آبشناسانی ها چگونه برای امتحانات نوبت اول آماده شدند؟

این بخش از پرونده «نوبت اول» به میزگرد آموزشی مشاوران دبیرستان دوره اول علامه طباطبایی – واحد آبشناسان اختصاص دارد. محمد عظیمی مشاور پایه هشتم، جواد امانی مشاور پایه نهم و محمود صیادی مشاور پایه هشتم سال جاری و پایه هفتم سال گذشته، با حضور در میزگرد به جنبه های مختلف برگزاری امتحانات ترم اول پرداختند. نحوه آماده سازی دانش آموزان پایه های مختلف مدارس علامه طباطبایی موضوع بخش اول این گزارش است. در بخش های بعدی به مسائلی از قبیل دقت و تمرکز در مطالعه و نقش اولیاء در موفقیت فرزندان پرداخته می شود.

آقای امانی، شما برای امتحانات نوبت اول در پایه نهم چه کارهایی انجام دادید؟

شاید بسیاری از مدارس برای امتحانات نوبت اول و دوم برنامه ریزی های خاصی انجام بدهند، اما با توجه به سیاست گذاری های کلان آموزشی مجتمع علامه طباطبایی، ما برای امتحانات ترم کمترین دغدغه را داریم. این اتفاق به دو دلیل می افتد، اول این که دانش آموزانی که وارد مدارس علامه طباطبایی می شوند از بهترین های شهر تهران هستند و دوم این که برنامه آموزشی مدارس از ابتدای سال به صورت منظم و مدون اجرا می شود و درس های برای امتحانات نوبت اول و یا دوم تلمبار نمی شود.

در پایه نهم با توجه به اینکه آزمون های وروردی مدارس تستی است، ما هم با تمرکز بر آزمون های تستی کار آموزش را پیش می بریم. برای امتحانات نوبت اول از ده روز قبل از شروع امتحانات نوبت اول امتحانات تشریحی و تحلیل نمونه سوالات را در کلاس ها انجام دادیم تا دانش آموزان با شکل و نحوه حل سوالات تشریحی بیشتر آشنا شوند. همچنین برنامه مطالعاتی را به نحوی تنظیم کردیم که دانش آموزان را از خواندن مطالب پیشرفته بازداریم و تمرکز آنها را به سمت کتاب درسی سوق دهیم.

علاوه بر مواردی که ذکر کردم، آزمون جامع که هر سال قبل از امتحانات ترم برگزار می شود، دانش آموزان را مجاب می کند که درس ها را بالاتر از سطح کتاب مطالعه کنند و عملا برای امتحانات کتبی ترم آمادگی پیدا کنند.

آقای عظیمی، روند آماده سازی در پایه هشتم واحد آبشناسان چطور پیش می رود؟

در پایه هشتم عموما کار مشاور ها اندکی راحت تر است چرا که دانش آموزان یک سال در پایه هفتم با نظام آموزشی مجتمع علامه تحصیل کرده اند و به آن خو گرفته اند. پس هشتمی های مدارس علامه طباطبایی توجیه هستند که چطور درس بخوانند.

اما نمره های امتحانات نوبت اول به چند دلیل از اهمیت زیادی برخوردار است. خیلی از مدارس برتر دوره دوم از جمله مدارس مجتمع فرهنگی، آموزشی علامه طباطبایی از دی ماه آغاز به پیش ثبت نام می کنند و چون سال تحصیلی هنوز تمام نشده است؛ در نتیجه معدل کل پایه هشتم ملاکی برای شرکت در آزمونهای مدارس برتر می شود. یکی دیگر از موارد این است که منبع طرح سوال آزمونهای ورودی، کتاب های هشتم و نهم است. پس دانش آموزان باید کتابهای پایه هشتم را بیشتر و بهتر بخوانند. مهمترین نکته این است که نمرات کتبی هر سه پایه با ضریب خاصی در نظام هدایت تحصیلی و انتخاب رشته تاثیر مستقیم دارند.

چرا سوالات امتحانات ترم از سطح آموزش مدارس علامه طباطبایی پایین تر است؟

عظیمی: این سوال بسیاری از والدین هم هست که چرا آزمونهای ترم برای فرزندانشان ساده است. جواب ما این است که باید عدالت آموزشی را رعایت کنیم و امتحانی را از فرزندانشان بگیریم که در همه مدارس سراسر کشور گرفته می شود. ضمن این که اداره آموزش و پرورش اجازه طرح سوال از خارج کتاب درسی را نداده است. می توان گفت با وجود این برنامه مطالعاتی و حل نمونه سوال و آزمونهای زیادی که در طول سال برگزار می شود، این روزها به نوعی زمان استراحت تعداد زیادی از دانش آموزان است.

آقای صیادی شما تجربه کار با هفتمی ها را دارید، این دانش آموزان برای امتحانات نوبت اول چه می کنند؟

ورودی های هفتم چون در پایه ابتدایی بر اساس توصیف ارزیابی شده اند با نظام نمره دهی آشنا نیستند و معیارهای ذهنی آنها متفاوت است. علاوه بر این با تعداد درس های زیاد هم غریب هستند. ما در ابتدای سال دانش آموزان را با آزمون های هفتگی، ماهیانه و ارائه دو کارنامه ۴۵ روزه با نظام نمره دهی و نوع سوالات آشنا می کنیم.

هفتمی ها هم درسها را در سطحی بالاتر از کتاب درسی یاد می گیرند و این باعث می شود که مطالب درسی کتاب را کاملا بلد باشند. مشاورهای دبیرستان دوره اول علامه طباطبایی – واحد آبشناسان فقط به مسائل آموزشی بسنده نمی کنند و مواردی از قبیل رابطه پدر و مادر با فرزند، نکته های تغذیه ای و بسیاری از نکته های دیگر را در جلسه های فردی و گروهی با اولیاء و دانش آموزان به آنها منتقل می کنند.  

اخبار پیشنهادی