آبشناسانی ها در کلاس نجوم چه یاد می گیرند؟

دانش آموزان دبیرستان دوره اول علامه طباطبایی – واحد آبشناسان در سه سال تحصیلی، دوره کاملی از علم نجوم را آموزش می بینند؛ از مباحث مقدماتی مثل شناخت سیارات و مفهوم رصد تا فعالیت های عملی مانند شرکت در کمپین های جهانی کشف سیارک با هدف نجات زمین و رصد روزانه خورشید. اما این فعالیت های گسترده، با چه جزییاتی برگزار خواهد شد؟

«مرصاد جعفری» دبیر نجوم مدارس علامه طباطبایی درباره جزییات آموزش این درس به دانش آموزان پایه هفتم می گوید: «براساس برنامه ریزی های گروه نجوم مجتمع علامه طباطبایی، در پایه هفتم ابتدا درباره مباحث منظومه شمسی با دانش آموزان کار می کنیم. این مباحث شامل تولد ستاره مادر منظومه شمسی یعنی خورشید و مجموعه سیارات منظومه شمسی است. بچه های هفتمی در این دوره علاوه بر موضوعات مرتبط با سیارات و رصد، ارائه کنفرانس و نوشتن مقاله را هم یاد می گیرند.»

 

آبشناسانی ها سیارک کشف می کنند!

شرکت در کمپین بین المللی جستجوی سیارک ها، برای علامه ای ها از پایه هفتم شروع می شود. به گفته جعفری این کمپین فعالیتی بین المللی است: «دانش آموزان برتر پایه هفتم، در کمپینی به نام کمپین جستجوی سیارکی شرکت خواهند داشت. این کمپین یک همکاری بین المللی است بین نهادهای دانشگاهی، دانش آموزان در سراسر زمین و ناسا. دانش آموزان در این پروژه به دانشمندان کمک می کنند که سیارکهایی که ممکن است در آینده برای زمین خطرناک باشند را کشف کنند.»

 

نجوم هشتمی ها؛ عملی تر از گذشته

درس نجوم برای هشتمی های واحد آبشناسان بیشتر از پایه قبل به شکل عملی برگزار می شود. به گفته دبیر نجوم مدرسه، این فعالیت ها ابتدا با شناخت رصد و ابزار آن شروع می شود و بعد به رصد عملی می رسد: «برای هشتمی های دوره های عملی هم در نظر گرفتیم. یکی از این برنامه ها رصد خورشیدگرفتگی ۱۱ آبان ماه بود. بخش دیگری از فعالیت عملی هشتمی ها، رصد روزانه خورشید است. با این کار تا پایان سال تحصیلی مجموعه اطلاعاتی از رفتار خورشید و تاثیرات آن بر سیاره زمین خواهیم داشت.»

 

پاسخ به سوالات دشوار

دانش آموزان پایه نهم دبیرستان دوره اول علامه طباطبایی – واحد آبشناسان  در کلاس نجوم با ساختار کیهان آشنا می شوند و آن را دسته بندی می کنند. جعفری می گوید: «فعالیت همی ها در نجوم پیشرفته تر از پایه های دیگر است. بچه ها در این پایه وارد ساختار کیهان می شوند و درباره پاسخ چنین سوالاتی مطالعه می کنند: آخر عمر ستاره ها چه خواهد شد؟ آیا در زمین تنها هستیم؟ حیات در جای دیگری از کهکشان وجود دارد ؟ آیا می توان وجود موجودات فرازمینی را متصور بود؟»

به گفته جعفری دانش آموزان هر سه پایه واحد آبشناسان در کلاس نجوم برای جشنواره های علمی داخل و خارج از مدرسه آماده می شوند. جزییات این جشنواره ها زمستان امسال منتشر می شود.

لینک کوتاه : https://link.kvno.ir/v1Q9y5_hb

اخبار پیشنهادی