مدیر واحد گلستان: دانش آموزان ما قدردان بار می آیند

دبیرستان دوره اول علامه طباطبایی – واحد گلستان در روزهای منتهی به اول مهر ساعات آرامی را می گذراند. تنها گاهی اوقات مادر یا پدری به همراه فرزندش برای تحویل گرفتن لباس فرم وارد می شود و چند دقیقه ای سکوت حاکم بر مدرسه را می شکند. برنامه ریزی ها و جلسه های هماهنگی و توجیهی برگزار شده و همه با خیالی آسوده منتظر آغاز سال تحصیلی و حضور دوباره دانش آموزان در مدرسه هستند. در یکی از همین روزها با «حجت حضرتی» مدیر واحد گلستان درباره رویکردها و اهداف این مدرسه برای سال تحصیلی ۹۸-۹۷ صحبت کردیم.

آقای حضرتی، از نتایج کسب شده توسط دانش آموزان پایه نهم در سالی که گذشت راضی هستید؟

یکی از ملاک های مهم سنجش کیفیت هر مدرسه موفقیت خروجی های مدرسه است. سال گذشته قبولی های ما در مدارس خوب مجتمع علامه طباطبایی و شهر تهران یک رکورد بر جا گذاشت. تقریبا همه دانش آموزان ما در مدارس برتر شهر تهران قبول شدند. این برنامه ریزی جدی سه ساله ما را با توجه به شرایط ورودی نشان می دهد.

مقایسه دانش آموزان خروجی با وضعیت آنها هنگام ورود به مدرسه مهم است . درست است که همه دانش آموزانی که به مدارس علامه طباطبایی وارد می شوند دانش آموزان مستعد و سختکوشی هستند، اما خودشان هم سطح بندی دارند. دانش آموزان به هنگام ورود به محتمع علامه طباطبایی در واحدهای مختلف تقسیم می شوند اما هنگام خروج تنها به اسم دانش آموز مدرسه علامه طباطبایی شناخته شده و باید با توجه به سطح نام و استانداردهای علامه طباطبایی تعلیم دیده باشند. خوشبختانه ما این کار را انجام داده ایم. امسال خانواده های پایه نهم ما برای ثبت‌نام پایه دهم دغدغه‌ای نداشتند فقط در این فکر بودند که از بین قبولی های پر تعداد فرزندشان کدام را انتخاب کنند و دستشان برای انتخاب بین مدارس برتر باز بود.

چه کارهای جدیدی برای سال تحصیلی پیش رو در نظر گرفته اید که انجام دهید؟ یادگیری معکوس امسال هم اجرا می شود؟

برای پاسخ به این سوال باید مقدمه ای را عرض کنم. یکی از معضلات ما در آموزش و پرورش این است که بچه ها کاربرد کتاب های درسی در زندگی شخصی خود را درک نمی کنند. بچه ها از خواندن کتاب هایی که درکش نمی کنند خسته می شوند. تک تک درس ها در نظام نامه آموزشی و طراحی کلان سیاست گذاران تعلیم و تربیت کارکرد دارد اما متاسفانه محتوای کتابها به گونه ای تنظیم شده اند که این پیچیدگی را (کاربرد محتوای دروس در زندگی شخصی) دوچندان می کنند. باید فضایی ایجاد کرد که دانش آموزان بدون ایجاد سرخوردگی درس ها را بخوانند و بفهمند. این یکی از دغدغه های ماست. من به تجربه ۲۸ ساله معلمی به این نتیجه رسیده ام که با متدهای روز دنیا و با کمترین فشار می توان بهترین نتیجه را گرفت و موفق شد. بعضی از ما معلم ها نمی خواهیم تغییر کنیم و به روش ۲۰ سال پیش تدریس می کنیم، غافل از اینکه دانش آموز امروز، دانش آموز ۲۰ سال پیش نیست.

ما اقداماتی را در دو سال گذشته شروع کردیم که یکی از آن ها یادگیری معکوس است. ما به این فکر می کنیم که فنون تدریس مختلف را برای هر درس به کار گیریم. بیش از ۷۰ روش تدریس تجربه شده موفق و مناسب در سیستم آموزشی در دنیا تعریف شده است. گاه در یک درس باید از چندین روش استفاده کرد. این که همه دروس را با یک روش تدریس کنیم دیگر پاسخگوی نیاز دانش آموزان امروز نیست. امسال تمرکز ما بر بازآموزی دبیران و به کارگیری روش ها و فنون گوناگون تدریس است. یادگیری معکوس هم به قوت خود باقی است. ما به جهت این که زکات دانش خودمان را داده باشیم با کمک معاونت ارتباطات و امور بین الملل این ویدیو ها را در کانال آپارات مجتمع بارگذاری کردیم که همه دانش آموزان ایران عزیز از این امکانات استفاده کنند.

آیا تغییر و تحولی در مدرسه اتفاق افتاده که بخواهید با اولیا در میان بگذارید؟

امسال تغییر دبیر و تغییر رویکرد در چند درس داریم. با بررسی امکانات و توانایی ها تنوعی را در کارگاه ایجاد کرده ایم و انتظار داریم که خروجی کارگاه در اردیبهشت سال ۹۸ تبدیل به نمایشگاه دست‌آوردها شود. سعی داریم شرایظی فراهم کنیم تا دانش آموزان بر مبنای آن چیزی که در کارگاه و کلاس هنر می آموزند برای جشن انوار الهی از دست ساخته خودشان برای پدربزرگ و مادربزرگشان هدیه تهیه کنند.

در درس زبان هم برنامه ویژه ای داریم. بچه ها سرهم نویسی انگلیسی را بلد نیستند. ما امیدواریم با یک کار جزئی در حد هفته ای دو الی سه دقیقه سرهم نویسی و خوش‌نویسی زبان انگلیسی را به بچه ها بیاموزیم چرا که خط معرف شخصیت انسان است. زمانی دغدغه های ما نمره و قبولی دانش آموزانمان در دبیرستان های برتر بود اما حالا به جزییاتی نظیر دست خط فکر می کنیم.

در بحث های تربیتی و فرهنگی چه کارهایی انجام می شود؟

در موضوعات تربیتی به دنبال این هستیم که بچه ها را مسئولیت پذیرتر کنیم. با توجه به تجربه های سال گذشته قصد داریم مسولیت های بیشتری در اردوها به بچه ها بدهیم. مطالب زیست محیطی هم امسال بیشتر از قبل مد نظر ما است و قصد داریم تفکیک کاغذ از زباله به عنوان یک کالای ارزشمند را انجام دهیم. مسئولیت های اجتماعی هم در نظر داریم. طرحی اجرا کردیم که بچه ها وسایلی را که نیازی به آن نداشتند را به نیازمندان اهدا کردند. این برنامه تحت عنوان مهر در انتظار همدلی برگزار شد.

آقای حضرتی، دانش آموزانی که بعد از سه سال از واحد گلستان فارغ التحصیل می شوند ،چه چیزی به دست می آورند؟

واقعیت این است که دانش آموزان در سال هفتم بچه می آیند و در سال نهم مرد می روند. هم از لحاظ جسمی و فیزیکی که دوران بلوغ است و هم در حوزه های شناختی و روانی و رفتاری تغییر می کنند. مدرسه نقش کتمان ناپذیری در شکل گیری شخصیت آنها دارد. مهمترین ویژگی دانش آموزان ما این است که قدردان بار می آیند. از لحاظ آموزشی شرایط و بستر شناخت و رشد فراهم است. بچه ها و خانواده ها فرصت دارند خودشان را بشناسند. بچه ها هنگامی که از واحد گلستان می روند و وارد مقطع دوره دوم دبیرستان می شوند آداب معاشرت و رفتارشان با وقتی که وارد مدرسه شده بودند بسیار متفاوت است. دانش آموزان ما مودب هستند و اصلی ترین شاخصه آنها سپاس گذاری است.

در ادامه باید بگویم که مهارت هایی که بچه ها اینجا یاد گرفته اند به کارشان می آید. روزی یکی از اولیا که فرزندش دو سال پیش از مدرسه رفته بود برای انجام کاری به مدرسه آمد. او گفت کلاس آشپزی که پسرم در آن شرکت کرد باعث شده که هفته ای حداقل دو یا سه بار در خانه آشپزی کند. این یعنی او در حد توان خودش به خانواده کمک می کند.

سال گذشته در واحد گلستان برنامه ای تحت عنوان نظام آراستگی انجام شد. این برنامه الان در چه وضعی است؟

نظام آراستگی انتها ندارد. هدف نیست بلکه یک مسیر است و هرچقدر جلوتر می رویم چیزهای جدیدتری برای ایجاد نظم وجود دارد. سال گذشته تمرکز ما ایجاد نظم در مسائل فیزیکی بود. امسال در کنار آن وارد روندها و رویه ها هم شده ایم. برای تک تک مراسم و اتفاقات مدرسه آیین نامه تدوین می کنیم. پارسال مستند سازی انجام شد و هر اتفاقی که در مدرسه افتاد گزارشش را آماده کردیم. امسال می خواهیم بر مبنای قوانین بالا دستی و تجارب خودمان فرمت مناسب مجموعه علامه طباطبایی را تدوین کنیم. علاوه بر این که هر چیز در واحد گلستان جای به خصوصی دارد هر برنامه و مراسمی هم روند خاص خود را دارد. با این کار اگر مدیر دیگری آمد می داند که چه اتفاقاتی در هر ماه می افتد و از صفر شروع نمی کند بلکه مسیر را ادامه می دهد و تجارب جدید خود را به تجارب ما می افزاید و خطاهای ما را تکرار نمی کند.

در ابتدای سال تحصیلی هستیم. چه صحبتی با خانواده ها دارید؟

مهمترین انتظار ما از اولیاء باور است. مادرها و پدرها ما را باور داشته باشند، به ما اعتماد کنند و در این مسیر همراه ما باشند.  باور داشته باشند که همه کارهای مدرسه با دوراندیشی و تدبیر و مطالعه کافی و برنامه ریزی انجام می گیرد. اعتماد کنند و بدانند ما هم مانند خودشان دلسوز بچه ها هستیم. ما را در انجام برنامه ها کمک و یاری کنند. همراهی به معنای حرف شنوی نیست بلکه به این معنی است که اگر حس کردند ما در جایی اشتباه کردیم به ما گوش زد کنند. این سبب هم افزایی می شود و منافعش در نهایت به دانش آموز می رسد.

اخبار پیشنهادی