گفتگو با نجمه امرالهی مدیر دبستان علامه طباطبایی - واحد تهرانپارس درباره سال تحصیلی جدید

آموزش مهارت های زندگی؛ برنامه مهم تهرانپارسی ها

در سال تحصیلی، برنامه های آموزشی پیش دبستان و دبستان دخترانه علامه طباطبایی – واحد تهرانپارس با توجه به حضور دانش آموزان در مدرسه، با رویکرد دانش آموز محور، برنامه ریزی و اجرا می شود. از جمله مهمترین برنامه های تهرانپارسی ها، می توان به برگزاری کلاس های دانش آموز محور، توجه ویژه به دروسی مثل مهارت های زندگی و فبک، برگزاری برنامه های فرهنگی و جشن های مناسبتی اشاره کرد.

نجمه امرالهی مدیر پیش دبستان و دبستان واحد تهرانپارس درباره این برنامه ها می گوید: «نحوه ارائه و اجرای برنامه های آموزشی بسیار مهم است، زیرا اهداف آموزشی ما مبتنی بر مهارت های زندگی است. آموزش از طریق بازی و دست ورزی باعث ایجاد نشاط درونی در دانش آموزان دبستانی می شود. شادی و نشاط از مهمترین عناصرآموزشی درکلاس های درس است که تقویت روحیه دانش آموزان را به همراه دارد. رویکرد دانش آموز محور نیز در این روند بی تاثیر نیست، زیرا دانش آموزان نحوه تعامل با یکدیگر، مشورت، انتقادپذیری، همدلی و اخلاق را یاد می گیرند. همچنین معلم که نقش تسهیلگر را دارد آنها را به سوی اهداف فوق هدایت می کند.»

جایگاه آموزش مهارت های زندگی در برنامه های تهرانپارسی ها 
با توجه به مشکلات دو سال آموزش مجازی، روابط اجتماعی دانش آموزان بسیار آسیب دید. بنابراین در کلاس های مهارت زندگی واحد تهرانپارس به تعامل و ارتباط موثر دانش آموزان با همکلاسی هایشان توجه بسیاری می شد. به گفته مدیر واحدتهرانپارس: «انیمیشن مهارت های زندگی، بازی های هدفمند، داستان های موضوعی و مفهوم سازی از جمله روش های آموزش در این کلاس ها بود.که دانش آموزان با خودآگاهی و شناخت خود به حال خوب و ارتباط موثر با همکلاس هایشان آگاه شدند.»

امرالهی درباره کلاس های مهارت زندگی امسال می گوید: «پیش دبستانی ها و کلاس اولی های واحد تهرانپارس آموزش مهارت های زندگی را با انجام کارهای اولیه شان شروع می کنند. زمانی که دانش آموز پیش دبستانی وکلاس اولی در محیط مدرسه قرار می گیرد با چالش های بسیاری مثل نحوه درست نوشتن، درست مداد دست گرفتن، کارهای شخصی مثل لباس پوشدن و… روبرو می شوند. آنجاست که به تاثیر و نقش پر رنگ آموزش مهارت های زندگی می رسیم. هدف از آموزش مهارت های زندگی به دانش آموزان این است که در کنار هم، مهارت های مختلفی مانند مهارت آشتی کردن، تعامل، بیان احساسات و بازی های گروهی را یاد بگیرند تا در انجام کارهای اولیه خودشان معطل نمانند.»

به گفته مدیر واحد تهرانپارس، دانش آموزان در کلاس های مهارت زندگی، تفکر انتقادی و تفکر خلاق را یاد می گیرند، اعتماد به نفس شان بالا می رود و خوب گفتگو کردن را هم تمرین می کنند.

آشنا کردن دانش آموزان با هویت ملی

بخشی از آموزش مهارت های زندگی در تهرانپارسی ها با شرکت آن ها در برنامه های فرهنگی انجام می شود. به گفته امرالهی این برنامه ها با هدف تقویت هویت ملی دانش آموزان تدوین شده است: «تلاش می کنیم در سال تحصیلی جدید تمام مناسبت ها را گرامی بداریم و ولادت ها را در قالب جشن اجرا کنیم. هدف از اجرای برنامه های فرهنگی مدرسه بیشتر آشنا کردن دانش آموزان با هویت ملی است.»

 انتظار مدرسه از اولیا

مدیر پیش دبستان و دبستان دخترانه علامه طباطبایی – واحد تهرانپارس در سال تحصیلی جدید چه انتظاری از اولیا دارد؟
 امرالهی می گوید: «اولیا در کنار مدرسه نقش بسیار مهمی در آرامش و نظم دانش آموزان ایفا می کنند. مثلا وقتی اولیا به زمان خواب دانش آموزان توجه کنند و دانش آموز با استرس صبحگاهی و حالت خواب آلودگی به مدرسه نیاد، می توانیم خیلی بهتر به آرامش و امنیت روانی و جسمی دانش آموزان کمک کنیم.»

اخبار پیشنهادی