معلم ادبیات میرداماد: بدون اضطراب و با تمرکز درس بخوانید

ادبیات فارسی از جمله درس های دبیرستان های دوره اول است که یادگرفتن آن به تمرکز و آرامش احتیاج دارد. توصیه «آرش طاهری» معلم ادبیات فارسی دبیرستان دوره اول مجتمع علامه طباطبایی – واحد میرداماد به دانش آموزان در مورد همین موضوع است. طاهری در گفتگو با سایت مجتمع فرهنگی، آموزشی علامه طباطبایی می گوید روند تدریس فارسی در کلاس به نحوی است که دانش آموزان بدون استرس، نثر و شعر فارسی را بخوانند و یاد بگیرند. طاهری اعتقاد دارد مطالعه فارسی با حفظ تمرکز، حفظ کردن مطالب و آموختن دستور زبان را راحت تر می کند.

در مطالعه درس ادبیات فارسی دانش آموزان باید به  چه نکاتی بیشتر توجه کنند؟

موضوع اصلی در هنگام خواندن ادبیات داشتن تمرکز و آرامش است. ادبیات از جمله درس هایی است که نیاز به حفظ کردن دارد. اگر بخواهیم مطلبی را به حافظه بلند مدت خود بسپریم باید نوع مطالعه ما صحیح باشد. توصیه اصلی من به دانش آموزان این است که هنگام خواندن این درس بدون داشتن اضطراب امتحانات، فقط به متن توجه کنند و آن را دقیق بخوانند و به معانی آن فکر کنند.

در سال تحصیلی برای تقویت تمرکز چه برنامه هایی داشتید؟

روش تدریس ما در کلاس بر اساس تمرکز و آرامش دانش آموزان است. در آغاز هر درس ابتدا دقایقی درباره موضوع آن درس، شاعر یا نویسنده و تاریخ آن متن صحبت می کنیم. دانش آموزان باید قبل از اینکه متنی می خوانند از چرایی یادگیری آن اطلاع داشته باشند. سپس متن خوانده می شود. دانش آموزان هرکدام بخشی از متن را می خوانند و در هنگام روخوانی، نکات دستوری و آرایه های ادبی را به دانش آموزان آموزش می دهیم. با این روش، آموزش مرحله به مرحله اتفاق می افتد و اضطراب های رایج در دانش آموزان هنگام خواندن و یادگیری متن های فارسی اتفاق نمی افتد

توصیه شما به دانش آموزان در رابطه با امتحان پایانی درس ادبیات فارسی چیست؟

دانش آموزان معمولا در فهمیدن نقش های دستوری کلمات و آرایه های ادبی نیاز به تمرین بیشتری دارند. توصیه می کنم این دو بخش به صورت دقیق مطالعه شود. همچنین متن های کتاب درسی را هم چند بار روخوانی شود. همه این موارد زمانی موفقیت آمیز خواهد بود که اضطراب امتحان وجود نداشته باشد.

اخبار پیشنهادی