مجتمع فرهنگی آموزشی علامه طباطبایی

خرسندیم که بهترین‌ها ما را انتخاب کرده‌اند

مجتمع فرهنگی آموزشی علامه طباطبایی

معرفی شورای عالی آموزش و پژوهش مجتمع علامه طباطبایی

آزمون های هماهنگ، پژوهش های کاربردی

«شوراي عالي آموزشی و پژوهشی» مجتمع فرهنگی، آموزشی علامه طباطبایی در سال ۱۳۸۵ تاسيس شد تا سياست‌گذاري‌هاي کلان آموزشي و پژوهشي مجتمع را طراحي و بر حسن اجراي آن نظارت کند. فعاليت‌هاي آموزشي و پژوهشي تمام واحدهاي مجتمع علامه طباطبايي، به‌صورت هماهنگ، زير نظر شوراي عالي آموزشی و پژوهشی انجام مي‌شود.

دبيران درس‌هاي مختلف هم در قالب گروه‌هاي مستقل، زير نظر اين شورا، فعاليت‌هاي خود را هماهنگ کرده و براي پيشرفت دانش‌آموزان در هر درس، ايده‌پردازي مي‌کنند. استراتژی نحوه انتخاب دبیران، ارزیابی عملکرد آنان و ارتقاء سطح کیفی آموزش مجتمع علامه طباطبایی از دیگر وظایف «شورای عالی آموزشی و پژوهشی» است. درس‌نامه‌هاي اختصاصي مجتمع، براي کمک به يادگيري بهتر دانش‌آموزان نیز با نظارت این شورا آماده مي‌شود.

اين درس‌نامه‌ها بر اساس سطح تدريس معلم‌ها و استعداد و پشتکار علامه‌اي‌ها تنظيم شده است. در سيستم آموزشی تدوین شده برای مجتمع علامه طباطبایی، بر«يادگيري مفاهيم» تاکيد ويژه‌اي شده است. اين رويکرد در تدريس معلم‌ها، آزمون‌هاي جامع و تنظيم درسنامه‌ها، به خصوص براي درس‌هاي رياضي و علوم اعمال مي‌شود.

ارزيابي مستمر با آزمون جامع

يکي از وظايف شوراي عالي «آموزشی و پژوهشی» طراحي و برگزاري آزمون‌هاي هماهنگ، در مجتمع علامه طباطبايي است. آزمون‌هاي هماهنگي که در سطح مدارس مجتمع برگزار مي‌شود، اصلي‌ترين معيار ارزيابي آموزشي دانش‌آموزان و معلم‌ها است. آزمون های هماهنگ تحت عنوان «آزمون جامع» به سه شکل تشريحي، چهارگزينه‌اي و پاسخ کوتاه برگزار مي‌شود. بعد از هر آزمون جامع، گزارشي از عملکرد دانش‌آموزان هر واحد به تفکيک درس و پايه براي مسئول آموزشي هر واحد ارسال مي‌شود. مشاوران هر پايه تحصيلي، با مطالعه گزارش‌هاي اين آزمون‌ها، که توسط معاونت آموزشي و پژوهشي مجتمع تهيه مي‌شود، نقاط قوت و ضعف کلي دانش‌آموزان را متوجه مي‌شوند و بر اساس آن براي آزمون بعدي برنامه‌ريزي مي‌کنند. هر سال يکي از آزمون‌هاي هماهنگ، تحت عنوان «نردبام» برگزار مي‌شود. اين آزمون با هدف بالا بردن سطح دقت دانش‌آموزان طراحي شده است. در این آزمون، رسیدن به جواب آخر اهمیت دارد و تنها به آن نمره تعلق می‌گیرد.

آموزشگاه درون مدرسه‌ای زبان برای علامه‌ای‌ها

يادگيري زبان دوم براي نوجوانان لازم و ضروري است. مجتمع فرهنگي، آموزشي علامه طباطبايي در آموزش زبان به کتاب درسي اکتفا نمي‌کند و سيستم آموزش جداگانه‌اي براي اين کار در نظر گرفته است. دانش‌آموزان در پايگاه تابستاني سطح‌بندي شده و کلاس‌ها در طول سال تحصیلی در شش سطح برگزار مي‌شود. در واقع مي‌توان گفت که يک آموزشگاه زبان درون مدرسه ای در مدارس علامه طباطبايي وجود دارد که کتاب‌هاي «تاپ ناچ»، از کتاب‌هاي به روز دنيا ، را تدريس مي‌کند.

آزمون‌های (PET) پت و (KET) کت در سال نهم در مدارس برگزار مي‌شود که عمده دانش‌آموزان در اين آزمون با نمره‌هاي عالي قبول مي‌شوند و مدرک بين‌المللي دريافت مي‌کنند. طراحي سيستم آموزش زبان و نظارت بر حسن اجراي آن، از ديگر مسئوليت‌هاي «شوراي عالي آموزشی و پژوهشی» است.

تربیت نوجواناني پژوهشگر

دانش‌آموزان علامه‌ای پايه هفتم ، در بدو ورود به پايگاه تابستاني با رشته‌هاي پژوهشي آشنا مي‌شوند و بر اساس علاقه و پيشنهاد معلمان پژوهشي يکي از رشته‌ها را برمي‌گزينند.

آن‌ها در سه سال متوسطه اول در رشته‌اي که انتخاب کرده‌اند، آموزش مي‌بينند و در مسابقات مختلف اعم از داخلي، منطقه‌اي، کشوري، بین‌المللي، المپيادها و جشنواره‌ها شرکت مي‌کنند. در کلاس‌هاي پژوهش مباحث مختلف رياضي، فيزيک و شيمي به صورت کاربردي و عملي آموزش داده مي‌شود. همه فعالیت‌های پژوهشی مجتمع علامه طباطبایی به‌ صورت هماهنگ در «شورای عالی آموزشی و پژوهشی» تدوین می‌شود.