چگونه برای امتحانات پایان سال آماده شویم؟

امتحانات پایان سال تحصیلی، از اواخر اردیبهشت ماه آغاز می شود. این امتحانات با توجه به در بر گرفتن تمامی مطالب کتاب، شیوه آمادگی خاص خود را می طلبد. «جواد امانی» مشاور پایه هفتم دبیرستان دوره اول علامه طباطبایی – واحد پاسداران، در این مقطع از سال تحصیلی، آمادگی برای شرکت در امتحانات نیسمال دوم را فرآیندی می داند که در سه گام اساسی شکل می گیرد: «آمادگی برای امتحانات پایان سال، قبل از تعطیلات نوروز و بعد از آن، مراحل مختلفی را طی می کند. زمان باقی مانده تا شروع امتحانات را می توان یکی از مهم ترین بازه های آموزشی سال تحصیلی دانست؛ دانش آموز در این بازه می تواند طی سه گام، برای امتحانات پایان سال آماده شود.»

جزوه ها رو کامل کن

مشاور هفتمی های واحد پاسداران، اولین گام برای آمادگی شرکت در امتحانات پایان سال را تکمیل جزوات و نکات مربوط به کتاب درسی می داند: «گام اول این فرآیند، تکمیل جزوات و نکات مربوط به کتاب درسی است. در تکمیل جزوات و نکات مربوط به کتاب درسی، این نکته را نباید فراموش کرد که درصد کمی از بارم بندی سوالات امتحانات پایان سال، مربوط به ترم اول است؛ پس تمرکز اصلی دانش آموزان باید بر مطالب نیمسال دوم باشد.»

از معلمت سوال کن

رفع اشکال و پرسیدن سوالات از دبیر دومین گام این فرآیند سه مرحله ای است؛ امانی می گوید: «در این مقطع سال معمولا تدریس بیشتر درس ها تمام شده و فرصت بسیار مناسبی است که دانش آموزان با مطالعه درس ها، اشکالات درسی شان را پیدا کنند و از معلم شان بپرسند. متاسفانه دانش آموزان فراموش می کنند که با شروع امتحانات، دسترسی به دبیر کمتر از زمان برگزاری کلاس ها است؛ بنابراین توصیه من به دانش آموزان این است که  این بازه زمانی را برای رفع اشکال از دست ندهند.»

آشنایی با سوالات با حل نمونه سوال

امانی درباره حل کردن نمونه سوال به عنوان سومین و مهم ترین قدم در آمادگی دانش آموزان برای شرکت در امتحانات می گوید: «حل کردن نمونه سوال به دلیل آشنا شدن دانش آموز با مدل سوالات و همچنین پیدا کردن دقیق تر نقاط ضعف آموزشی، گام بسیار مهمی در این فرآیند است. البته یادمان نرود که این سه مرحله در امتداد هم اتفاق می افتند و نمی توان تنها به انجام یکی از آن ها بسنده کرد.»

اخبار پیشنهادی