چرا هاورکرافت دانش آموزان آبشناسان شکست؟

*گفت و گو با علامه ای های شرکت کننده در جشنواره ابن سینا

عده ای در صف بوفه مدرن مدرسه و چند نفری کنار آب خوری که تازه بازسازی شده ایستاده اند. بچه ها، گروه گروه وسط حیاط بزرگ دبیرستان جمع شده اند تا از هوایی تازه کنند. دور تا دور حیاط، پوشیده از بنرهایی است که موفقیت های بچه ها را اعلام می کند. یک تیم در مسابقات والیبال استان تهران مقام آورده، تیم دیگر در رقابت های بین المللی رباتیک «ایران اپن» قهرمان شده است. برخی رتبه های آموزشی کسب کرده‌اند و گروهی از مسابقات فرهنگی منطقه با موفقیت برگشته‌اند. اینجا دبیرستان دوره اول علامه طباطبایی- واحد آبشناسان است. بزرگترین واحد مجتمع فرهنگی، آموزشی علامه طباطبایی.

«در دور اول پیست مانور به خاطر این که موانع چوبی بود، پره موتور شکست و از جای خود درآمد. ما در فاصله کوتاهی دوباره پره جدید نصب کردیم و در مدت زیر یک دقیقه مسیر مسابقه را طی کردیم و سوم شدیم.» سید حسام شریعت، این خاطره را از جشنواره دانش آموزی رباتیک ابن سینا به ذهنش سپرده است. شریعت، دانش آموز پایه هشتم واحد آبشناسان است که ماه گذشته با همراهی کیارش شجاعی، توانستند رتبه سوم این جشنواره را در مسابقات «هاورکرافت» کسب کنند.

دانش آموزان آماده ورود به کلاس پژوهش می شوند. کلاسی  که با جدیت در واحد آبشناسان دنبال می‌شود. پیش از ورود به کلاس، از سید حسام شریعت می‌خواهم تعریفی از رشته «هاورکرافت» ارائه کند: «هاورکرافت وسیله‌ای است که دو موتور، یکی رانشی و دیگری باد کننده دارد و هم در خشکی و هم در آب می تواند حرکت کند.» دانش‌آموزان علاقه مند در واحد آبشناسان از پایه هفتم در رشته هوا، فضا آموزش می بینند. «امکانات و نحوه ساخت هاور کرافت از طریق مدرسه به ما ارائه می‌شود.» سید حسام شریعت توضیحاتش را تمام می‌کند و قبل از رفتن به کلاس درسش درباره آینده شغلی اش می گوید: «من رشته رباتیک را دوست دارم و یکی از گزینه هایم برای ادامه تحصیل است اما در اولویت انتخاب رشته ام قرار ندارد.»

کیارش شجاعی،عضو دیگر تیم آبشناسان در جشنواره ابن سینا،  نظر  سید حسام شریعت درباره آینده شغلی‌اش را تایید می کند. وقتی از دلیل سوم شدنشان در جشنواره می پرسم، سر درد دلش باز می شود: «مسابقات هاورکرافت ابن سینا دو پیست مانور و اسپید داشت که در هر کدام دو بار رکورد گیری انجام می‌شد. متاسفانه موانع در پیست مانور به جای این که از فوم یا شن و ماسه باشد از چوب بود و باعث آسیب دیدن هاورکرافت شد.»

دومین دوره جشنواره دانش آموزی ابن سینا در چهاررشته هوافضا، رباتیک، محتوای دیجیتال و عمران و سازه در تاریخ ۱۷ و ۱۸ فروردین برگزار شد.

اخبار پیشنهادی