هر آنچه که باید درباره کنکور سراسری جدید بدانید

دانش آموزان پایه دوازدهم مجتمع علامه طباطبایی از یکشنبه ۸ آبان در آزمون کنکور سراسری ثبت نام کردند. کنکوری که امسال تغییرات زیادی داشته؛ از نحوه برگزاری کنکور در دو نوبت تا  حذف درس های عمومی از سوالات. درباره این تغییرات با «محمد جهانشاد» مسئول مرکز آزمون دوره دوم مجتمع گفتگو کردیم.


مهمترین تغییرات کنکور سراسری امسال به نسبت سال های گذشته چیست؟

کنکور سراسری ۱۴۰۲ – ۱۴۰۱ نسبت به سال های قبل تغییرات عمده ای داشته که بعضی از این تغییرات، مثل تاثیر سوابق تحصیلی، به مرور زمان بیشتر هم می شود. برگزاری کنکور در دو نوبت، حذف درس های عمومی از دفترچه کنکور، تاثیر مستقیم معدل دیپلم و سرایت این تاثیر از سال های بعد به پایه های یازدهم و دهم و حذف زیرگروه ها، مهم ترین تغییرات کنکور امسال است.


از دو نوبتی برگزار شدن کنکور شروع کنیم یا بهتر است بگوییم  دو کنکور در یک سال؛ دلایل این تصمیم چه بوده است؟

همانطور که گفتیم کنکور سراسری امسال در دو نوبت، در ماه دی ۱۴۰۱ و تیر ۱۴۰۲ برگزار می شود. کنکور دی ماه بر اساس دفترچه ثبت نام کنکور سازمان سنجش، ۲۹ و ۳۰ دی و کنکور ماه تیر هم ۱۵ و ۱۶ تیر برگزار می شود. کارنامه کنکور دی ماه که نیمه اسفند اعلام می شود ولی تراز و رتبه ندارد و صرفا درصدهای دانش آموزان در آن مشخص خواهد شد. تراز، نمره و تمامی اطلاعات دقیق تر برای هر دانش آموز پس از کنکور نوبت دوم تیرماه اعلام می شود. نکته قابل توجه برای داوطلبین این است که از این رتبه و نتیجه کنکور می توانند تا دو سال استفاده کنند.


یکی از تغییرات دیگر، حدف درس های عمومی از سوالات کنکور است. تاثیر درس های عمومی و معدل دوازدهم در کنکور امسال چقدر است؟

به نظرم اساسی ترین تغییر کنکور سراسری، حذف درس های عمومی از جلسه کنکور است. دروس عمومی از کنکور سراسری که حدودا ۴ ساعت بود، برداشته شده اما تاثیرش حدف نشده بلکه در سوابق تحصیلی دانش آموز محاسبه می شود. سوابق تحصیلی و به طور کل معدل دیپلم دانش آموزان تاثیر مستقیم ۴۰ درصدی در کنکور دی و تیر خواهند داشت که در آن ۴۰ درصد، درس های عمومی سهم به سزایی دارند. پس این نکته که درس های عمومی از کنکور حذف شده اشتباه است؛ بلکه این درس ها در تاثیر مستقیم ۴۰ درصد خودشان را نشان می دهند.


یکسان سازی درس ها برای تمامی رشته ها، یعنی حذف زیر گروه ها و ضریب ها چطور در انتخاب رشته، عمل می کند؟

تا پیش از امسال، هر رشته زیر گروه هایی داشت که دانش آموزان با توجه به رشته ای که برای دانشگاه در نظر می گرفتند، طبق زیر گروهی که رشته در آن تعریف می شد درس می خواندند. طبیعی بود که بعضی از درس ها در مطالعه دانش آموزان بنابر هدفی که داشتند حذف می شد یا مطالعه کمتری برای  آن در نظر گرفته می شد. به عنوان مثال داوطلبی که هدفش رسیدن به رشته داروسازی بود، به زیر گروه ۲ توجه می کرد که درس زمین شناسی در آن ضریب داشت. اما داوطلبی که رشته پزشکی، دندان پزشکی یا پیراپزشکی را دنبال می کرد، در زیرگروه ۱ تعریف میشد که ضریب درس زمین شناسی در آن صفر است. زیر گروه ها از امسال حذف شده اند و به طور کلی برای همه درس ها ضرایب مشخصی در نظر گرفته شده است.به عنوان مثال در تمامی رشته های زیرگروه آزمایشی تجربی، ضریب درس زیست شناسی ۱۲، فیزیک ۷، شیمی ۹، ریاضی ۷ و زمین شناسی ۱ است.


به نظر شما این تغییرات ادامه دار خواهد بود؟

فعلا نکته ای که با قطعیت می توان گفت این است که هدف از تاثیر مستقیم سوابق تحصیلی، جدی تر شدن آموزش و امتحانات در دیگر پایه های یازدهم و دهم است. از سال های بعد با نهایی شدن امتحانات پایه های دهم و یازدهم، تاثیر مستقیم ۴۰ درصد به ۵۰ و پس از  آن به ۶۰ درصد هم می رسد.


نکته دیگری برای داوطلبان کنکور دارید؟

به نظرم می توان چند نکته را برای شرکت در این کنکور در نظر داشت؛ اول اینکه می توان با توجه به حذف درس های عمومی از دفترچه کنکور، زمان کنکور تجربی را ۱۸۰ دقیقه و کنکور ریاضی را ۱۶۰ دقیقه پیش بینی کرد. نکته بعدی این است که شرکت در هر کدام از این کنکور ها اختیاری است و لزومی بر شرکت در هر دوی آن ها نیست اما توصیه من به همه داوطلبین این است که در هر دو کنکور شرکت کنند. نتیجه نهایی هر کدام از این کنکور ها هم در مرداد ماه به صورت مقایسه ای منتشر می شود. در انتها اینکه ثبت نام کنکور دی ماه از ۸ تا ۱۴ آبان ماه انجام گرفت که داوطلبین برای ثبت نام باید از سایت سنجش کارت اعتباری تهیه کرده به سایت دیپ کد مراجعه کنند و همزمان با رویت اطلاعات سوابق تحصیلی، کد سوابق تحصیلی شان را یادداشت کنند.

اخبار پیشنهادی