مشاور واحد پاسداران: ساعت خواب دانش آموزان در ماه رمضان تغییر نکند

«حامد پورنقی» مشاور پایه دهم دبیرستان دوره دوم مجتمع علامه طباطبایی – واحد پاسداران اعتقاد دارد در ماه رمضان نباید ساعت خواب دانش آموزان تغییر کند.

او در گفتگو با خبرنگار سایت علامه طباطبایی می گوید: «بعضی خانواده ها در ماه مبارک رمضان شب ها تا دیروقت بیدار می مانند و بعد از صرف سحری تا نیمه های روز می خوابند. این کار باعث می شود که سیستم خواب دانش آموزان که در طول سال تحصیلی منظم شده، تغییر کند. این تغییر دانش آموزان را مجبور می کند که بعد از افطار درس بخوانند.»

شب ها برای درس خواندن بیدار نمانید

پورنقی درس خواندن بعد از افطار را مفید نمی داند: «درس خواندن بعد از صرف افطار نتیجه لازم را به همراه نخواهد داشت. دانش آموزان بعد از افطار دچار سنگینی و خواب آلودگی می شوند و در این وضعیت فهم مطالب درسی بسیار دشوار خواهد بود. بنابراین مجبور هستند تا چند ساعت بیدار بمانند تا مغز برای یادگیری آماده شود. با توجه به اینکه امتحانات پایه دهم و یازدهم ساعت ۱۰ صبح آغاز می شود، بیدار ماندن بیش از اندازه هم باعث خواب آلودگی بیشتر در جلسه امتحان می شود.»

بهترین زمان مطالعه بعد از سحر است

پیشنهاد مشاور پایه یازدهم واحد پاسداران به دانش آموزان، مطالعه دروس در صبح است: « بهترین کار برای دانش آموزان در روزهایی که امتحان دارند این است که بعد از سحر درس خواندن را شروع کنند و این کار تا ساعت ۸ تا ۹ ادامه پیدا کند. بعد از امتحان هم تا ساعت ۳ می توان مطالعه داشت ولی بعد از آن باید استراحت کرد.»

پرهیز از خواب طولانی بعد از ظهر، توصیه جدی پورنقی به دانش آموزان است. او می گوید نباید نظم خواب تغییر کند: «بعد از ساعت ۳ یا ۴ توانایی مغز در یادگیری کاهش می یابد بنابراین دانش آموزان می توانند تا افطار استراحت کنند ولی این استراحت نباید به شکل خواب باشد چون برنامه خواب آن ها به هم می ریزد.»

اخبار پیشنهادی