دورهمی علامه ای ها در سومین همایش معلمان، مدیران و کارکنان

بعد از روزها برنامه ریزی و ساعت ها جلسه، ۱۳ دی ۹۶ فرارسیده و تا ساعاتی دیگر سومین همایش معلمان، مدیران و کارکنان مجتمع فرهنگی، آموزشی علامه طباطبایی آغاز می شود. ساعت ۱۲:۳۰ است و لابی سالن همایش پر است از علامه ای ها که دررفت و آمد هستند. از هر واحد چند نفری می شود اینجا دید اما همه در قالب یک تیمِ صمیمی هستند و نشانی از متفاوت بودن واحد در رفتارها وجود ندارد. نیروهای خدماتی مجتمع، بیشتر از بقیه، هر کدام در حال انجام کاری هستند. سمت راست لابی، کوهی از هدایا روی هم جمع شده و چند نفری مشغول مرتب کردن آنها هستند. لیست افراد آماده است و ۸ نفر مسئول کنترل آنها برای ورود میهمانان هستند. بنرهای خوشامدگویی نصب شده و غرفه ماهنامه هفت و نیم آماده عرضه مجله به علامه ای ها است. آنطرف ­تر، میز پذیرایی در حال آماده شدن است: با نوشیدنی سرد و گرم، شیرینی، انار و لبوی داغ.

از اذان صبح مشغول کار هستیم

حجت حضرتی مدیر واحد گلستان، امسال دبیر ستاد همایش است. او ثانیه ای آرام و قرار ندارد و هر لحظه به کاری مشغول است. در میانه غذا خوردن چند باری بلند می شود: با نیروهای خدماتی درباره میز پذیرایی حرف می زند، لیست میهمانان را چک می کند و بعد به سالن اصلی می رود و از آماده شدن نور و صدا خبر می گیرد.

حضرتی درباره روند برنامه ریزی ها می گوید: «امسال بعد از جلسات متعدد تصمیم گرفته شد که برگزاری همایش به مدارس سپرده شود. در جلسه مدیران هم بعد از بحث های مختلف مسئولیت کار را من، به عنوان دبیر همایش، بر عهده گرفتم و بخشی دیگر نیز به آقای نیک دهقان مدیر واحد میرداماد سپرده شد. از هر واحد یک نفر به عنوان رابط معرفی شد و در سه جلسه پنج ساعته با رابطان مختلف برنامه ریزی ها انجام گرفت. از اذان صبح امروز هم حدود ۴۵ نفر شروع به کار کرده ایم تا در بخش های مختلف اقدامات برای برگزاری مناسب همایش انجام شود. البته بسیاری از جزییات برنامه از دو ماه پیش مشخص شده ولی از سه هفته گذشته به طور جدی شروع به کار کرده ایم.»

بر اساس تصمیم ستاد برگزاری همایش، هر سال یک نفر از مدیران واحدها دبیر همایش خواهد بود و مسئولیت کارها را به عهده خواهد گرفت.

گلها را با گلدان آوردیم

داخل سالن اصلی همایش، تصویربرداران حرکتی وسائل خود را آماده می کنند. گل آرایی سالن و سن، انجام گرفته است. ناصر سلامی معاون فرهنگی واحد آبشناسان مدیریت می کند تا گل ها به بهترین شکل روی سن قرار بگیرند. او می گوید برای این همایش به محیط زیست هم توجه کرده ایم: «سعی کردیم تا جایی که ممکن است از گل شاخه بریده استفاده نکنیم و به جای آن انواع گلدان ها را آورده ایم، بیشتر شمعدانی.» در اتاق فرمان نیروهای فنی سالن و معاونت ارتباطات و امور بین الملل مجتمع، پخش صدا و کلیپ و نحوه ارسال همزمان خبر به سایت را هماهنگ می کنند. داریوش دیانتی مسئول واحد سیار که مجری پوشش تصویری مراسم است می گوید که با تیم کامل به سالن آمده است: «۹ نفر نیرو با ۵ دوربین، چند ساعتی هست که کار را شروع کرده ایم. باید کار به بهترین شکل انجام شود.»

ساعت از ۲ بعد از ظهر گذشته و لابی سالن در حال شلوغ شدن است. علامه ای ها کم کم وارد می شوند. خیلی ها دوستان و همکاران قدیمی خود را می بینند و بازار خوش و بش داغ است. میهمانان ابتدا کارت دریافت هدیه و بسته فرهنگی را دریافت می کنند. بسته ای که یک کتاب هم در آن وجود دارد. «انسان در جستجوی معنی» کتابی پراهمیت در دنیای روانشناسی است.

ورود میهمانان و آغاز مراسم

چرخ لبوی داغ گوشه ای از سالن است و توجه علامه ای ها را به خود جلب می کند. «کباب به بوی آن است و لبو به دادِ آن. البته اینجا نمی شود داد زد!» اینها را حجت حضرتی با خنده به میهمانان می گوید و از آنها می خواهد از خود پذیرایی کنند. مهدی اله یاری، لبوپزِ مراسم می گوید ۶۰ کیلو لبو آورده و برای میهمانان آماده می کند.

در کنار لبو، از انار دانه شده هم برای پذیرایی استفاده می شود. احمد رحیمی مسئول تهیه غذای هفت و نیم دررفت و آمد به لابی و آشپزخانه است. می گوید برای تهیه انار و شیرینی دو روز وقت گذاشته شده است: «۱۶۰ کیلو انار گرفتیم و خودم و همه نیروها از دیروز شروع به دانه کردن آنها کردیم.»

برنامه اصلی مراسم حدود ساعت ۳:۳۰ و با کمی تاخیر آغاز می شود. حدود ۵۰۰ نفر از معلمان، مدیران و کارکنان علامه ای در این مراسم شرکت  دارند. ابتدا هادی ربیعی به عنوان مجری مراسم، روی سن می رود و به همه خیرمقدم می گوید.

کلیپ شهدا پخش می شود و سپس با دعوت ربیعی، یاسر توفیق حق مدیرعامل موسسه پشت تریبون می رود و دقایقی برای علامه ای ها صحبت می کند.

 یاسر توفیق حق، مدیرعامل موسسه علامه طباطبایی در سومین همایش سراسری معلمان، مدیران و کارکنان این مجتمع، اهم فعالیت های سال گذشته را تشریح و مهمترین اولویت های سال آینده را اعلام می کند. وی کار فرهنگی موثر، ایجاد شوق یادگیری در دانش آموزان و تامل در معنای زندگی را از جمله اولویت های سال آینده مجتمع علامه طباطبایی می داند: «معتقدم کارآفرینی در شرایط کنونی جامعه، یک کار مهم فرهنگی است چرا که خطراتِ در کمینِ فرد بیکار تحصلیکرده زیاد است. کارآفرینی در شرایط امروز جامعه حیاتی است. اگر بیکاری در جامعه کم و کمتر شود بسیاری از ناهنجاری های فرهنگی که ما سعی در برطرف کردن آن داریم از ابتدا به وجود نمی آید.»

علامه ای ها توفیق حق را تشویق می کنند. معلم جوانی از گروه زبان کمی دیر به مراسم رسیده و در ردیف آخر نشسته است. می گوید در این روزها تامین حقوق این همه آدم واقعا سخت است. کار مجتمع خیلی بزرگ است.

حسین اقبالی نسب میهمان دیگر این مراسم است. این روانشناس از قرآن مدد می گیرد و چند دقیقه ای درباره داشتن حال خوب برای همه حرف می زند.

لطفا تکان نخورید!

علامه ای ها بعد از هر سخنران هادی ربیعی را می بینند که برنامه بعدی مراسم را معرفی می کند. حالا وقت تقدیر از علامه ای هایی است که بیش از ۱۵ سال سابقه کار در مجتمع دارند. ربیعی از حاج حسن توفیق حق عضو هیات موسس مجتمع، یاسر توفیق حق مدیر عامل موسسه علامه طباطبایی و مصطفی جوادزاده قائم مقام مجتمع روی صحنه می آیند. ۵ نفر از معلمان و کارکنان با سابقه علامه ای دعوت می شوند و از زحمات چندین ساله آنها تقدیر می شود. حسن باقری دبیر مطالعات اجتماعی، علی محمودی دبیر ریاضی و حسابان، احمد فراهانی مشاور هیئت موسس مجتمع، علیرضا امیری از همکاران مالی موسسه و منوچهر گنج گلی دبیر آموزش و پرورش با سابقه بیش از ۵۱ سال تدریس ادبیات افرادی هستند که در سومین همایش معلمان، مدیران و کارکنان مجتمع فرهنگی، آموزشی علامه طباطبایی مورد تقدیر ویژه قرار می گیرند.

این ۵ همکار فرهنگی لوح تقدیر و هدایای خود را از دست حاج حسن توفیق حق، عضو هیئت موسس مجتمع علامه طباطبایی دریافت می کنند.

پیش از برگزاری نماز نوبت به گرفتن عکس دسته جمعی کارکنان و گروه های درسی مختلف می شود. یکی از عکاسان سرشناس مطبوعات ایران دقایقی تلاش می کند تا حاضران را منظم کند. عکاسی چند بار با تکان خوردن و خنده بعضی علامه ای ها تکرار می شود. سپس گروه های درسی و واحد های مختلف عکس یارگاری می گیرند. بعد از نماز حسن ریوندی شومن و کمدین روی صحنه خواهد آمد.

کت کرمی ها رقیب ریوندی می شوند!

دیدار خوش و بش علامه ای ها با دوستان و همکاران قدیمی همچنان داغ است. بعد از نماز باز هم زمان خنده و شوخی و دیدارهای همکاری است. کارکنان واحد آبشناسان با کت و شلوارهای کرمی همه جای سالن دیده می شوند. مراسم حسن ریوندی که شروع می شود کت کرمی ها منسجم تر از قبل خنده و دست زدن های خود را شروع می کنند. آنها حتی نماینده ای هم به صحنه می فرستند تا در برابر ریوندی خودی نشان دهند!

ریوندی با اجرایش سالن را به وجد آورده است. همزمان، نیروهای خدماتی در آشپزخانه و لابی مشغول آماده سازی ها برای صرف شام هستند. تا دقایقی دیگر برنامه با شام به پایان می رسد. علامه ای ها گروه گروه از سالن همایش خارج و به سالن شام می روند.

رنگ رخسار و سّر درون

دوستان قدیمی و جدید در کنار هم بر میز شام، تصویر خاطره انگیزی را شکل داده است. بعد از شام هدایا به میهمانان اهدا می شود وعلامه ای ها درباره رنگ هدایا با هم شوخی می کنند.

اگر این بیت که «رنگ رخسار خبر می دهد از سر درون» درست باشد، علامه ای ها نیمروزخوشی را سپری کرده اند. صدای شوخی و خنده قطع نمی شود و میهمانان کم کم به سمت خروج حرکت می کنند.

ساعت ۲۱:۳۰ دقیقه است. مراسم به پایان رسیده و لابی تقریبا خالی شده است. آنطرف تر عباس نامی از نیروهای خدماتی مجتمع در حال عوض کردن لباسش است. می گوید کارهای زیادی انجام شده ولی خوش گذشته است:« من دو سال است نیروی خدماتی مجتمع علامه هستم. خیلی خوشحالم در مجموعه ای کار می کنم که برایم احترام قائل هستند. امشب هم همه بچه های خدماتی تا جایی که در توان داشتند زحمت کشیدند که من از همه تشکر می کنم.» اینها را می گوید، ساک دستی اش را بر می دارد و به سمت درب حرکت می کند. برمی گردد و می پرسد:«حرفهای من چه موقع چاپ می شود؟»

اخبار پیشنهادی