مدرسه؛ اولین تجربه حضور مستقل دانش آموز

گفتگو با «به آذین داوری» مشاور مدرسه واحد نیاوران

«تجربه اولین حضور مستقل دانش آموزان در اجتماع از مدرسه شکل می گیرد. دوران پیش دبستان و دبستان از این جهت دارای اهمیت بسیاری است.» این جمله را «به آذین داوری» مشاور پیش دبستان و دبستان واحد نیاوران می گوید.

داوری اعتقاد دارد مشاوره در مقطع ابتدایی تلفیقی از هدایت تحصیلی و روانشناسی دانش آموز است: «انگیزه و علاقه مندی دانش آموزان دبستان واحد نیاوران به درس خواندن و موفقیت تحصیلی در سال های آینده، به تجربه شان در مقطع ابتدایی بستگی دارد. برای رسیدن به این هدف، علاوه بر مشاهده رفتار و فعالیت های دانش آموزان در محیط مدرسه، برای شناخت ویژگی ها و مشکلات آن ها اقدامات لازم را انجام می دهیم.»

داوری درباره اقدامات لازم برای حل مشکلات احتمالی دانش آموزان می گوید: « دانش آموزان به ویژه ورودی های جدید یعنی پیش دبستانی ها و کلاس اولی ها و آنهایی که آموزش را به صورت مجازی تجربه کرده اند، شاید برای اولین بار است که از محیط امن و دوست داشتنی خانواده فاصله گرفتند.کمک به دانش آموزان برای سازگار شدن با آموزگاران و همکلاسی هایشان اولین قدم برای رسیدن به پیشرفت تحصیلی است.»

شناخت بهتر خود، یادگیری مهارت های اجتماعی، پذیرش مسئولیت در مسائل میان فردی، افزایش اعتماد به نفس، همفکری جهت یافتن راه هایی برای کمک به دانش آموزان و ریشه یابی علت مشکلات تحصیلی آنها از دیگر عوامل مهم برای رشد تحصیلی دانش آموزان است.

مشکلات دانش آموزان در مدرسه از دو جهت بررسی می شود. مشکلات آموزشی را آموزگاران مدرسه با برنامه های متنوع رفع کنند. اما مشاور واحد نیاوران ریشه بعضی از ضعف های دانش آموزان را در مسائل عاطفی و تربیتی می داند: «برای حل مسائل عاطفی و تربیتی دانش آموزان تلاش کردیم با خانواده های آنها جلسات مشاوره ای برگزار کنیم. برگزاری جلسات آموزش خانواده با محوریت آموزش روش های برقراری ارتباط سالم با دانش آموز، حل مسائل میان فردی، مسئولیت پذیر کردن آنها و پرورش فرزندانی که اعتماد به نفس و دارای انگیزش درونی از اهداف کلی ما است.»

اخبار پیشنهادی