آنچه که باید از آزمون «نردبام» بدانید

معاونت آموزش مجتمع فرهنگی، آموزشی علامه طباطبایی جزییات برگزاری آزمون «نردبام» را اعلام کرد. طبق اطلاعیه شماره ۶ ، آزمون «نردبام» روز پنج شنبه ۱۲ بهمن از ساعت ۷:۳۰ صبح در دبیرستانهای دوره اول علامه طباطبایی برگزار می شود. این آزمون علاوه بر ۶ دبیرستان دوره اول علامه طباطبایی، در چند مدرسه دیگر در سطح شهر تهران هم برگزار می شود.

تعداد و نوع سوالات آزمون «نردبام»

در آزمون «نردبام» دو نوع سوال طراحی شده است، سوالات پنج گزینه ای و سوالات پاسخ کوتاه. سوالات درس علوم تجربی شامل ۱۵ سوال ۵ گزینه ای از شماره ۱ تا ۱۵ و سوالات درس ریاضی شامل ۱۳ سوال ۵ گزینه ای از شماره ۱۶ تا ۲۸ است. سوالات پاسخ کوتاه درس علوم تجربی شامل ۵ سوال تشریحی از شماره ۶۱ تا ۶۵ و سوالات پاسخ کوتاه درس ریاضی شامل ۷ سوال تشریحی از شماره ۶۶ تا ۷۲ است. دانش آموزان ۱۲۰ دقیقه وقت دارند تا به ۴۰ سوال آزمون «نردبام» پاسخ دهند.

نمره منفی در آزمون «نردبام»

در سوالات پنج گزینه ای یک گزینه صحیح است و به ازای هر ۴ پاسخ نادرست، یک پاسخ درست حذف می شود. در سوالات پاسخ کوتاه، جواب هر سوال یک عدد دو رقمی است که دانش آموزان باید آن عدد را در پاسخنامه وارد کنند. در بخش سوالات پاسخ کوتاه هر پاسخ نادرست باعث حذف شدن یکی از سوالات درست می شود.  

«نردبام»، درک مطلب را هدف قرار می دهد

آزمون «نردبام» با هدف بالا بردن سطح دقت دانش‌آموزان طراحي شده است. در اين آزمون با وجود اين که به سوالات تشریحی پاسخ می دهند اما تمام نمره به جواب آخر تعلق ‌مي‌گيرد. در درس علوم و ریاضی نيز سوالات به صورت پنج گزينه اي طراحي ‌مي‌شوند تا دقت ارزيابي آزمون به بالاترين حد ممکن برسد. سوالات این آزمون به گونه ای است که درک دانش آموزان را از مطالب درسی می سنجد و بر حفظیات تاکید ندارد. سوالات آزمون «نردبام» لزوما شبیه به سوالات حل شده و نمونه سوالات داخل کتاب درسی و درسنامه های مجتمع علامه طباطبایی نیست.

اخبار پیشنهادی