یادگیری عمیق تر مطالب درسی با آزمون مفاهیم

آزمون مفاهیم یکی از انواع آزمون های هماهنگی است که در سطح دبیرستان های دوره اول مجتمع فرهنگی، آموزشی علامه طباطبایی برگزار می گردد. این آزمون یکشنبه ۲۶ فروردین ماه به صورت تشریحی برگزار خواهد شد. «مهدی شریفیان» مشاور پایه هشتم و نهم دبیرستان دوره اول علامه طباطبایی- واحد پاسداران در گفتگو با سایت مجتمع فرهنگی، آموزشی علامه طباطبایی تفاوت های این امتحان با آزمون های تستی را برمی شمرد.  او اعتقاد دارد دانش آموزان در امتحات تشریحی سوالات را بهتر درک می کنند.

شریفیان ابتدا درباره فواید امتحانات تشریحی می گوید: «آزمون های تشریحی مانند آزمون مفاهیم مجتمع علامه طباطبایی، به پیشرفت تحصیلی دانش آموزان کمک زیادی خواهد کرد. در طول سال تحصیلی دانش آموزان با روش های تست زنی آشنا می شوند و آزمون های مختلفی هم با این روش برای آن ها برگزار می گردد. در کنار این امتحانات، آزمون  مفاهیم باعث می شود دانش آموزان با پاسخ تشریحی، روند حل مسائل را بهتر یاد بگیرند. این رویکرد در نهایت باعث می شود که دانش آموزان مطالب درس های علوم و ریاضی را بهتر بفهمند.»

حل مسائل با استرس کمتر

تفاوت های آزمون تشریحی و تستی بخش دیگری از صبحت های مشاور پایه هشتم و نهم واحد پاسداران را به خود اختصاص می دهد. شریفیان می گوید: «دانش آموزان در آزمون های تشریحی زمان بیشتری دارند که به سوالات فکر کنند. از طرفی در آزمون تستی رسیدن به جواب آخر تنها راه موفقیت است ولی در امتحان تشریحی روند حل مسئله مهمتر از جواب آخر است و هر قسمت از پاسخ، نمره خاص خودش را دارد.»

این مشاور آموزشی اعتقاد دارد در آزمون تشریحی، به دلیل نداشتن نمره منفی، استرس دانش آموزان کمتر خواهد بود: «همواره در کلاس هایی که تست زدن را به دانش آموزان یاد می دهیم گوشزد می کنیم که در امتحان تستی اولین خطا، آخرین خطا است. چون با کوچکترین اشتباهی جواب غلط به دست می آید و نمره به صورت کامل از دست می رود. ولی این وضعیت در امتحان تشریحی وجود ندارد. از طرفی در آزمون های تستی نمره منفی وجود دارد ولی در آزمون تشریحی این موضوع نیست که باعث خواهد شد استرس دانش آموزان موقع حل سوال کمتر باشد و تمرکز و آرامش خود را حفظ کند.»

شریفیان می افزاید ویژگی مهم آزمون تشریحی زمان بیشتر حل مسائل در آن است: « ویژگی مهم در امتحان تشریحی زمان حل هر سوال است که نسبت به سوالات تستی بسیار بیشتر است بنابراین دانش آموزان در عین حال که می بایست مدیرت زمان را در دست داشته باشند نباید تمرکز و آرامش خود را از دست بدهند.»

اخبار پیشنهادی