آکادمی علم و اندیشه؛ آموزش تفکر انتقادی و رشد خلاقیت

فعالیت های «آکادمی علم و اندیشه» علامه طباطبایی در سال تحصیلی ۱۴۰۲-۱۴۰۱ از دبیرستان دوره اول علامه طباطبایی واحد آبشناسان آغاز شده است. هدف از تشکیل این آکادمی، انسجام و هدفمندی همه برنامه های فرامدرسه ای دانش آموزان در طول سال تحصیلی، آموزش مهارت تفکر انتقادی و روحیه آزاداندیشی بین آن ها است. «آکادمی علم و اندیشه» از بخش های مختلف آموزشی و پرورشی تشکیل شده است.  هدف آکادمی، آشنایی دانش آموزان با موضوعات جدید علمی و کمک به شکوفایی خودباوری در آنان است.

 طرح ادونس:

اجرای طرح ادونس برای دانش آموزان پایه های  هفتم و هشتم یکی از برنامه های اصلی آکادمی «علم و اندیشه» در مدارس مجتمع علامه طباطبایی است. طرح ادونس ویژه دانش آموزانی است که می خواهند بنیه علمی شان را قوی کنند ، با شیوه های تفکر انتقادی در علم آشنا شوند، نگاهی کاوشگرانه پیدا کنند، در عالی ترین سطوح آموزشی کار کنند و  آماده ورود به «واحد ادونس» در پایه نهم شوند.

فعالیت های «آکادمی علم و اندیشه» علامه طباطبایی در سال تحصیلی ۱۴۰۲-۱۴۰۱ از دبیرستان دوره اول علامه طباطبایی واحد آبشناسان آغاز شده است. هدف از تشکیل این آکادمی، انسجام و هدفمندی همه برنامه های فرامدرسه ای دانش آموزان در طول سال تحصیلی، آموزش مهارت تفکر انتقادی و روحیه آزاداندیشی بین آن ها است. «آکادمی علم و اندیشه» از بخش های مختلف آموزشی و پرورشی تشکیل شده است.  هدف آکادمی، آشنایی دانش آموزان با موضوعات جدید علمی و کمک به شکوفایی خودباوری در آنان است.

 طرح ادونس:

اجرای طرح ادونس برای دانش آموزان پایه های  هفتم و هشتم یکی از برنامه های اصلی آکادمی «علم و اندیشه» در مدارس مجتمع علامه طباطبایی است. طرح ادونس ویژه دانش آموزانی است که می خواهند بنیه علمی شان را قوی کنند ، با شیوه های تفکر انتقادی در علم آشنا شوند، نگاهی کاوشگرانه پیدا کنند، در عالی ترین سطوح آموزشی کار کنند و  آماده ورود به «واحد ادونس» در پایه نهم شوند.

محافل علمی:

برخی از دانش آموزان علاقه دارند دروسی مثل ریاضی را بیش از دیگران، عمیق و خلاقانه یاد بگیرند. برای این دانش آموزان «محافل علمی» برگزار می شود. معلم در محافل علمی نقش تسهیلگر دارد. حل مسائل پیچیده به صورت تیمی و نوشتن مقالات علمی دانش آموزی از اهداف محافل علمی است. همچنین در محافل علمی با دعوت از بزرگان علمی آن رشته، فرصتی مهیا می شود تا دانش آموزان با افراد به نام و خلاق از نزدیک آشنا شوند و در فضایی متفاوت با روزمره مدرسه تنفس کنند.

دوره های کدنویسی پیشرفته:

امروز کدنویسی و تحلیل داده در تمامی رشته های علمی و تجاری کاربرد فراوان پیدا کرده است. بنابراین آموزش این مهارت برای دانش آموزان امروز حیاتی به نظر میرسد. تشکیل باشگاه کدنویسی علامه طباطبایی در مجموعه فعالیتهای آکادمی نگاه به آینده دارد. برگزاری کلاس های این باشگاه هم اکنون براساس زبان برنامه نویسی پایتون، بخش دیگری از فعالیت های «آکادمی علم و اندیشه» است. نفرات برتر این کلاسها میتوانند در انواع مسابقات کشوری و همچنین مسابقات «مت نت» که مجتمع علامه طباطبایی در سطح کشور برگزار می کند، شرکت کنند.

لیگ حل مسئله:

آشنایی با مساله هایی که پاسخ یکتا ندارند و کسب مهارت فکر کردن بر تعداد کمی مساله عمیق و افزایش توانایی حل مساله عمومی از اداف پروژه لیگ حل مساله است.

دانش آموزان در «لیگ حل مسئله طرح ادونس» هر هفته به تعداد اندکی سوال علمی عمیق به صورت انتخابی پاسخ می دهند. براساس پاسخ ها، روش حل مسئله و سرعت عمل در ارسال پاسخ برگ، امتیازاتی به دانش آموزان داده می شود. در پایان هر سال تحصیلی برگزیدگان لیگ حل مساله تندیس و مدال خواهند گرفت.

لیگ علمی:

لیگ علمی، چالش مستمر علمی برای دانش آموزان علامه ای است. در این لیگ، دانش آموزان به تیم های دو یا سه نفره تقسیم شده و مساله هایی در زمینه  فیزیک، شیمی ، زیست شناسی، اقتصاد و مطالعات اجتماعی را برای حل انتخاب می کنند. ممکن است مساله ها از ترکیب یک یا چند زمینه علمی باشند.در روز مسابقه، شرکت کنندگان در قالب فعالیت گروهی  در سه دوربه صورت ارائه، مشاهده و پرسش گر با سوالات علمی یکدیگر را به چالش می کشند و داوران ناظر تمام فعالیت آنان داوری میکنند.

نشست های هم اندیشی:

در این نشست ها که به صورت نقد فیلم، اثر هنری یا یک پدیده اجتماعی اجرا می شود دانش آموزان شیوه گفتگو و نقد موثر را یاد می گیرند. همچنین می آموزند که بسیاری از مساله ها پاسخ های پیچیده دارند یا برای حل بسیاری از آنها لازم است گروههای مختلفی در جامعه با یکدیگر همکاری کنند. هدف از این نشست ها آزاد کردن اندیشه سیال نوجوان و یادگیری مهارت های گفتگو با نظرهای موافق و مخالف است.