دو دلیل برای ورزش کردن در دبیرستان

* تهیه مطلب: به کوشش مهدي شالچي / دانش‌آموز پايه يازدهم

با آغاز سال تحصيلي بعضي از والدين و معلمان مدارس اين دغدغه را دارند که فعاليت‌هاي ورزشي دانش‌آموزان برنامه‌هاي درسي‌شان را تحت تاثير قرار داده و تضعيف مي‌کند. اين تعداد از والدين سعي مي‌کنند چنين فعاليت‌هايي را کنترل کرده و يا آن را کاهش دهند. آن‌ها اعتقاد دارند ورزش‌کردن زمان زيادي از اوقات بيکاري دانش‌آموز را به خود اختصاص مي‌دهد و او عملا وقت ديگري براي درس خواندن نخواهد داشت. اين ديدگاه باعث مي‌شود که اوليا، بعضي از دانش‌آموزان را وادار کنند تا ورزش را کنار بگذارند و در اوقات فراغت بيشتر به درس بپردازند. اين رفتار به ويژه در خانواده‌هايي که فرزندشان در دوره دوم دبيرستان تحصيل مي‌کند بيشتر مشاهده مي‌شود.

ايراد مهم ديگري که بعضي معلمان و خانواده‌هاي دانش‌آموزان به ورزش مي‌گيرند، احتمال آسيب‌ديدن دانش‌آموز است. بديهي است منظور از ورزش در اين يادداشت، حرکات نرمشي و پياده‌روي نيست بلکه مراد ورزش‌هاي سنگين است که دانش‌آموزان در دوران دبيرستان به آن علاقه شديدي پيدا مي‌کنند. ورزش‌هايي مانند بدنسازي، فوتبال، بسکتبال و ورزش‌هاي رزمي. در اين رشته‌ها احتمال آسيب ديدن بيش از رشته‌هاي ديگر وجود دارد.

ورزشي را انتخاب کنيد که آسيب نزند

هدر رفتن زمان و احتمال آسيب ديدن، از مهمترين دلايل منتقدان ورزش‌کردن دانش‌آموزان دبيرستان‌هاي دوره دوم است. از نظر اين تعداد از اولياء ورزش در اين دوره بايد به پياده‌روي و شناي سبک محدود شود. اما بهتر است قبل از تصميم‌گيري نهايي درباره ورزش‌کردن، به نيمه پر ليوان هم نگاهي بيندازيم.  ورزش در دوران نوجواني و جواني از مهمترين فعاليت‌هايي است که مي‌تواند اضطراب دانش‌آموزان را کاهش دهد.از طرفي فعاليت‌هاي بدني اصولا تمرکز افراد را تقويت مي‌کند. به  همين دو دليل مي‌توان نتيجه گرفت دانش‌آموزاني که ورزش مي‌کنند مطالب درسي را بهتر ياد مي‌گيرند و براي امتحانات استرس کمتري دارند. از ديگر فايده‌هاي ورزش‌کردن براي نوجوانان، دورکردن آن‌ها از بازي‌هاي کامپيوتري است. دانش‌آموزان در اين سنين، متناسب با روحيه خود، برخي روش‌ها را براي تخليه انرژي و کسب هيجان انتخاب مي‌کنند. بازي‌هاي کامپيوتري از مهمترين اين فعاليت‌ها است. متاسفانه رويکرد اشتباهي درمورد زمان استراحت در بسياري از دانش‌آموزان وجود دارد.آن‌ها مدتي درس مي‌خوانند و بعد براي استراحت کردن، بازي کامپيوتري انجام مي‌دهند. انجام بازي‌هاي کامپيوتري به علت درگير کردن مغز نه تنها موجب استراحت و آرامش نمي‌شود بلکه خستگي ذهن را بيشتر مي‌کند. در اين وضعيت نقش ورزش کردن بسيار مهم خواهد بود. ورزش بر خلاف اين بازي‌ها ذهن را آزاد و يادگيري را تسهيل مي‌کند.

نکته اساسي در ورزش براي دانش‌آموزان دوره دوم دبيرستان اين است که نبايد رشته‌هاي انتخابي به شکلي باشد که موجب مصدوميت‌شان شود. چون در اين صورت برنامه‌ريزي‌هاي درسي‌شان آسيب مي‌بيند و اين اتفاق باعث کسب نتايج ضعيف در امتحانات و آزمون‌ها خواهد شد. همچنين زمان‌هاي ورزش‌کردن بايد هماهنگ با برنامه‌ريزي‌هاي درسي باشد تا مشکلي در درس خواندن ايجاد نکند. با رعايت اين نکات مي‌توان هم ورزش کرد و هم خوب درس خواند.

اخبار پیشنهادی