رعایت تنوع مطالعه تستی و تشریحی

می‌تواند به جلوگیری از فرسودگی درسی کمک کند.

روش‌های دیگری هم برای جلوگیری از فرسودگی تحصیلی وجود دارد. روش‌هایی مانند:

  • ایجاد اهداف منطقی کوتاه مدت و بلندمدت
  • مدیریت زمان
  • رعایت تعادل در مطالعه و تفریح
  • عدم انکار شرایط موجود
  • کمک گرفتن از مشاور مدرسه

۲.      پیاده‌روی و تفریحات کوتاه‌مدت روزانه

پیاده‌روی زیر نور خورشید، یکی از روش‌های عالی برای رفع افسردگی است. این راهکار به درمان فرسودگی تحصیلی هم کمک می‌کند. پیاده‌روی کوتاه مدت روزانه در حد نیم ساعت یا حداقل ۲-۳ روز در هفته، کمک شایانی به این معضل می‌کند. به این صورت مدت کمی از فضای درس دور خواهید بود و می‌توانید تجدید قوا کنید. البته باید این کار برنامه‌ریزی شده انجام شود و ساعت‌های بیرون رفتن از دستتان درنرود.

درمان فرسودگی تحصیلی دانش آموزان

۳.      نرمش و ورزش‌های سبک روزانه

یکی دیگر از روش‌هایی که به درمان فرسودگی تحصیلی کمک می‌کند، ورزش کردن است. ورزش‌های سبک روزانه مانند استفاده از وسیله‌های ورزشی در پارک نزدیک منزل، دوچرخه‌سواری و تجربه ورزش‌های مختلف مانند بدنسازی، والیبال و … در باشگاه، می‌توانند به افزایش روحیه و بهبود عملکرد درسی کمک کنند.

بیشتر بخوانید: ساعات خواب دانش آموزان چگونه باید باشد؟

۴.      لزوم تفریحات کوتاه روزانه و هفتگی، یکی از روش‌ های درمان فرسودگی تحصیلی

یکی دیگر از روش‌های مفیدی که برای از بین بردن این معضل پیشنهاد می‌شود، تجربه تفریحات کوتاه در هفته است. بیرون رفتن با خانواده و دوستان، تماشای یک فیلم طنز و مفرح یا انجام کارهای لذت‌بخش در خانه مانند کیک پختن و گل کاری می‌تواند کمی از فرسودگی دانش‌آموزان در بحث درس و مطالعه را کاهش دهد.

۵.      برقراری ارتباط با افراد صمیمی مانند دوستان و مشاور مطمئن

یکی دیگر از روش‌هایی که می‌تواند موثر باشد، حفظ ارتباط با دوستان و افراد مثبت و موثر است. افرادی که به شما امید و انگیزه بدهند، استرس شما را کاهش دهند و در صورتی که نیاز داشته باشید، راهکارهای مفیدی هم به شما ارائه دهند. می‌توانید با دوستانتان بیرون بروید یا در منزلتان از یکدیگر پذیرایی کنید.

۶.      هیچ گاه برنامه درسی خود را متوقف نکنید

یکی از اشتباهاتی که افراد دچار فرسودگی تحصیلی انجام می‌دهند، متوقف کردن مطالعه است. درست است که دانش‌آموز از لحاظ روحی علاقه و انگیزه‌ای ندارد، اما نباید مطالعه را به طور کامل متوقف کند. زیرا این کار باعث افت درسی می‌شود؛ و بعدا جبران این افت درسی سخت خواهد بود. علاوه بر این ممکن است باعث استرس بیشتر وی شده و حتی حس عذاب وجدان به او بدهد. بنابراین بهتر است حداقل به مطالعه دروسی که بیشتر به آن‌ها علاقه دارد، بپردازد.

حرف آخر

در این مقاله در مورد فرسودگی تحصیلی و دلایلی که باعث این معضل می‌شود، صحبت کردیم. در ادامه روش‌هایی برای جلوگیری از بروز این مشکل و راه‌حل‌هایی برای رفع آن ارائه دادیم. با استفاده از این راه‌حل‌ها می‌توانید از بروز این مشکل جلوگیری کرده یا در صورت وجود، به حل این معضل بپردازید. مهم این است که نگذارید این موضوع پیچیده و لاینحل شود. در این صورت حل آن سخت‌تر خواهد شد. حتما از راهکارهایی که بیان کردیم، استفاده کنید و از مشاور هم کمک بگیرید. ممنون که با ما همراه بودید.

مطالعه بیشتر: بهترین دبیرستان پسرانه تهران

اخبار پیشنهادی