مدیر واحد شریعتی: «هدفمند و شاد به مدرسه بیایید»

چیزی به شروع سال تحصیلی ۹۷-۹۶ نمانده است.  دبیرستان دوره دوم علامه طباطبایی – واحد شریعتی بعد از اتمام پایگاه تابستانی، با انجام عملیات تعمیر و بازسازی مهیای اول مهر می شود. مهدی لواسانی مدیر دبیرستان پسرانه دوره دوم علامه طباطبایی – واحد شریعتی اقدامات انجام شده در پایگاه تابستانی و نیز برنامه های پیش روی واحد را تشریح می کند.

پایگاه تابستانی، یکی از وجوه تمایز مدارس علامه طباطبایی نسبت به سایر مدارس است و از اهمیت زیادی برخوردار است. لواسانی می گوید: «پایگاه تابستانی دارای دو جنبه علمی و پرورشی است. در قسمت علمی پایه دهم شش هفته، یازدهم هشت هفته و پایه پیش دانشگاهی یازده هفته، برنامه های کلاسی داشتند. در قسمت پرورشی، ورود به پایگاه تابستانی برای دهمی ها، با اردویی به نام اردوی دوستی همراه شد. هدف از این کار آشنایی بهتر دانش آموزان با هم و نیز با کادر اجرایی مدرسه بود. البته در حین روزهای برگزاری پایگاه نیز اردوهای نیم روزه ای در رشته های مختلف ورزشی تشکیل شد. در پایان دوره هم در پایه های دهم و یازدهم اردوی دو روزه ای برگزار کردیم.»

آموزش تفکر انتقادی به دانش آموزان

لواسانی به برنامه مهم واحد شریعتی در حوزه مطالعاتی دانش آموزان اشاره می کند و می گوید: «در این مدت سعی کردیم در حوزه مطالعاتی اقداماتی انجام بدهیم. بر همین اساس برای پایه دهم و یازدهم کلاسی تحت عنوان تفکر انتقادی برگزار کردیم. در این کلاس آموزش داده شد که چگونه می توان یک کتاب را نقد کرد. هدف این بود که دانش آموزان از ابتدای سال تحصیلی بتوانند در مسابقات کتابخوانی سراسری شرکت کنند. برای رسیدن به این هدف با مجموعه «ویترین کتاب» همکاری می کنیم و کتابهایی را در راستای همان ایده تفکر انتقادی معرفی می کنیم.»

لیگ آموزشی برگزار می کنیم

مدیر واحد شریعتی، سیاست اساسی مدرسه در سال تحصیلی جدید را این گونه بیان می کند: «استراتژی کلی مدرسه ما برای دانش آموزان بر سه حرف استوار است: اعتماد به نفس، کار گروهی و ادب. تمام برنامه ها در سال تحصیلی از جمله اردوی دوستی در تابستان بر همین اساس شکل گرفت؛ زیرا کنار هم بودن بچه ها هر سه عامل ذکر شده را تقویت می کند. از طرف دیگر اعتقاد داریم اگر بخواهیم بچه ها در زمینه درس موفق باشند باید در کنار آن تفریحات و شاد بودن بچه ها مدنظر قرار گیرد.»

لواسانی در ادامه به برنامه های مدرسه در حوزه آموزش در سال جدید تحصیلی اشاره می کند: «در کنار این استراتژی برنامه دیگری  به نام کارگروهی وجود دارد که مربوط به زنگ پنجم مدرسه است. در زنگ کارگروهی دانش آموزان و معلمان و مشاوران حاضر هستند. روال کار به این صورت که سوالی مطرح می شود و همه به صورت گروهی در پی حل سوال به مباحثه می پردازند. این کار در نهایت منجر به شکل گیری لیگ آموزشی می شود و گروه هایی که بیشترین امتیاز را بگیرند، مورد تقدیر قرار خواهند گرفت.»

فضای مدرسه باید شاد باشد

برگزاری اردوی پدران و پسران بخشی دیگر از برنامه های واحد شریعتی است. «برنامه بعدی ما برگزاری اردویی است به نام اردوی پدران و پسران که ماهیانه برگزار خواهد شد. هدف از این کار نزدیک تر شدن پدر و پسر ها به یکدیگر است و از طرف دیگر آشنا شدن پدران با هم و در نهایت آشنایی پدران و مسئولان مدرسه است. در هر اردو تعدادی از پدران رشته و شغل خود را برای دانش آموزان معرفی می کند. این کار باعث می شود بچه ها با مشاغل مختلف آشنا می شوند و انتخاب رشته دانشگاهی برای آنها آگاهانه تر خواهد شد.»

شادتر کردن فضای آموزش و نیز اهمیت ویژه به ورزش دانش آموزان از مباحث دیگری است که وی مطرح می کند. به گفته لواسانی در حوزه ورزش و رشته های مختلف ورزشی، تعداد مسابقات بیشتری در جهت شادسازی فضای مدرسه برگزار خواهد شد. همچنین برای تخصصی تر کردن آن نیز  قرار است دانش آموزان در رشته های مختلف ورزشی و بنابر انتخاب خود وارد شوند تا در زنگ ورزش علاوه بر شاد بودن و سرزندگی، اصول ورزش مورد نظر هم به صورت تخصصی آموزش داده شود.

دانش آموزان صبحانه خانگی می خورند

آنطور که لواسانی می گوید برنامه های ویژه دیگری نیز در سال تحصیلی جدید برای دانش آموزان و خانواده ها در نظر گرفته شده است: «قصد داریم در هر کلاس شهردارانی انتخاب کنیم و نظافت ابتدایی کلاس به خود دانش آموزان محول شود، تا با درک اینکه نظافت محل زندگی کار دشواری است، بعد از ورود به جامعه ارزش بیشتری برای نظافت شهر قائل باشند.»

او ادامه می دهد: «صبحانه در مدرسه هم کار دیگری است که انجام خواهد شد زیرا تجربه نشان داده صبحانه نخوردن بچه ها در کل روز باعث ضعف یادگیری آنها می شود، پس در پی این هستیم که با کمک خانواده ها، صبحانه های خانگی تهیه شود تا بچه ها از نظر فکری و بدنی در شرایط مناسبی کار را شروع کنند.»

خانواده ها با مدرسه در ارتباط باشند

لواسانی به مناسبت بازگشایی مدارس توصیه هایی نیز دارد: «مهمترین توصیه به دانش آموزان و خانواده ها این است که در درجه نخست به مدرسه و برنامه هایش اعتماد کنند و آن را بپذیرند. همچنین از پدران انتظار داریم یک روز در ماه در اردوهای ما شرکت کنند و از هر دو والدین هم تقاضا داریم که ارتباط خود را با مشاوران مدرسه قطع نکنند و کاملا به برنامه ها مشرف باشند و جزییات آن را در همه زمینه ها بدانند. زیرا تداخل برنامه مدرسه و خانه باعث مشکلات آموزشی خواهد شد. پس تقاضا داریم که خانواده ها برنامه های خود را با برنامه مدرسه و دانش آموز هماهنگ کنند.»

مدیر دبیرستان پسرانه دوره دوم علامه طباطبایی – واحد شریعتی در انتها مهمترین هدف کاری خود را بیان کرده و می گوید: «در مورد بازگشایی مدارس و ابتدای مهر همه بچه ها می دانند که باید در شان دانش آموز باشند و ظاهر آنها مرتب و مناسب باشد. نکته اصلی این است که بچه ها از روز اول مهر هدف‌مند و شاد وارد مدرسه شوند. مهمترین هدف ما این است که فارغ التحصیلان این واحد آموزشی فردی چند بعدی باشد یعنی در حوزه درس، ورزش و هنر دارای توانایی بالایی باشند.»

اخبار پیشنهادی