مدیر دبستان واحد پاسداران: آموزش و پرورش دو بال پرواز بچه ها هستند

آماده سازی و برنامه ریزی برای آغاز سال تحصیلی در دبستان ها بیشتر از دیگر پایه های تحصیلی متکی بر شادسازی فضای مدرسه است. از طرف دیگر، آموزش مهارتهای مهم زندگی به کودکان که در سنین پایین آماده پذیرفتن هر نوع اطلاعات و آموزشی هستند، در مدارس پیش دبستان و دبستان از اهمیت ویژه ای برخوردار است. در آستانه بازگشایی مدارس، با مدیر پیش دبستان و دبستان پسرانه مجتمع فرهنگی، آموزشی علامه طباطبایی- واحد پاسداران مصاحبه کردیم. جلال سیفی بر آموزش دانش آموزان به صورت عملی تاکید دارد. وی اعتقاد دارد فیلم و داستان دو بازی نقش مهمی در تثبیت مفاهیم در ذهن کودک ایفا می کنند.

فضای مدرسه را شاد کرده ایم

جلال سیفی مدیر واحد پاسداران با بیان این مطلب درباره آماده سازی واحد پاسداران می گوید: «از مدتی قبل آماده سازی های اولیه را آغاز کردیم. به دلیل این که اولین سال تاسیس این واحد است، ساختمان نیاز به بازسازی داشت. تقریبا مدت دوهفته رنگ آمیزی کل مدرسه و پارکت کردن کف ها انجام گرفته است. سر در کلاسها آماده شده و علاوه بر این، فضاسازی هایی هم ایجاد کرده ایم که بچه ها در حین ورود به مدرسه با فضای خوب و زیبا و شادابی روبرو باشند. نکته مهمی که در مورد رنگ آمیزی به آن توجه کردیم این بود که رنگها شاد باشند و کلاسها هرکدام به یک رنگ متفاوت درآیند تا فضا برای بچه ها جذاب تر شود. در بحث زیباسازی فضای حیاط نیز کل سطح آن چمن مصنوعی شده و درخت کاری و گل کاری های متنوعی انجام گرفته است.»

تسهیل کننده یادگیری هستیم

وی درباره سیاستهای کلی مدرسه درباره سبک آموزش به دانش آموزان می گوید: «سیاستهای کلی مدرسه ما از یک خط کلی نشات می گیرد و قرار است مدرسه شاد و برای زندگی باشد. در نتیجه علاوه بر فضاسازی ها، برنامه ها و طرح هایی هم تدوین کرده ایم که بچه ها با معلمان، همراه با بازی، زندگی کنند و درس یاد بگیرند. اصل بر این است که بچه ها به صورت عملیاتی آموزش ببینند. برای این کار به طور مثال نرده های یک قسمت از فضای باغچه حیاط برداشته شده تا بچه ها خودشان به صورت عملی گل و گیاه بکارند. دانش آموز هر قدر که در فضای آموزشی مشارکت داشته باشد، یادگیری بهتر خواهد شد. ما باید تسهیل کننده یادگیری باشیم نه این که صرفا به یاد دهی بپردازیم، زیرا قرار است خود دانش آموزان با دست ورزی بسیاری از مفاهیم را آموزش ببینند.»

آموزش مهارتهای زندگی به کودکان

سیفی درباره کلاسهایی می گوید که قرار است در نهایت منجر به آموزش مهارتهای زندگی به کودکان شود. او می گوید: «حوزه دیگری که در بخش آموزش خواهیم داشت کلاس فلسفه برای کودکان است. در این کلاس دانش آموزان یاد می گیرند که مستقل فکر کنند، خوب گوش دهند، نقاد باشند و هر چیزی را به راحتی نپذیرند. قرار است مهارتهایی که سازمان بهداشت جهانی روی آنها تاکید دارد به بچه ها آموزش داده شود. این مهارتها مثل خودباوری، مقابله با استرس، اتقاد کردن و نقدپذیری هستند. البته این مهارتها مستقیم به کودکان گفته نمی شود بلکه با کمک فیلم و داستان و نمایش و بازی این کار صورت می گیرد. از معلمان هم خواسته ایم که هر بحث آموزشی به صورت عملی در کلاس اجرا شود.»

آموزش و پرورش دو بال پرواز هستند

تمرکز بر بخش خاص آموزشی یا پرورشی موضوع دیگر گفت و گو با سیفی است. او اعتقاد دارد آموزش و پرورش دو بال پرواز دانش آموز هستند و نباید یکی را در مقابل دیگری کمرنگ کرد: «در حوزه آموزش و پرورش باید همه عوامل به یک چشم دیده شود. مثلا اگر فقط بر بخش پرورش تمرکز کرده و از آموزش غافل بمانیم، پرنده ما یک بال خواهد داشت.»

مسئولین مدرسه دوست بچه ها هستند

توصیه مدیر پیش دبستان و دبستان پسرانه مجتمع فرهنگی، آموزشی علامه طباطبایی- واحد پاسداران به خانواده ها این است: «به والدین توصیه می کنم بچه ها را از مدیر و معاون و مسئولین نترسانند. زیرا همه عوامل اجرایی مدرسه دوست بچه ها هستند و ما به دانش آموزان مانند فرزندان خودمان نگاه می کنیم. فقط در این صورت است که بچه ها از مدرسه لذت می برند و در آن احساس آرامش و شادی خواهند داشت. برای ارتباط والدین و مدرسه هم برنامه های مختلفی داریم مثلا یک روز در هفته خانواده ها می توانند با مسئولین مدرسه جلساتی خصوصی داشته باشند. درِ دفتر من هم همیشه به روی خانواده ها باز است.»

اخبار پیشنهادی