تجربه آموزش آنلاین در سالی که گذشت

دبیرستان دوره دوم علامه طباطبایی – واحد پاسداران، مدرسه ای است که فعالیت های مجازی یک سال تحصیلی اخیر را طوری برنامه ریزی کرده که فضای حضور در مدرسه را برای دانش آموز زنده کند.

«محمد طاهری» مدیر واحد پاسداران، این ویژگی را مهم ترین خصوصیت مدرسه ای می داند که در فضای آنلاین کار می کند: «امسال سعی کردیم که همه فعالیت هایی که سال های قبل به شکل حضوری انجام می دادیم، در فضای مجازی هم پیاده کنیم. از ساده ترین مسائل مثل برگزاری زنگ های تفریح و برنامه های فرهنگی و تفریحی تا ارتباط با همکاران و معلمان را در قالب مجازی آوردیم تا دانش آموز در تمام طول سال حس حضور در مدرسه را داشته باشد.»

کلاس های فوق برنامه

برگزاری کلاس های فوق برنامه در کنار کلاس های اصلی آموزشی، از برنامه های ویژه پاسدارانی ها در سال تحصیلی ۱۴۰۰-۱۳۹۹ بود. رشته های داستان نویسی و نقد فیلم، خوش نویسی، تفکر برای زندگی و برنامه نویسی پایتون از جمله های کلاس های فوق برنامه پاسدارانی ها بود.

 طاهری می گوید شعار واحد پاسداران تربیت یک شهروند مسئول است و یکی از راه های رسیدن به این هدف، برگزاری چنین کلاس هایی است: «هدف از کلاس های فوق برنامه شناخت توانمندی های بچه ها و تقویت اعتماد به نفسشان بود. در واقع ارمغان کلاس های فوق برنامه، شهروندی مسئول و دانش آموزی است که خودش را به خوبی می شناسد.»

آموزش خطی دو درس هندسه و زبان

آموزش خطی نوعی از آموزش است که با توجه به استعداد و علاقه دانش آموزان در یک درس، آن ها را به سطح های مختلف تقسیم بندی می کند. امسال در واحد پاسداران دو درس هندسه و زبان انگلیسی در پایه های دهم و یازدهم به این شکل آموزش داده شد. دانش آموزان در درس زبان انگلیسی در ۳ سطح در کلاس ها شرکت کردند. در سطح چهارم هم دانش آموزان برای آزمون IELTS آماده شدند. همچنین در درس هندسه هم یادگیری، با سطح بندی و با توجه به استعداد و توانایی های دانش آموز انجام شد.

پایه دهم؛ دانش آموزی که برای زندگی اش برنامه دارد

دانش آموزانی که ا وارد پایه دهم واحد پاسداران می شوند، برنامه ریزی را نه فقط در درس، که در زندگی شان هم یاد می گیرند. «محمد رضازاده» مشاور پایه دهم واحد پاسداران درباره این خصوصیت مهم می گوید: «در پایه دهم واحد پاسداران به دانش آموزان یاد می دهیم که نه فقط در درس، که بتوانند در همه شئون زندگی برنامه ریزی کرده و با برنامه جلو بروند. با شروع سال تحصیلی، هر دانش آموز دهم یک دفتر برنامه ریزی و کاربرگ های هفتگی دارد که در آن برنامه ریزی مطالعاتی و کلاس های طول روز مشخص شده است. با استفاده از این کاربرگ ها در ابتدا به دانش آموزان اهمیت برنامه ریزی را آموزش می دهیم.»

دهمی ها در سالی که گذشت در برنامه های آموزشی متعددی هم شرکت داشته اند؛ از جلسات آموزش خانواده ویژه اولیا با رویکرد های تربیتی و تحصیلی تا مشاوره ها و ویژه برنامه های آموزشی گوناگون. رضازاده درباره برنامه های آموزشی دهمی ها سال تحصیلی ۱۳۹۹-۱۴۰۰ می گوید: «بخشی از برنامه های ما برای پایه دهم مربوط به اولیا این پایه است. مانند جلسات آموزش خانواده. در این جلسات سعی کردیم به مهم ترین موضوعات بین خانواده و نوجوانان در این سن بپردازیم. طرح دورخیز با هدف تقویت و تمرین بیشتر در درس های اختصاصی، آزمون های هفتگی، جلسات مشاوره آنلاین فردی، کلاس های آنلاین جمع بندی مباحث ترم اول و دوم و امتحانات اختصاصی و عمومی از برنامه هایی بود که با اجرای آن ها در طول سال تحصیلی، سعی بر تسلط کامل دانش آموزان بر مباحث آموزشی پایه دهم داشتیم.»

پایه یازدهم؛ پیش درآمدی بر سال دوازدهم

یازدهمی های واحد پاسداران یکسال قبل از پایه دوازدهم، با کنکور و حال و هوای آن آشنا می شوند. «این آشنایی اگر درست و با برنامه اتفاق بیفتد، کار دانش آموزان بسیار برای سال دوازدهم راحت می شود.»این را «سید محسن سید علیخانی» مشاور یازدهمی های واحد پاسداران می گوید. او معتقد است دانش آموزان از سال یازدهم باید با فضای کنکور و پایه دوازدهم تا حدی آشنا شوند: «پایه یازدهم به دلیل سر فصل های مهمی که در کنکور دارد، بسیار پایه مهمی است و اگر دانش آموز بتواند در این سال، مطالعه، مرور وجمع بندی را به درستی انجام دهد، سال دوازدهم راحت تر درس می خواند.»

مشاور یازدهمی ها همچنین درباره برنامه های آموزشی و روند مطالعاتی دانش آموزان در این پایه می گوید: «برای آشنایی بهتر دانش آموزان با فضای پایه دوازدهم و جمع بندی بهتر سر فصل های آموزشی این پایه، برای دانش آموزان یک اردوی مطالعاتی آنلاین برگزار کردیم. یکی از برنامه های مهم این اردوی مطالعاتی، استفاده از فارغ التحصیلان موفق سال های گذشته بود که هر کدام مسئولیت رسیدگی به یک درس را داشتند. در انتهای اردوی مطالعاتی، عملکرد کلی دانش آموزان پیش از اردوی مطالعاتی و در زمان برگزاری آن همراه با گزارش مشاور و نتایج آزمون ها در اختیار معلمان مربوطه قرار گرفت تا از وضعیت آموزشی دانش آموزان مطلع باشند.»

صفر تا صد پایه دوازدهم در یک سال مجازی

برنامه سال دوازدهم در واحد پاسداران یک هفته بعد از کنکور شروع می شود. «محمد جهانشاد» مشاور پایه دوازدهم واحد پاسداران درباره برنامه های تابستان ۹۹ دوازدهمی ها می گوید: «تابستان سال دوازدهم در واحد پاسداران با یک برنامه ۸ هفته ای آغاز شد. در این برنامه علاوه بر تدریس بخشی از پایه دوازدهم، مرور پایه دهم هم آغاز شد. در انتهای این ۸ هفته هم اردوی مطالعاتی به مدت یک هفته برگزار کردیم تا بچه ها برای آزمون آزمایشی نیمه شهریور آماده شوند. ۲ هفته پایانی شهریور هم اردوی تور عمومی با هدف پرداختن موضوعی به درس های عمومی برگزار شد.»

با شروع رسمی سال تحصیلی، تدریس پایه دوازدهم از سر گرفته می شود. در کنار این تدریس و برنامه های مطالعاتی، از ماه آذر دانش آموزان برای شرکت در «لیگ علمی» آماده شدند. به گفته جهانشاد، این لیگ در رقابتی کردن فضا بین دانش آموزان نقش مهمی داشت: «لیگ علمی با هدف رقابتی کردن فضای آموزشی بین دانش آموزان برگزار شد. در این لیگ مجموع فعالیت های آموزشی، انضباطی و فرهنگی دانش آموزان امتیاز بندی شده و در پایان لیگ، دانش آموزان بر اساس امتیازشان جایزه دریافت کردند. این لیگ تا پایان امتحانات نیمسال اول ادامه داشت.»

با شروع ترم دوم، تدریس نیمه دوم پایه دوازدهم و مرور درس های پایه یازدهم آغاز شد. دانش آموزان بر اساس برنامه ریزی های مطالعاتی ویژه درس خواندند و برای اردوی مطالعاتی عید آماده شدند. این اردو از هفته چهارم اسفند شروع شد و تا هفته سوم فروردین ادامه داشت.

پایان اردوی نوروز؛ سه هفته جمع بندی و اردوی ماه رمضان

با پایان یافتن اردوی نوروز، دبیران پایه دوازدهم در سه هفته، مباحث نیمسال دوم این پایه را جمع بندی کردند. این جمع بندی فرصتی است برای یادگیری مباحثی که وقت کمتری صرف آن ها شده یا دانش آموزان در آن ها دچار ضعف آموزشی هستند.  در پایان دوره جمع بندی دبیران، اردوی مطالعاتی ماه رمضان با موضوع دوره و جمع بندی مباحث کنکور برگزار می شود.

فرصت طلایی جمع بندی درس های عمومی در میانه امتحانات

بعد از پایان اردوی مطالعاتی ماه رمضان، امتحانات خرداد ماه آغاز شد. در طول امتحانات خرداد برای درس های اختصاصی دانش آموزان با توجه به نیازشان، کلاس های جمع بندی برگزار شد. جهانشاد درباره این کلاس ها می گوید: «این کلاس ها با توجه به نیاز دانش آموزان و بیشتر در درس های اختصاصی تشکیل شد. این کلاس ها در واقع با دو هدف امتحانات نیمسال دوم در وهله اول و آمادگی برای کنکور در وهله دوم تشکیل شد.»

«گام آخر» دوازدهمی ها در سال دشوار کنکور

کنکوری های واحد پاسداران بعد از پایان امتحانات نیمسال دوم، در اردوی مطالعاتی گام آخر شرکت می کنند. این اردو شامل کلاس های رفع اشکال، مشاوره های فردی و کنکور های کلی و شبیه ساز عمومی است.

به گفته جهانشاد، برگزاری کنکورهای شبیه ساز با موضوعات جداگانه بسیار به دانش آموزان کمک می کند: «ما همیشه در اردوی های آنلاین متنوعی که برگزار کردیم، علاوه بر کنکورهای آزمایشی کلی، کنکور های آزمایشی جداگانه هم داشتیم که به دلیل جدا بودن سر فصل های عمومی و اختصاصی، دانش آموزان را بیشتر با نقاط ضعف و قوتشان آشنا می کند.»

از دیگر نقاط قوت اردوی گام آخر، برگزاری کنکورهای آنلاین موضوعی عمومی است؛ مشاور دوازدهمی ها می گوید: «در کنار موضوعاتی که در این اردوی آنلاین به آن پرداخته می شود، کنکورهای شبیه ساز موضوعی عمومی از اهمیت ویژه ای برخوردار هستند. این مدل کنکور ها را طبق برنامه ریزی در درس های دینی، فارسی، عربی و زبان بر اساس موضوعات کلیدی هر کدام به صورت آنلاین برگزار می کنیم.»

اخبار پیشنهادی