در مراسمی با حضور مدیران، معاونان و مشاورین مدارس یازده گانه علامه طباطبایی

«کتاب ناب» رونمایی شد و به دست دانش‌آموزان رسید

 «کتاب ناب» در مدارس یازده‌گانۀ علامه طباطبایی توزیع شد. این کتاب «سند برنامه‎‌های باشگاه‌‎های علمی» مجتمع فرهنگی، آموزشی علامه طباطبایی و «نقشۀ راه» رسیدن به «نشان‌های علمی» است.

کتاب ناب- نظام امتیازدهی باشگاه‌های علمی- هفته دوم آذرماه ۱۴۰۴، بصورت رایگان بین حدود ۲۵۰۰ علامه‌ای توزیع شد. دانش آموزان در این کتاب با فعالیت‌ها، برنامه‌ها و نظام امتیازدهی باشگاه‌های علمی آشنا می‌شوند. فعالیت هایی که در سال تحصیلی ۱۴۰۵-۱۴۰۴ در قالب سه باشگاه «ریاضی و مهندسی»، «هوش مصنوعی و علم داده‌ها» و «علوم پایه» و در قالب برنامه‌هایی چون «کارسوق»، «جشنواره»، «بازدید علمی»، «تولید محتوا» (ویدئو و پادکست) و «بزرگداشت‌های علمی» برگزار می‌شود. شرح رویدادها و جزئیات امتیازدهی در مراحل مختلف به تفصیل در «کتاب ناب» بیان شده است.

جدا از نشان عالی علمی «دماوند»، «کتاب ناب» مسیر راهی است برای رسیدن به نشان درجه یک علمی «مهر»، نشان درجه دو علمی «باران»، نشان درجه سه علمی «صبا» یا دیپلم افتخار.

مدیر مجتمع علامه طباطبایی: «کتاب ناب دقیق و جامع طراحی شده است.»

مراسم رونمایی از کتاب ناب – نظام امتیازدهی باشگاه‌های علمی- با حضور مدیر مجتمع علامه طباطبایی، مسئولان آموزش مقاطع ابتدایی و متوسطه دوره اول و دوم، معاون فرهنگی مجتمع و مدیران، معاونان و مشاوران تحصیلی مدارس واحدهای ابتدایی نیاوران، پاسداران و تهرانپارس، واحدهای متوسطه دوره اول میرداماد، آبشناسان، فرمانیه، گلستان و پاسدارن و واحدهای متوسطه دوره دوم شریعتی، فرمانیه و دانشگران در مجموعه سالن همایش لیدوما برگزار شد.

«مصطفی جوادزاده» مدیر مجتمع علامه طباطبایی، در مراسم رونمایی از کتاب «ناب» خطاب به مدیران و معاونان مدارس گفت: «نظام امتیازدهی کتاب ناب، دقیق و جامع طراحی شده است. وقتی دانش‌آموزان بدانند بر چه اساسی ارزیابی می‌شوند، انگیزه بیشتری برای شرکت در رویدادها خواهند داشت.» وی با اشاره به روند شکل‌گیری باشگاه‌های علمی افزود: «در دهۀ نخست فعالیت مجتمع، شاخص فعالیت‌ها موفقیت در کنکور سراسری بود. در دهۀ دوم، افتخارات المپیادی را به دست آوردیم و در دهۀ سوم، در عرصۀ پژوهش‌های ملی و جهانی درخشیدیم. اکنون در دهۀ چهارم فعالیت‌های مجتمع، تصمیم گرفته‌ایم آموزش را به سمت تجربه، خلاقیت و فعالیت‌های علمی مهارت محور سوق دهیم. تاسیس باشگاه‌های علمی، نتیجۀ همین رویکرد است.» مصطفی جوادزاده از همه کسانی که در شکل‌گیری باشگاه‌های علمی نقش داشتند قدردانی کرد و خواهان مشارکت همه ارکان مدیریتی، آموزشی، فرهنگی و اجرایی مدارس علامه طباطبایی برای مشارکت بیشتر دانش آموزان در فعالیت های باشگاه های علمی شد.

در بخش دیگری از مراسم رونمایی از کتاب ناب، «دارا امانی» مسئول آموزش متوسطۀ دوره اول مجتمع، بر نقش تاثیرگذار مدیر، معاون و سایر ارکان مدرسه در اجرای جدی برنامه‌های باشگاه‌ها تأکید کرد و افزود: «تولید علم زمانی اتفاق می‌افتد که دانش‌آموزان بتوانند علم را در زندگی واقعی تجربه کنند. این مهم در فضای باشگاه‌های علمی امکان‌پذیر شده است.» وی با اشاره به رونمایی از «کتاب ناب» گفت: «این کتاب برای این تدوین شده است تا ارزیابی فعالیت‌های دانش آموزان در باشگاه‌ها، دقیق‌تر و منسجم‌تر انجام شود.»

روسای باشگاه‌های «هوش مصنوعی» و «ریاضی و مهندسی» چه گفتند؟

برای نخستین بار در کشور، کلاس هوش مصنوعی به برنامۀ درسی رسمی پایه هفتم مدارس علامه طباطبایی افزوده شده است. در سال تحصیلی ۱۴۰۵-۱۴۰۴ و در پنج واحد آموزشی، ۶۰۹ زنگ کلاس هوش مصنوعی برگزار می شود. «احسان بهرامی سامانی» عضو هیئت علمی دانشگاه شهید بهشتی و رئیس باشگاه هوش مصنوعی و علم داده‌ها، در مراسم رونمایی از کتاب ناب گفت:«هدف ما در باشگاه هوش مصنوعی، تقویت مهارت، خلاقیت و کار گروهی دانش‌آموزان است. اگر بذر علم را در مدرسه بکاریم، در دانشگاه به ثمر خواهد نشست.» وی افزود: «با همین هدف از ابتدای سال تحصیلی کلاس های هوش مصنوعی در برنامه درسی پایه هفتم قرار داده شده است. دو جلد کتاب درسی هوش مصنوعی نیز برای پایه هفتم تدوین و منتشر شده که در کلاس ها تدریس می شود. شش جلد کتاب دیگر هم در نوب چاپ قرار دارد.» بهرامی سامانی درباره برنامه سال آینده باشگاه هوش مصنوعی و علم داده ها نیز توضیح داد: «برنامه سال آینده ما، برگزاری کلاس‌های هوش مصنوعی برای پایه‌های چهارم تا ششم است تا آموزش پیوسته از دبستان تا متوسطۀ اول شکل بگیرد.»

«اصلان غلامی» عضو هیئت علمی دانشگاه شهید بهشتی و رئیس باشگاه «ریاضی و مهندسی» در مراسم رونمایی از «کتاب ناب» گفت: «هر رویداد علمی در باشگاه‌های ریاضی، هوش مصنوعی و علوم پایه، دارای نظام امتیازدهی مشخصی است که در کتاب ناب تشریح شده است. در این کتاب، برای هر فعالیت از حضور در رویداد و رتبه‌های مدرسه و مجتمع گرفته تا شرکت در نظرسنجی پایانی و میزان همکاری در برنامه‌های مدرسه‌ای، امتیاز خاصی در نظر گرفته شده است.» غلامی با اشاره به بخش های مختلف کتاب ناب و رویدادهایی که در سال تحصیلی جاری برگزار می‌شوند، نظام امتیازدهی باشگاه‌های علمی را برای حاضران تشریح کرد.

تقدیر از مدیران؛ معرفی برندگان «تیک-تاک»

در بخش پایانی مراسم رونمایی از «کتاب ناب»، از مدیران مدارس یازده‌گانۀ علامه طباطبایی تقدیر شد. در لوح تقدیر مدیران، تعداد نشان‌ها و دیپلم افتخارهایی که دانش‌آموزان هر واحد در «پیش کنگره علمی علامه‌‎ای‌ها/ اختتامیۀ باشگاه ریاضی» کسب کرده بودند، ذکر شده بود. همچنین برگزیدگان فصل دوم برنامۀ مشاوره‌ای–انگیزشی «تیک‌تاک» معرفی شدند. در میان آثار منتشر شده، برنامه ویدیویی «بهاره طاهری» آموزگار دبستان علامه طباطبایی – واحد تهرانپارس، با عنوان «۹ روش برای ایجاد عادت‌های مثبت» رتبه نخست را کسب کرد. اثر دیگری از همین واحد با عنوان «عادت‌های مثبت، عادت‌های منفی» در جایگاه دوم قرار گرفت و برنامه ویدیوی «مهدی شریفیان» مشاور پایه هفتم دبیرستان دوره اول علامه طباطبایی – واحد پاسداران، با اثر «روشMURDER » رتبه سوم را به دست آورد.
برنامه ویدیوی «طرلان رزاقی» مسئول اجرایی دبستان پاسداران نیز با عنوان «ویژگی‌های افراد موفق» به‌عنوان پربازدیدترین اثر این فصل از «تیک-تاک» معرفی شد.

۳۲ صفحه؛ یک «کتاب ناب»

«باشگاه ریاضی و مهندسی» علامه طباطبایی در سال تحصیلی گذشته ۲۸ رویداد برگزار کرد که بیش از ۱۲۰۰ دانش‌آموز و خانواده‌هایشان در آن شرکت کردند. با گسترش فعالیت‌ها و اضافه شدن دو باشگاه «هوش مصنوعی و علم داده ها» و «علوم پایه» در سال جدید، نظام امتیازدهی دقیق، شفاف و مستندی برای ارزشیابی عملکرد دانش‌آموزان لازم بود. ضمن اینکه شایسته بود شرح رویدادها و نحوه شرکت در آن‌ها مدون شود. انتشار «کتاب ناب» با این هدف تدوین شد. کتابی ۳۲ صفحه‌ای که مسیر کسب امتیازها در رویدادهای علمی را مشخص می‌کند و به دانش‌آموزان نشان می‌دهد چگونه می‌توانند در پایان سال تحصیلی به نشان‌های علمی «کنگره علمی علامه‌ای‌ها» دست یابند. در بخشی از مقدمه «کتاب ناب» آمده است: «موعد اعطای نشان های علمی در پیش کنگرۀ علمی علامه‌ای ها/ اختتامیه باشگاه ریاضی و مهندسی که فرا رسید، ۳ نفر از دانش آموزان مدارس علامه طباطبایی به روی صحنه رفتند و نشان علمی درجه دو «باران» گرفتند. ۱۹ دانش آموزان نشان علمی درجه سه «صبا» دریافت کردند و به ۳۹ نفر دیپلم افتخار اعطا شد. هر یک از این نشان ها، جوایز و لوح تقدیر مخصوص خود را داشتند.» در سال تحصیلی جاری، ۱۴ رویداد علمی در باشگاه «ریاضی و مهندسی»، ۶۱۸ رویداد و کلاس درس روزانه در باشگاه «هوش مصنوعی و علم داده ها» و ۱۳ رویداد در باشگاه «علوم پایه» برگزار می شود. «کتاب ناب» را به دقت بخوانید.

اخبار پیشنهادی