آغاز جشنواره شعر و ادب ویژه دبستانی ها

جشنواره شعر و ادب ویژه دانش آموزان دبستان های علامه طباطبایی آبان و آذر ۹۹ برگزار می شود. تمامی دانش آموزان مقاطع ابتدایی مدارس علامه طباطبایی، از پیش دبستانی تا پایه ششم، می توانند در این جشنواره شرکت کنند.

داستان‌گویی خلاق، جان‌بخشی به اشیا، نمایش رادیویی، روایت‌گری، کتاب مصور، رمزگشایی یک زبان ناشناخته، مشاعره و طنز از جمله رشته های جشنواره هستند.

این جشنواره برای دانش آموزان دوره اول و دوره دوم دبستان به صورت جداگانه برگزار می شود. مرحله اول جشنواره تا ۲۴ آبان ماه (روز کتاب و کتاب خوانی)، مرحله دوم ۱۸ آذر ماه (تولد ملک الشعرای بهار) و مرحله سوم ۲۶ آذر ماه (مصادف با بزرگداشت مولانا) برگزار می شود. محور های مختلف جشنواره شعر و ادب با توجه به گروه بندی سنی دانش آموزان برنامه ریزی شده اند.

اهداف برگزاری جشنواره شعر

* ایجاد فضای شور و نشاط بیشتر در دوران محدودیت کنونی

* تجربه کار گروهی در فضای مجازی

* تشویق دانش آموزان به فعالیت های ادبی، هنری و علمی با ایجاد انگیزه به منظور تعامل و رقابت مناسب.

* توسعه و توجه به ادبیات کهن و کلاسیک

* تقویت قوه‌ی تخیل، توصیف و تفکر خلاق دانش آموزان

* ایجاد زمینه برای آزادسازی عواطف

*افزایش تجربه‌ی لذت خواندن برای کمک به دیگر گونه اندیشیدن، دیدن و زیستن

* تقویت مهارت های زبانی و فرا زبانی در ادبیات

بخش های مختلف جشنواره و پایه های مجاز به شرکت در آن ها

دوره اول ابتدایی

داستان‌گویی خلاق: یک داستان عامیانه‌(فولکلور) نیمه کاره برای بچه ها ارائه می شود. دانش آموزان به اشکال صوتی یا تصویری، نوشته، نمایش یا نقاشی (یا ترکیبی از این روش ها) می‌توانند داستان را به شکل دلخواه خودشان ادامه داده و کامل کنند.

جان‌بخشی به اشیا: هر دانش آموز متناسب با علاقه مندی و روحیه‌، خودش را در جایگاه یکی از موقعیت های که تعریف یا تصویر می‌شود توصیف کند.

دوره دوم ابتدایی

  1. اجرای یک نمایش رادیویی بر اساس متون ادبی به صورت انفرادی یا گروهی
  2. روایت‌گری به صورت تک‌خوانی از روی متون کلاسیک، با تاکید بر لحن و گویش متن
  3. کتاب مصور «خلق یک داستان و ارائه آن به صورت مصور»

بخش آزاد:

رمزگشایی یک زبان ناشناخته: جمله ای به صورت رمزی که با کمک نمادهای واقعی یا ابداعی ساخته شده است ارائه می شود. دانش‌آموز به کمک خانواده خود و همچنین راهنماهای مرحله به مرحله، این جمله را رمزگشایی می کند.

مشاعره: هر مدرسه می‌تواند ۴ تا ۵ نفر را برای شرکت در مشاعره‌ی بین مدارس به شکل دلخواه معرفی نماید.

طنز نقاد: نوشتن متن یا به تصویر کشیدن یک پدیده‌ی اجتماعی با چاشنی طنز که به مدرسه هم مرتبط است.

کتاب خوب من: کتابی را که خوانده و از آن لذت برده‌اید به شکلی جالب به دیگران معرفی کنید تا آن ها هم به خواندنش علاقه‌مند شوند.

مراحل اجرای جشنواره

مرحله اول:  کلیه دانش آموزان هر واحد که در هر یک از محورهای مورد علاقه خود شرکت کرده اند پس از بررسی دبیران ادبیات بر اساس فرم ارزیابی، آثار دانش آموزان شرکت کننده را سنجیده و سپس اسامی سه فرد یا گروه منتخب را به همراه فرم ارزیابی به دبیرخانه جشنواره معرفی می کنند. انتخاب آثار و موارد مورد نیاز در این مرحله به عهده ی دبیران ادبیات و هنر هر مدرسه خواهد بود.

مرحله دوم: در این مرحله، منتخبین واحدهای دختران و منتخبین واحدهای پسران شرکت خواهند کرد که ۳ تا ۵ فرد یا گروه منتخب به مرحله نهایی راه پیدا می‌کنند.

مرحله سوم: دانش آموزان منتخب واحدهای مختلف با هم به تعامل و هم‌آوری خواهند نشست.

همچنین مسئولیت ارزیابی در مرحله نخست با دبیران ادبیات فارسی، هنر یا گروه متناسب هر واحد، در مرحله دوم توسط هیات داوران متشکل از دبیران خلاق و مجرب ادبیات و در مرحله سوم توسط دبیرخانه جشنواره‌ی شعر و ادب –واحد نیاوران- انجام خواهد شد.

اخبار پیشنهادی