آموزش صرفا تدریس موارد درسی نیست!

کادر دبیرستان دوره اول علامه طباطبایی – واحد پاسداران برای سال تحصیلی ۱۴۰۲ – ۱۴۰۱ برنامه ریزی ویژه ای داشته اند. برنامه ریزی که از پایگاه تابستانی شروع و با آغاز سال تحصیلی در تمام امور مدرسه پیاده سازی شد.

«جواد امانی» مسئول آموزش و مشاور نهمی های واحد پاسداران درباره چالش های حضور دانش آموزان در مدرسه بعد از دو سال  آموزش غیرحضوری می گوید: «دو سال آموزش غیر حضوری، دانش آموزان را به آن شیوه از آموزش وابسته کرده بود و اگرچه با مشاوره های بعضا حضوری یا تحویل کارنامه، دانش آموزان را به مدرسه می خواندیم اما بازگرداندن دانش آموز به دو سال قبل که تمامی فعالیت ها در مدرسه و به شکل حضوری بود، نیازمند برنامه ریزی دقیقی بود. بنابراین پایه برنامه ریزی ما در تابستان، زنده کردن حال و هوای ۲ سال قبل مدرسه برای دانش آموزان بود. عادت کردن دانش آموز به حضور فیزیکی در کلاس، بیدار شدن و حاضر شدن برای مدرسه و به طور کل سپری کردن زمان خاصی از روز در مدرسه آیتم هایی بودند که در تابستان برای مقدمه شروع سال تحصیلی در نظر داشتیم.»

به گفته امانی نقطه قوت برنامه ریزی آموزشی واحد پاسداران، کلاس های مهارت محور است: «با شروع سال تحصیلی و با توجه به دوری دانش آموزان از کلاس ها، سن مناسب برای یادگیری و همینطور رشد و شکوفا کردن استعدادهای دانش آموزان، در کنار کلاس های پژوهشی، برگزاری قوی تر کلاس های کارگاه را شروع کردیم. کلاس هایی که در کنار مهارت محور بودن، کار قبا چوب و فلز را به دانش آموزان آموزش می دهد. در کنار کارگاه، آزمایشگاه مدرسه را هم تجهیز کردیم تا جنبه های مختلف یک محیط آموزشی را برای رشد بهتر دانش آموزان در فضایی آموزشی فراهم کنیم.»

مسئول آموزش پاسدارانی ها، آموزش را صرفا مفهومی تک بعدی برآمده از تدریس نمی داند: «کیفیت بالای کادر دبیران و حساسیت بر تدریس موارد آموزشی در درس ها، همیشه در واحد پاسداران بوده اما معتقد هستیم آموزش صرفا از طریق تدریس کتاب درسی یا حل نمونه سوال اتفاق نمی افتد؛ بلکه فضای شاداب در مدرسه، ارتباط خوب دانش آموزان با کادر مدرسه و استفاده از دانش آموزان در فعالیت هایی مختلفی مثل اداره بوفه مدرسه همه از عواملی است که در رسیدن دقیق تر به مفهوم آموزش نقش مهمی دارند.»

اخبار پیشنهادی