گفتگو با مسئول پژوهش دبستان های علامه طباطبایی

آموزش سه رشته به دانش آموزان برای افزایش خلاقیت و شناخت محیط

دانش آموزان دبستان های مجتمع علامه طباطبایی با شروع سال تحصیلی ۱۴۰۲-۱۴۰۱ در سه رشته پژوهشی به صورت حضوری شرکت می کنند.

«دنیای اطراف ما»، «دنیای آسمان» و «مشاهده» از جمله رشته هایی است که برای دانش آموزان، پایه پیش دبستان تا پایه دوم در سال تحصیلی جدید برنامه ریزی شده است.

«زهرا نوذری» سرگروه کلاس های پژوهش دبستان ها می گوید: «کلاس های پژوهشی امسال با توجه به سن کم دانش آموزان دوره اول دبستان انتخاب شده است. انتظار ما از آنها، انجام پژوهش های خیلی ساده است تا در ابتدا بتوانند مفهوم پژوهش را درک کنند.»

مشاهده برای افزایش خلاقیت

کلاس های پژوهش برای دانش آموزان درپایه های مختلف دبستان، طرح درس های متفاوتی دارد. به گفته نوذری رشته «مشاهده» برای دوره اولی ها شبیه به علوم پژوهی برای دوره دومی ها است اما طرح درس های مختلفی هم برایشان تعریف شده است: «در رشته مشاهده دانش آموزان پایه پیش دبستان تا پایه دوم بیشتر با دنیای اطرافشان از طریق مشاهده دقیق آشنا می شوند. مشاهده دقیق به خلاقیت آنها کمک می کند.»

آموزش معماری پایه

رشته «دنیای اطراف ما»، برای دوره اولی های دبستان به معماری پایه اشاره دارد. آنها در این رشته با رنگ شناسی و معماری ساده آشنا می شوند. دبستانی ها در رشته «دنیای آسمان» هم درباره اجرام آسمانی، مثل کهکشان و ستاره ها مطالعه می کنند. به گفته نوذری، دانش آموزان دوره دوم دبستان، نیمه اول سال تحصیلی رشته علوم پژوهی و نیمه دوم آن رشته دنیای آسمان را آموزش می بینند.

روشی برای پاسخ به سوالات

هدف از آموزش درس پژوهش به دبستانی ها، پاسخ به سوالات بی جواب دانش آموزان است. نوذری معتقد است دانش آموزان ذهنی پر از سوال های  بی پاسخ دارند که برای رسیدن به پاسخ سوال هایشان روش تحقیق و پژوهش را یاد می گیرند. نوذری می گوید: «وقتی دانش آموز جواب پرسش های خود را با جستجو و تحقیق پیدا می کنند، برایشان لذت بخش و در ذهنشان باقی خواهد ماند.»

شرکت در جشنواره پژوهشی

دانش آموزان دبستان های علامه طباطبایی در سال تحصیلی ۱۴۰۲-۱۴۰۱ در دومین جشنواره علمی پژوهشی دبستانی های مجتمع شرکت می کنند.

دانش آموزان دبستانی می توانند آثار کلاس های پژوهش شان را در این جشنواره به نمایش بگذارند. زمان برگزاری این جشنواره در اواسط سال تحصیلی اعلام می شود.

اخبار پیشنهادی