یک شاخه گل و یک خاطره خوش؛ هدیه جشن انوار الهی

سال ها پیش درس و مدرسه را تمام کرده اند اما دوباره به جمع دانش آموزان آمده اند. این بار برای شرکت در جشن «انوار الهی در خانواده من». جشنی برای تکریم از پدربزرگ ها و مادربزرگ های دانش آموزان دبیرستان دوره اول علامه طباطبایی – واحد گلستان. جشن انوار الهی در پنجمین دوره برگزاری، تبدیل به مهمترین برنامه فرهنگی واحد گلستان شده است. به گفته «رسول بیگی» مسئول فرهنگی مدرسه، هیچ فوق برنامه دیگری در ماه آذر برگزار نمی شود تا مقدمات برگزاری جشن انوار الهی به بهترین شکل فراهم گردد. حاصل بیش از چهل روز جلسه و تمرین و برنامه ریزی و اجرا جشنی است که در آن افراد خانواده از سه نسل متفاوت در کنار هم ساعتهای خوشی را سپری می کنند.

با گام های کوتاه و آرام وارد سالن می شوند. عکس یادگاری خانوادگی می گیرند، انار و آش و لبو می خورند و تمام مدت لبخند بر لبشان است. خوشحالی در چهره پدربزرگ ها و مادربزرگ های مو سفید کرده گلستانی مشهود است. خرسندند از این که به احترام آنها جشنی برپا شده و در کنار نوه هایشان هستند. حاضران در جشن، پس از پذیرایی به سالن همایش می روند. جشن با پخش چند نماهنگ آغاز می شود. یکی از این نماهنگ ها به مناسبت گرامی داشت یاد و خاطره پدربزرگ ها و مادربزرگ هایی است که دیگر در بین خانواده گلستانی ها نیستند. پس از آن حاضران در مراسم بخشی از جشن های سال های گذشته را تماشا می کنند.

«حجت حضرتی»، مدیر واحد گلستان در دقایق کوتاه سخنرانی خود به دانش آموزان یادآوری می کند که قدر داشته های خود از جمله پدر و مادر و پدربزرگ و مادربزرگ را بدانند. او می گوید: «ما با برگزاری این جشن قصد داریم که یک شب به مدت چند ساعت در کنار پدربزرگ و مادربزرگ شاد باشیم و لذت ببریم.» او برگزاری مراسم را حاصل زحمات طولانی مدت همکاران و دانش آموزان می داند و از آنها تشکر می کند.

گوینده با سابقه رادیو و تلویزیون در بین گلستانی ها

با وجود این که جشن انوار الهی پنجشنبه شب برگزار می شود اما با حضور «عباس محبی» حال و هوای صبح جمعه به خود می گیرد. عباس محبی یکی از مجریان و صدا پیشگان با سابقه رادیو و تلویزیون، سالها در برنامه «صبح جمعه با شما» مهمان خانه ایرانی ها بوده است. محبی خاطره تعریف می کند و ترانه و استندآپ اجرا می کند. شاید دانش آموزان کمتر با صدا وتصویر این گوینده آشنایی داشته باشند اما بزرگترهای جمع از حضور او در این جشن بسیار خوشحال می شوند. این جشن برای پدربزرگها و مادربزرگ هاست و طبیعی است که مهمان ویژه هم محبوب آنها باشد.

حالا نوبت هنرنمایی دانش آموزان است. گروه سرود و نمایش و تواشیح و موسیقی زنده چندین اثر برای اجرا در جشن انوار الهی آماده کرده اند. آنها به تناوب تا پایان مراسم به روی صحنه می آیند. پدربزرگ ها و مادربزرگ ها با احساسی توام با غرور به اجرای نوه های هنرمند خود می نگرند و هر بار که اجرای یک گروه تمام می شود، سالن از صدای تشویق بی امان حضار پر می شود.  

کلاس های تقویتی بی فایده است!

«ابراهیم شیخ»، معاون شهردار تهران یکی از مهمانان ویژه «جشن انوار الهی» است. او از فرصت استفاده کرده و موضوع مهمی را با والدین در میان می گذارد: «فرزندان ما در وجود خودشان گنجینه هایی از استعداد دارند. کار اساسی ما این است که استعداد آنها را بشناسیم و در مسیر تحقق استعدادها قرارشان بدهیم.»

او کلاس های تقویتی را در دنیای امروز بی فایده می داند و می گوید: « امروزه فرستادن دانش آموز به کلاس های تقویتی و نتیجه گرفتن از این کلاس ها نه ممکن است و نه مطلوب. سرمایه گذاری بیش از حد باعث نمی شود که استعداد در فرد به وجود بیاید. در دنیای امروز باید بر نقاط قوت بچه ها سرمایه گذاری کنیم و نگرش خودمان را نسبت به استعداد دانش آموزان تغییر بدهیم.»

خواننده این ترانه کیست؟

حالا نوبت آن است که چهار نفر از پدربزرگ ها به همراه نوه هایشان در مسابقه شرکت کنند. آنها باید با شنیدن ابتدای یک ترانه نام خواننده و اسم ترانه را حدس بزنند. برای پدربزرگ ها ترانه های قدیمی پخش می شود و برای دانش آموزان ترانه های امروزی. مسابقه دیگر اجرای پانتومیم است که با اجراهای جالب پدربزرگ ها همراه می شود.

به دقایق پایانی جشن نزدیک می شویم. گروه سرود برای اجرا وارد می شوند. دانش آموزان واحد گلستان برنامه ویژه ای برای تقدیر از پدربزرگ و مادربزرگشان دارند. در حین اجرای گروه سرود دانش آموزان گلستانی به سمت سن می روند و همه با هم سرود را اجرا می کنند. آنها پس از پایان سرود، دسته جمعی به سمت پدربزرگ و مادربزرگ خود می روند و به آنها شاخه گل تقدیم می کنند. لحظه های زیبایی در جشن انوار الهی به وجود می آید و اشک در چشم بزرگترهای جمع حلقه می زند. نمایش شاد و موزیکال دو نفره پایان بخش جشن انوار الهی است. آنها یک روز زودتر، شب یلدای متفاوتی را در کنار خانواده سپری کرده اند و زیر باران پاییزی از سالن خارج می شوند.

اخبار پیشنهادی