اولیا در برابر مدرسه همچون آیینه باشند

«دانش آموزان واحد فرمانیه در سال تحصیلی جدید با الگوی آموزشی جدید درس می خوانند.» این الگو، یکی از موضوعات مهمی است که «حجت حضرتی» مدیر جدید دبیرستان دوره اول علامه طباطبایی واحد فرمانیه در گفتگو با سایت علامه طباطبایی تشریح می کند.

حضرتی اعتقاد دارد آموزش دانش آموزان با رویکرد جدید، باعث پیشرفت تحصیلی و پرورش مهارت های مختلف اجتماعی آن ها می شود. از نظر مدیر جدید واحد فرمانیه، مجتمع علامه طباطبایی همه امکانات و پیش نیازهای اجرای این روش آموزشی جدید را در اختیار دارد. حضرتی در اولین گفتگویش به عنوان مدیر واحد فرمانیه، برنامه های پایگاه تابستانی و سال تحصیلی جدید را تشریح می کند.

آقای حضرتی، برای یک دانش آموز دوره اول دبیرستان، «آموزش» مهمتر است یا «پرورش»؟

من معتقدم تربیت و آموزش دو مقوله جدا از یکدیگر نیستند. یعنی تربیت فرآیندی است که در حین آموزش اتفاق می افتد. مثلا برای یاد دادن کار تیمی باید در کلاس فعالیت های گروهی به صورت عملی انجام شود. اگر کادر اجرایی و معلمان مدرسه با رفتارشان احترام و ادب را نشان دهند، تربیت اتفاق می افتد. وقتی اجازه بدهیم بچه ها در کلاس درباره مباحث علمی بحث کنند، عملا روش تفکر انتقادی را به آن ها آموخته ایم.

از نظر شما کدامیک بر دیگری اولویت دارد؟

تا وقتی پرورش اتفاق نیفتد، آموزش ناقص خواهد بود. سی سال تجربه در آموزش و پرورش و بیست سال مدیریت در مدارس مختلف، به من یاد داده که مدرسه فقط محل درس خواندن نیست، بلکه محل زندگی کردن است. پس وظیفه معلم، فقط درس دادن نیست.

چطور در کلاس درس، پرورش انجام خواهد شد؟

ببینید باید دانش آموزان را برای حضور در اجتماع تربیت کنیم و نه فقط برای دکتر یا مهندس شدن. برای این کار باید راه های اندیشیدن، تفکر خلاق و  برخورد صحیح با تغییرات زندگی را به بچه ها یاد بدهیم. مثلا در زنگ هنر، باید فضایی ایجاد کنیم که خلاقیت بچه ها تقویت شود و این خلاقیت، در نهایت محصول تولید کند. این محصول می تواند کارکرد پرورشی هم داشته باشد. مثلا در زنگ هنر از بچه ها بخواهیم که برای روز مادر یا روز پدر هدیه ای درست کنند. با این کار هم جایگاه پدر و مادر را به دانش آموز متذکر می شویم، هم قدرشناسی را عملا یاد می دهیم و هم هنر بچه ها را تقویت می کنیم.

نگاه تربیتی به مقوله آموزش، در درس هایی مثل ریاضی چطور انجام خواهد شد؟

اینکه دانش آموز تکلیفش را چطور بنویسد، چطور منظم باشد و سر وقت درس بخواند و تمرین کند، از جمله پرورش هایی است که در درس های تئوری اتفاق می افتد. برای رسیدن به چنین رویکردی، امسال در واحد فرمانیه تلفیقی از سه نوع روش آموزشی را استفاده می کنیم. دانش آموز در روش «یادگیری معکوس» فیلم های درسی را از قبل می بیند و برای تعمیق و تثبیت یادگیری و برخود با استثناها در کلاس شرکت می کند. در روش «یادگیری در حد تسلط» درس به اجزای کوچک تقسیم می شود و تا تمام بچه ها حداقل ۸۵ درصد آن بخش را نیاموخته باشند، تدریس مبحث جدید شروع نخواهد شد. در روش«یادگیری مشارکتی» هم دانش آموزان در قالب گروه درس می خوانند و مطالب را به یکدیگر آموزش می دهند.

این الگوی آموزشی تلفیقی، در آموزش آنلاین هم قابل اجراست؟

اگرچه دشوار است اما مجتمع علامه طباطبایی همه امکانات و پیش نیازهای انجام این روش آموزشی جدید را در اختیار دارد. هم دانش آموزان باهوش، هم خانواده های همراه، هم دبیران با مهارت و هم تجهیزات و امکانات، وجود دارد.

آقای حضرتی، کلاس های آنلاین پایگاه تابستانی بر اساس همین الگوی آموزشی برگزار می شود؟

پایگاه را با روش «یادگیری معکوس» آغاز کرده ایم. بعد از گذشت سه هفته از آغاز پایگاه، ارزیابی هایمان آغاز می شود. از نتایج این ارزیابی ها، برای شروع روش «یادگیری در حد تسلط» استفاده می کنیم.

برای اجرای برنامه های آموزشی مدرسه، چه اقدامات عملی انجام داده اید؟

اولین برنامه مان بعد از شروع کار در واحد فرمانیه، برگزاری جلساتی با اولیا دانش آموزان بود. برنامه هایمان درباره مسائل مختلف آموزشی و تربیتی را در این جلسات به خانواده ها ارائه کردیم. در گام دوم، عملکرد دانش آموزان در سال تحصیلی گذشته مورد بررسی قرار گرفت. از ابتدای تابستان، به طور مرتب با همه معلمان و کادر اجرایی مدرسه هم جلسه داشته ایم. تلاش کردیم دبیران واحد فرمانیه، کاملا مرتبط با دروس انتخاب شوند. یعنی دبیر در حوزه ای تدریس کند که هم تجربه و هم تحصیلات کافی در آن رشته را دارا باشد. ارزیابی های ما نشان داد که دانش آموزان در بعضی دروس نیار به تمرین بیشتری دارند.

خانواده ها چطور می توانند نظراتشان را به شما و کادر اجرایی مدرسه برسانند؟

شماره های تلفن همراه سازمانی را که در اختیار کادر اجرایی است، در جلسات به خانواده ها اعلام کرده ایم که از ساعت ۷ تا ۱۷ روزهای شنبه تا چهارشنبه و ۸ تا ۱۳ روزهای پنج شنبه پاسخگوی اولیا هستند. تلفن های ثابت مدرسه هم در ساعات اداری پاسخگو است. همچنین کانال های اطلاع رسانی به خانواده ها هر روز مهمترین اخبار واحد فرمانیه را در اختیار اولیا قرار می دهند. ایمیل شخصی من هم به خانواده ها اعلام شده است و در نهایت بهترین پل ارتباطی اولیا و مدرسه، اعضای انجمن اولیا و مربیان هستند.

با شروع سال تحصیلی، چه انتظاری از خانواده ها دارید؟

اعتماد و همراهی. روش های آموزشی در حال تغییر است ولی خانواده ها مطمئن باشند برنامه های مجتمع علامه طباطبایی با تدبیر انجام می شود. از اولیا می خواهیم که در برابر ما چون آیینه باشند و هر نکته ای – چه پیشنهاد و چه انتقاد – که در جهت بهبود عملکرد مدرسه می دانند را با ما در میان بگذارند. این بزرگترین همراهی اولیا فرمانیه ای با مدیریت و کادر اجرایی مدرسه خواهد بود.

اخبار پیشنهادی