کلاس پنجمی ها امسال چطور درس هایشان را یاد می گیرند؟

دانش آموزان پایه پنجم دبستان پسرانه علامه طباطبایی – واحد پاسداران، از شروع سال تحصیلی ۱۴۰۱ – ۱۴۰۰ در برنامه هایی مثل صبحانه سلامت، جشن یادگیری میلیارد، ۶۰ ثانیه با علوم، مسابقه آشپزی و ازکی بپرسم، شرکت کردند.

«بچه ها جشن میلیارد را دوست داشتند چون احساس می کردند دیگر بزرگ شده اند!» این جمله بخشی از صحبت های «مریم همتی»، آموزگار پایه پنجم دبستان واحد پاسداران در گفت و گو با سایت علامه طباطبایی است.

ایده صبحانه سلامت از کجا به فکرتان رسید؟

این ایده سال گذشته به ذهنم رسید؛ چون احساس می‌کردم بچه ها به خاطر شرایط کلاس های مجازی، نیاز به تنوع دارند. در این بخش از کلاس، به بچه ها اعلام می کنم که صبحانه ای مقوی و سالم آماده کنند، ساعت ۷:۴۵ آماده بوده و وارد کلاس بشوند.

این برنامه فقط برای آشنایی با تغذیه سالم و دورهمی اجرا میشود؟

نه؛ اتفاقا در برنامه قبلی صبحانه سلامت، تولد یکی از دانش آموزان را جشن گرفتیم و به بچه ها خیلی خوش گذشت. همچنین جشن یادگیری میلیارد هم در این برنامه برگزار کردیم. بچه ها جشن میلیارد را خیلی دوست داشتند چون احساس می کردند دیگر بزرگ شده اند؛ فیلم آموزشی هم درباره میلیارد آماده کرده و در کلاس با هم تماشا کردیم.

یک بار هم در زنگ صبحانه سلامت، مسابقه ریاضی داشتیم. در این مسابقه بچه ها به همراه دست ورزی درس‌های ریاضی شان را یاد می‌گرفتند اما نه به روش همیشه!

یعنی شما به روش خاصی ریاضی را آموزش می دهید؟

به نظر من آموزش و پرسش و پاسخ کلاسی باید برای بچه ها جذاب باشد. حالا که آموزش مجازی است، بهتر است کلاس درس را با دست‌ورزی، نقاشی، سرگرمی و رقابت سالم برای دانش آموزان جذاب تر کنیم. من ریاضی را به همراه کاردستی و مسابقه به بچه ها آموزش می دهم تا از ذهنشان خارج نشود.

چگونه پرسش و پاسخ کلاسی را برای دانش آموزان جذاب تر کردید؟

برای مثال بچه ها با شرکت در مسابقه ۶۰ ثانیه با علوم، به سوالاتی که پرسیده می شود، در ۶۰ ثانیه پاسخ می دهند و در نهایت دانش آموزی برنده می شود که در زمان مشخص به تعداد بیشتری از سوالات، پاسخ درست داده باشد. سپس در کلاس درس، سوالات و پاسخ های درست را دوره می کنیم.

همچنین برای پرسش و پاسخ درس فارسی، برنامه از کی بپرسم را اجرا کردیم؛ دانش آموزی که بتواند در این برنامه پاسخ درست را به سوال پرسیده شده بدهد، انتخاب می کند که سوال بعدی از کدام دانش آموز پرسیده شود. این روش ها باعث می شود دانش آموزان برای پرسش و پاسخ کلاسی استرس نداشته باشند.

ما حتی برای یادگیری یکی از درس های علوم، به سراغ آشپزی رفتیم!

خانم همتی! آشپزی چه کمکی به یادگیری علوم می کند؟

مسابقه آشپزی به این صورت بود که به دانش آموزان گفتم هرکدام یک نوع سالاد و یک غذای ساده، آماده‌ کنند و این زمانی بود که بچه ها در درس علوم با تغییرات فیزیکی و شیمیایی آشنا می شدند.

از بچه ها خواستم به این فکر کنند که چه تغییرات فیزیکی و شیمیایی در مواد غذایی اتفاق افتاده است.

بازخوردی که از دانش آموزان درباره این برنامه ها گرفتید، چطور بود؟

طی این مدت زمانی که از سال تحصیلی جدید گذشته، بچه ها با شور و نشاط فراوان در همه برنامه ها شرکت کردند. مسابقه آشپزی را خیلی بیشتر دوست داشتند، در مسابقه ۶۰ ثانیه با علوم که از ۱۱ آبان شروع شد، پرتلاش بودند و تقلب نمی کردند. به نظر من، آموزش با روشی که برای بچه ها سرگرم کننده باشد، به یادگیری بیشتر آن ها کمک می کند.

اخبار پیشنهادی