۵ مرحله یادگیری دانش آموزان چیست؟

دانش آموزان پایه یازدهم دبیرستان در پایان سال تحصیلی آزمون مهمی به نام امتحان نهایی خواهند داشت. امین طالقانی مشاور پایه یازدهم دبیرستان دوره دوم علامه طباطبایی – واحد شریعتی در بخش دوم گفتگو با سایت علامه می گوید دانش آموزان برای موفقیت در امتحانات باید ۵ مرحله آموزشی را مد نظر قرار دهند. او همچنین توصیه هایی برای خانواده های دانش آموزان در جهت رسیدن به هدف دارد.

زمان بندی درس خواندن در شبانه روز چطور باید باشد؟ دانش آموزان بعد از مدرسه هم باید درس بخوانند؟

باید ابتدا به تشریح مراحل یادگیری دانش آموزان بپردازم. این مراحل شامل پنج مرحله است. مرحله اول فهم است که در کلاس بوجود می آید. توصیه من به دانش آموزان این است که نگذارند مرحله فهم به روز بعد برسد و سعی کنند در کلاس موضوع درس را متوجه شوند. مرحله دوم آموزش، تسلط است. این مرحله در دروس اختصاصی با تمرین بوجود می آید. در دروس عمومی هم با پیش خوانی در روز قبل انجام می شود.

درسی که امروز تدریس می شود همین امروز مطالعه شود زیرا تعداد و حجم درسها بالاست و اگر روی هم جمع شود نمی توان به صورت کامل آنها را خواند. حتی اگر وقت هم داشته باشیم باز هم مطالعه مفهومی دروس به صورت عجله ای و شب امتحانی سودی به حال دانش آموز ندارد و نتیجه مناسبی به دست نمی آید. مرحله بعد تثبیت است. یعنی به مدت یک هفته تا ده روز، باید تمرین بیشتری انجام شود تا از تسلط به تثبیت رسید. مرحله بعدی ارزیابی است که توسط آزمونهای مختلف انجام می شود تا دانش آموزان متوجه شوند در هر درس در کدام مرحله آموزش قرار دارند. مرحله آخر هم جمع بندی است. یعنی جایی که باید نواقص هر درس را برطرف کنند.

برای نوع رفتار و برخورد با بچه ها در این روزها، چه توصیه هایی برای خانواده ها دارید؟

توصیه به خانواده ها راجع به فرزندانشان این است که در آنها رفتار مسئول گرایانه بدون ایجاد استرس بوجود بیاورند. یعنی از بچه ها بخواهند که هدف خود را تعیین کنند و درباره آینده با آنها صحبت کنند. وقتی هدف بلند مدت یک فرد مشخص شود اسباب رسیدن به هدف نیز مشخص می شود. برای به سلامت رسیدن به هدف باید یکسری از جزییات رفتاری در حوزه آموزش تغییر کنند. هدف کلی در نهایت دانش آموز را به جزییات می رساند و انگیزه ایجاد می کند. اولین موضوع برای مشاوران در کارهای آموزشی، جزییات روند آموزشی است. کارلوس کیروش سرمربی تیم ملی می گوید در لیگ برتر انگلستان همه تیمها از امکاناتی مشابه برخوردار هستند ولی چرا بعضی تیمها همواره قوی تر از دیگران هستند؟ او می گوید دلیل اصلی موفقیت فقط در یک جمله خلاصه می شود: جزییاتِ برنامه باید حساب شده باشد.

اخبار پیشنهادی