رصد ستاره ها در واحد میرداماد

دانش آموزان دبیرستان دوره اول علامه طباطبایی – واحد میرداماد هر هفته در کلاس پژوهشی نجوم اصول شناسایی و رصد اجرام آسمانی را آموزش می بینند. این کلاس در نیمسال دوم تحصیلی دوشنبه ها و برای هر سه پایه هفتم، هشتم و نهم تشکیل می شود.

«علی ابراهیمی سراج» معلم نجوم دبیرستان های دوره اول – واحد پاسداران و میرداماد  است. او درباره مطالب طرح شده در این کلاس می گوید: «کلاس نجوم واحد میرداماد در دو بخش برگزار می شود. یک بخش آن مربوط به کمپین بین المللی سیارک ها است. این کمپین هر سال در چند مرحله برگزار می شود و دانش آموزان میردامادی امسال موفق شدند سه سیارک کشف و به نام واحد میرداماد ثبت کنند. فعالیت ما برای شرکت در دوره های بعدی کمپین سیارک ها در نیمسال دوم تحصیلی ۹۷-۹۶ هم ادامه دارد.»

به گفته ابراهمی، «محمد اینانلو»، «آبتین تائبی»، «عرفان خادمی» و «آریا افروزه» دانش آموزان واحد میرداماد بودند که امسال در این کمپین شرکت کردند.

معلم نجوم دبیرستان دوره اول علامه طباطبایی – واحد میرداماد می گوید در کنار آماده کردن دانش آموزان برای کمپین های بین المللی، اصول اولیه نجوم و رصد کردن اجرام آسمانی هم به آنها آموزش داده می شود: «در پایه هفتم تعاریف کلی علم نجوم را به دانش آموزان می آموزیم. کهکشان، ستاره، سیاره و نیروهای فیزیکی حاکم بر آنها ازجمله این مطالب هستند. در پایه هشتم نیز مفهوم رصدکردن را به بچه ها یاد می دهیم. کار با تلسکوپ بخش دیگری از آموزش های ما برای پایه هشتمی ها است.»

میردامادی ها بعد از یاد گرفتن اصول نجوم و نحوه رصدکردن اجرام، پروژه های گروهی انجام می دهند. «رویکرد ما در پایه نهم درگیر کردن دانش آموزان با روشهای عملی نجوم و شرکت در کمپین های مختلف است. علاوه بر کمپین بین المللی سیارک ها قصد داریم در همایش علوم مجتمع علامه طباطبایی و برنامه های استانی هفته نجوم در اردیبهشت ماه سال آینده شرکت کنیم تا دانش آموزان مباحث تئوری نجوم را به صورت عملی به کار گیرند.»

اخبار پیشنهادی