در سمینار سلامت «من، شما، او» چه گذشت؟

نخستین سمینار سلامت «من، شما، او؛ مهمانی ما برای یک دوست»، جمعه ۱۸ بهمن، با حضور اولیا و دانش آموزان، اعضای انجمن اولیا و مربیان و مدیر و معاونان دبیرستان دوره اول علامه طباطبایی – واحد فرمانیه در مجموعه فرهنگی دزاشیب برگزار شد.

در این سمینار دو ساعته که به همت انجمن اولیا و مربیان واحد فرمانیه و حمایت گروه غذایی «هفت و نیم» برگزار شد، یک کارشناس تغذیه، یک متخصص روانشناسی سخنرانی کردند و سرآشپز گروه غذایی «هفت و نیم» نیز ضمن ارائه توضیحات کوتاهی درباره مکاتب آشپزی، دستور غذایی یک سس سالم را ارائه کرد. هدف از برگزاری این سمینار، آشنایی دانش آموزان و خانواده ها با مضرات اضافه وزن و همچنین پیشگیری و درمان اصولی آن بود.

به بدن مان توجه کنیم

«کوروس احمدی پور» از اعضای انجمن اولیا و مربیان واحد فرماینه، در ابتدای مراسم ضمن خیرمقدم به گفت: «بچه های امروزی به خاطر درس خواندن های زیاد و انجام بازی های کامپیوتری کم تحرک شده اند. تغذیه هایمان هم پر از مواد قندی و چربی های اضافه است. نتیجه این سبک زندگی، اضافه وزن و چاقی است.» وی افزود: «برگزاری چنین سمینار هایی، دانش آموزان و خانواده هایشان را متوجه اهمیت بدن شان و حفظ تناسب اندام می کند، موضوعی که هدف اصلی این سمینار است.»

یافتن ریشه های چاقی

«مارال ذبیحی»، کارشناس تغذیه، در نخستین سمینار سلامت «من، شما، او؛ مهمانی ما برای یک دوست»،  ابتدا تعریفی از چاقی ارائه کرد و سپس به دلایل ایجاد مشکل اضافه وزن در افراد خانواده پرداخت. وی با اشاره به اهمیت ۲۰۰۰ روز اول زندگی انسان ها گفت: «اگر در دوهزار روز اول زندگی، یک نفر به صورت مناسب تغذیه شود، سلامت جسمی او در سنین بالاتر قابل پیش بینی است.» ذبیحی در ادامه پارامتر BMI را برای خانواده ها و دانش آموزان تشریح کرد و افزود: «BMI به معنی شاخص توده بدن است. این پارامتر مقیاسی برای اندازه گیری چربی بدن بر اساس وزن و ارتباط آن با قد فرد می باشد. هر فرد می تواند با داشتن قد و وزن خود وضعیت کلی تناسب اندام و میزان چربی های بدنی اش را محاسبه کند.» BMI از تقسیم وزن به کیلوگرم به طول قد به متر به توان دو بدست می آید.

چنگال، به جای قاشق و چنگال

معرفی طرح «بشقاب غذای من» و بررسی ویژگی های تغذیه سالم از دیگر صحبت های کارشناس تغذیه در این سمینار بود. «متخصصان تغذیه با طراحی یک بشقاب، مواد غذایی که هر فرد باید در وعده غذایی مصرف کند را مشخص کرده اند. این بشقاب از پنج بخش تشکیل شده است که فرد باید در هر وعده غذایی از آن ها استفاده کند. محتویات این بشقاب شامل ۳۰ درصد غلات، ۲۰ درصد میوه، ۳۰ درصد سبزیجات، ۲۰ درصد پروتئین و یک لیوان لبنیات کم چرب تشکیل می دهد.» ذبیحی پیشنهاد کرد افراد وعده های غذایی خود را با یک دست و با چنگال میل کنند بجای آنکه از دو دست و قاشق و چنگال استفاده نمایند.

چاق ها لزوما پرخور نیستند

«مهرنوش دارینی»، متخصص روانشناسی و رئیس انجمن اولیا و مربیان واحد فرمانیه، حرفهایش را با تاثیرات شرایط روانی افراد در ایجاد اضافه وزن آغاز کرد: «مدتی است که نگاه سنتی به چاقی از بین رفته است. حالا دیگر فردی که اضافه وزن دارد لزوما پرخور نیست. تحقیقات جدید نشان داده است که چاقی و لاغری بیش از اندازه، عوامل روحی و روانی دارند. بنابراین برای تناسب اندام باید در کنار تغذیه درست، تحرک و اصلاح سبک زندگی، به شرایط روحی و ذهنی مان هم توجه داشته باشیم.» وی در ادامه به چند عامل روانی در چاقی اشاره کرد: «در بروز اضافه وزن عواملی مانند اضطراب، استرس و افسردگی موثر هستند. اضطراب وضعیت روانی است که در آن عامل ایجاد کننده مشخص نیست. از این نظر احساس گرسنگی شباهت بسیاری به احساس اضطراب دارد. به همین دلیل است که بعضی افراد با خوردن غذا احساس آرامش می کنند. در مواجهه با این شرایط اولین فرمانی که ذهن یک فرد چاق صادر می کند، دریافت مواد غذایی شیرین است. آن ها غذا می خورند تا ذهنشنان از افکار دیگر رها شود. بعضی دیگر از افراد هنگام تماشای تلویزیون یا صحبت با تلفن بدون آنکه خود متوجه باشند مقادیر زیادی مواد غذایی مصرف می کنند.»

تغییر رفتار از مدرسه آغاز شود

دارینی چند راهکار ساده هم برای تغییر سبک زندگی ارائه داد: «تغییر در عادات روانی غذاخوردن نیاز به تغییر سبک زندگی دارد. سبک زندگی نوجوانان متاثر از دوستان، جامعه و خانواده است. باید این اصلاح سبک زندگی از جمع دوستان آغاز شود. باید از بستر مدرسه در شکل دهی رفتار همسالان به ویژه در بحث تغذیه استفاده کرد. برای اینکه بخواهیم فردی باشیم که تا الان نبودیم، باید کارهایی را انجام دهیم که تا الان نکرده ایم.»

آشنایی با سبک آشپزی ایرانی

«داود کشاورز»، سرآشپز گروه غذایی «هفت و نیم»، در بخش دیگر نخستین سمینار سلامت «من، شما، او؛ مهمانی ما برای یک دوست» درباره سبک های آشپزی گفت: «آشپزی ایرانی در کنار سبک چینی و رومی یکی از مهمترین سبک های آشپزی در جهان است. ویژگی های این سبک تنوع در مواد اولیه و نوع پخت غذاها است. اما تغییر سبک غذایی برخی از خانواده ها باعث شده که مقداری از غذای ایرانی دور شوند و به جای آن از فست فودهای بسیار پرکالری استفاده کنند.»  کشاورز در ادامه به چند غذای خارجی اشاره کرد و ریشه آن ها را در سبک غذای ایرانی بیان کرد. بخش پایانی صحبت های او راهکارهایی برای داشتن غذاهایی خوشمره و در عین حال سالم بود. کشاورز یک دستور ساده غذایی با استفاده از زرشک به جای استفاده از سس های مایونز را هم برای اولیا تشریح کرد.

نخستین سمینار سلامت «من، شما، ااو؛ مهمانی ما برای یک دوست» با پذیرایی و حمایت مالی گروه غذایی «هفت و نیم» برگزار شد. این گروه مرکز تخصصی تهیه غذای دانش آموزی است.

* برگزاری جلسات توجیهی ثبت نام سال تحصیلی ۱۳۹۹-۱۴۰۰ دبیرستان های دوره اول علامه طباطبایی از ۴ بهمن آغاز شده است. ثبت نام آزمون ورودی مدارس علامه طباطبایی برای مقطع دبیرستان دوره دوم همچنان ادامه دارد.

اخبار پیشنهادی