۴ نکته آموزشی درباره آزمون مفاهیم

دومین آزمون مفاهیم مجتمع فرهنگی، آموزشی علامه طباطبایی یکشنبه ۲۶ فروردین برگزار خواهد شد. مهمترین ویژگی این آزمون تشریحی بودن آن است. «یعقوب امانی» مشاور پایه هفتم دبیرستان دوره دوم مجتمع علامه طباطبایی – واحد پاسداران ۴ نکته آموزشی مهم درباره امتحانات تشریحی دارد که دانش آموزان بهتر است به آن توجه کنند.

حل مسئله بدون حدس و گمان

آزمون های تشریحی و تستی تفاوت های دارند که دانش آموزان باید قبل از امتحان حتما از آنها مطلع باشند. اولین نکته این است که در سوالات تستی پاسخ در گزینه ها دیده می شود ولی در تشریحی اینطور نیست. این ویژگی باعث می شود که دانش آموزان در امتحان تشریحی به حل سوالات بیشتر و عمیق تر فکر کنند. در آزمون تشریحی حدس و گمان جایی ندارد.

نگران وقت نباشید

زمان پاسخگویی در آزمون تشریحی اهمیت کمتری نسبت به امتحانات تستی دارد. در آزمون تستی سرعت و تمرکز و دقت با هم سنجیده می شود ولی در آزمون تشریحی مسائل عمیق تر مطرح می شوند و اگر چه همچنان مدیریت زمان مهم است ولی نسبت به حل تست زمان بیشتری وجود دارد. پس دانش آموزان زمان حل سوالات استرس کم بودن وقت نداشته باشند.

از بین رفتن بخشی از نمره سوال با هر اشتباه

در امتحانات تستی به ازای کوچکترین اشتباه کل نمره از دست می رود ولی در آزمون تشریحی اشتباهات ممکن است فقط قسمتی از نمره را از بین ببرد. به همین دلیل نمرات دانش آموزان در امتحان تشریحی همواره بالاتر از امتحان تستی است. به عنوان مثال اگر نمره دانش آموزی در امتحان ۲۰ سوالی تشریحی ۱۸ باشد، از دست دادن دو نمره می تواند به خاطر چند اشتباه فرد باشد در حالیکه اگر همین تعداد اشتباه در امتحان تستی رخ دهد نمره بسیار کمتر خواهد شد. این حالت در شرایطی است که نمره منفی وجود نداشته باشد و اگر نمره منفی را هم لحاظ کنیم نمره بازهم پایین تر خواهد آمد.

عمیق تر مطالعه کنید

سوالات آزمون تشریحی، مفهومی و عمق بیشتری دارند ولی در سوالات آمون تستی نکات بیشتر مورد توجه قرار می گیرد. پس دانش آموزان می بایست هنگام مطالعه به مسائل اساسی تر و عمیق تر بیشتر توجه کنند. چون هدف از آزمون های تشریحی ارزیابی دانش آموزان در مورد روند حل سوالات و میزان یادگیری است.

اخبار پیشنهادی