یلدای نیاوران؛ جشنی که دانش آموزان آن را اجرا کردند

شب یلدا در پیش دبستان و دبستان علامه طباطبایی – واحد نیاوران با برنامه های متعددی برگزار شد. قبل از برگزاری جشن شب یلدا، کادر آموزشی واحد نیاوران با حضور درب منازل دانش آموزان این واحد، هدیه های یلداییشان را تحویل دادند. مرحله بعدی جشن یلدا  در واحد نیاوران، جشن های آنلاینی بود که برای هر پایه به صورت جداگانه برگزار شد. در پایه ششم دانش آموزان کلیپی موسیقی به صورت آنلاین برگزار کردند. بچه های پایه پنجم هم به نقالی پرداخته و از مفهوم شب یلدا در فرهنگ ایران گفتند. مجری برنامه هم از بین دانش آموزان انتخاب شده بود. علاوه بر این برنامه ها، جشنواره «پله پله تا نشاط» هم برای دانش آموزان نیاورانی طراحی شده است. این جشنواره با رویکرد چالش روزانه برای دانش آموزان ایجاد شده است.

«علی اصغر معینی» مدیر پیش دبستان و دبستان علامه طباطبایی – واحد نیاوران که در جشن های پایه پنجم و ششم شرکت داشته، درباره تجربه حضور در جشن هایی که دانش آموزان آن را مدیریت می کنند، می گوید: «تجربه خوبی از سال های گذشته و امسال برای شرکت در جشن هایی که مدیریت آن دست دانش آموزان است دارم. عموم فعالیت های این چنینی باید به دانش آموزان سپرده شود و ما تسهیل گر این امر باشیم. با این کار، بچه ها مدیریت اجتماعی را در فضایی غیر از کلاس تجربه می کنند.»

به گفته معینی جشنی که توسط دانش آموزان برگزار می شود اشتباهش هم درست است: « در این جشن ها به دلیل حرفه ای نبودن دانش آموزان در امر اجرا، اگر اشتباهی هم رخ دهد درست است. بچه ها معمولا تجربه اجرا ندارند و با مدیریت برنامه های مانند شب یلدا، در اندازه ای کوچک تر از جامعه بزرگ تر، آزمون و خطا می کنند.»

معینی در آخر به آموزه های متعدد شب یلدا و نقش آن در فرهنگ ایران اشاره کرد و گفت: « در فرهنگ ما از زمان گذشته، شب چله به خاطر مقدار زمان اضافی که دارد فرصتی است برای تلاش و کوشش بیشتر که در جشن یلدا برای پایه های گوناگون سعی بر یادآوری این مطلب برای دانش آموزان داشتم.»

اخبار پیشنهادی