برنامه های مدیر جدید دبستان علامه طباطبایی - واحد پاسداران

هدف، پرورش دانش آموزانی اندیشمند و شایسته است

«جواد امانی» که پیش از این به عنوان مشاور تحصیلی، مسئول آموزش و معاون در واحدهای آبشناسان و پاسداران فعالیت داشته، از اردیبهشت ماه ۱۴۰۴ به عنوان مدیر دبستان علامه طباطبایی – واحد پاسداران انتخاب شده است. او با تجربه‌ای که در متوسطۀ دوره اول دارد، معتقد است مقطع ابتدایی مهم‌ترین دوره تحصیلی دانش‌آموزان است.

امانی درباره اهمیت این مقطع می‌گوید:«دبستان، جایی برای تجربه کردن، دیدن و یاد گرفتن است. اگر دانش‌آموز در بازه سنی ۷ تا ۱۲ سال در محیطی شاد و امن آموزش ببیند، در دوره متوسطه فردی خلاق و باانگیزه خواهد بود. به همین دلیل مقطع ابتدایی را مهم‌ترین مقطع تحصیلی می‌دانم. تمام برنامه‌های دبستان واحد پاسداران هم بر همین اساس طراحی شده‌اند.»

رویکرد آموزشی دوره اولی ها، شناختی است

آموزش در دبستان واحد پاسداران به دو شیوه تئوری و عملی انجام می‌شود. امانی می‌گوید: «در گذشته دانش‌آموز از همان اول ابتدایی وارد فضای درس و امتحان می‌شد. اما الان تمرکز ما روی ایجاد فضایی شاد، آرام و خلاقانه است. در پایه‌های پیش‌دبستانی تا سوم، آموزش‌ها کاملاً به کمک بازی و فعالیت‌های عملی انجام می‌شود؛ حتی دروسی مثل ریاضی و فارسی.»

او ادامه می‌دهد: «وقتی بچه‌ها با بازی و فعالیت‌های متنوع آشنا می‌شوند، معلمان و کادر مدرسه هم شناخت دقیق‌تری از توانایی‌های هر دانش‌آموز پیدا می‌کنند. این شناخت به ما کمک می‌کند استعداد بچه‌ها را درست‌تر کشف کنیم و مسیر آموزشی مناسبی برایشان طراحی کنیم. به همین دلیل رویکرد ما در دوره اول دبستان شناختی است.»

تقویت مسئولیت پذیری در دوره دوم دبستان

دانش‌آموزان دوره دوم دبستان (پایه‌های چهارم تا ششم) برای هر درس، معلم تخصصی دارند و آموزش‌های دروسی مثل ریاضی، علوم، پژوهش و زبان انگلیسی با برنامه ریزی ویژه ای برای ورود به مقطع جدید دنبال می شود.

مدیر مدرسه توضیح می‌دهد: «در این سه سال، دانش‌آموز باید برای ورود به دوره اول متوسطه آماده شود. ما تلاش می‌کنیم ویژگی‌هایی مثل پشتکار، تمرکز و پژوهشگری را در دانش‌آموزان تقویت کنیم. در کنار درس‌ها، دانش‌آموزان وظایف اجرایی هم خواهند داشت؛ مثل کمک به کادر مدرسه یا مسئولیت‌هایی که به عنوان نماینده آموزشی، مبصر و … به آن‌ها سپرده می‌شود. این کارها باعث تقویت اعتمادبه‌نفس و حس مسئولیت‌پذیری در دانش آموزان می‌شود و ذهن‌شان را برای یادگیری فعال‌تر می‌کند.»

اهمیت فارسی، مهارت های زندگی و فبک

جواد امانی درس «فارسی» را یکی از پایه‌ای‌ترین درس‌های دبستان خصوصا در دوره اول می‌داند و می‌گوید: «اگر دانش‌آموز در خواندن و نوشتن قوی شود، در دوره متوسطه یادگیری بهتری خواهد داشت. این موضوع در درس‌های مهارت‌های زندگی و فبک هم تأثیر زیادی دارد.»

او درباره اهمیت درس مهارت‌های زندگی توضیح می‌دهد: «در این درس، بچه‌ها مهارت‌هایی مثل مسئولیت‌پذیری، کار گروهی، کنترل خشم و احترام به بزرگ‌ترها را یاد می‌گیرند. در فبک (فلسفه برای کودکان) هم تفکر نقادانه و درست فکر کردن به آن‌ها آموزش داده می‌شود.»

دانش آموزِ اندیشمند و شایسته پرورش می دهیم

«همه فعالیت های مدرسه، تکه های پازلی است که سال به سال کنار یکدیگر قرار می گیرند. تصویر نهایی این پازل، فارغ التحصیلانی اندیشمند و شایسته است.»

جواد امانی پازل آموزشی مدرسه را تشریح می کند: «دانش آموزان واحد پاسداران از تابستان امسال در کلاس های پژوهشی متنوعی شرکت می کنند، با هوش مصنوعی آشنا می شوند، هنر را بادست ورزی تمرین می کنند، در کلاس ریاضی، علوم و فارسی شرکت می کنند، به اردو می روند و رشته های ورزشی مختلفی را یاد می گیرند. این فرآیند آموزشی در طول سال تحصیلی هم ادامه خواهد داشت. هدف این است که دانش آموزان در بخش های مختلف آموزش ببیند تا در دوره اول دبیرستان، بتوانند هوشمندانه در راه استعداد و علاقه شان قدم بگذارند. هدف مان، پرورش دانش آموزانی اندیشمند و شایسته است.»

اعتماد به مدرسه

امانی خطاب به اولیاء دانش آموزان می گوید: «طبیعی است که وقتی خانواده ای فرزندش را چند ساعت در روز به مدرسه می آورد، نگرانش هم باشد. اما گاهی این نگرانی تبدیل به دخالت در امور مدرسه می شود. از اولیاء محترم دبستان واحد پاسداران تقاضا دارم به تصمیمات آموزگاران و کادر اجرایی مدرسه احترام بگذارند و با آن ها هماهنگ باشند.»

اخبار پیشنهادی