چالش های دوران رشد از دیدگاه مشاور واحد تهرانپارس

«سمانه قنبری»، مشاور پیش دبستان و دبستان مجتمع علامه طباطبایی- واحد تهرانپارس در گفتگو با سایت مجتمع علامه طباطبایی از مراحل و خصوصیات رشد کودکان و نوجوانان گفت. برخی از پژوهشگران معتقدند دوره بین ۶ تا ۱۱ سالگی، به علت کند و یکنواخت شدن روند رشد، بهترین دوران است. در این مقطع به تدریج از میزان وابستگی کودک به والدین کاسته می شود و انرژی خود را صرف یادگیری و اکتشاف می کند.

مشاور مدرسه درباره دغدغه های کودکان و نوجوانان در این دوران گفت: «کودکان به حمایت ما احتیاج دارند. بزرگسالان گاهی فراموش می کنند که رویارویی با مسائلی نظیر دعوا با یک دوست یا اضطراب پاسخگویی به سوالات درسی همان اندازه برای کودکان سخت و مشکل ساز است که تحمل فشارهای روانی برای ما.»

چالش پیش روی کودکان در این دوران،فشار از سوی دیگران برای «زود بزرگ شدن» است. روز به روز بر شمار کودکانی که در این مقطع دچار چالش های اجتماعی، هیجانی و رفتاری می شوند افزوده می شود.

مدیریت چالش های کودکان

«قنبری» با اشاره به تاثیر عوامل فرهنگی و اجتماعی بر زندگی کودکان و نوجوانان امروزی ادامه داد: «امروزه کودکان علاوه بر معضلات معمول رشد که فی نفسه دشوار است، باید با مسائل دیگری نظیر مشکلات خانوادگی، طلاق والدین یا ازدواج مجدد آنها هم کنار بیایند.» وی ادامه داد: «در زمان ما، کودکان و نوجوانان برای درمان بیماری های جسمی دارو مصرف می کردند و امروز برای تسکین آلام هیجانی.»

نحوه کنار آمدن کودکان و نوجوانان با مشکلات رشدی می تواند بر تمام زندگی آن ها تأثیر منفی بگذارد. آموزش چگونگی مواجه با این مسائل و مدیریت چالش ها از وظایف اولیاء مدرسه و والدین است.

اخبار پیشنهادی