نگاه دقیق تر به حوزه آموزشی و فرهنگی در سال تحصیلی جدید

آموزش مجازی در شرایطی که این مدت بر آموزش کشور حاکم بود، تنها راه انتقال مفاهیم درسی، علمی و …. به مخاطبان بود. در واحد شریعتی هم مثل بسیاری از مدارس و موسسات آموزشی دیگر معلمان با این روش آشنایی زیادی نداشتند اما با گذر زمان و لزوم یادگیری ابزار تدریس مجازی، کم کم دبیران و کادر مدرسه توانستند بسیاری از موارد آموزش حضوری را به آنلاین منتقل کنند.

«تورج قاسمی» مدیر دبیرستان دوره دوم علامه طباطبایی – واحد شریعتی از تجربه آموزش مجازی در یکسال تحصیلی گذشته و برنامه های مدرسه برای سال تحصیلی جدید می گوید.

تجربه آموزش مجازی را در یکسال تحصیلی گذشته در واحد شریعتی چطور می بینید؟

اسفندماه سال ۹۸ وقتی آموزش ها به ناچار آنلاین شد، همه دانش آموزان و معلمان شرایط سختی داشتند. چون این نوع آموزش را نمی شناختند و با ویژگی هایش آشنا نبودند. از طرفی، ماندن دانش آموزان در خانه، علی رغم حفظ سلامتی آن ها، خانواده ها را دچار مشکل می کرد. اما با گذشت زمان وقتی تجربیات بیشتر شد، آموزش آنلاین فضایی جدید در آموزش سنتی کشور ایجاد کرد. در واحد شریعتی هم این تجربه، با وجود فراز و نشیب های زیاد، خوب بود؛ هر چند که واقعا هیچ چیزی جای حضور دانش اموز و آموزش حضوری را نمی گیرد!

واحد شریعتی در انطباق برنامه های آموزشی مدرسه با استاندارد های آموزش آنلاین چقدر موفق بود؟

زمانی که مدل آموزش از حضوری به مجازی تغییر می کند، باید مدل تدریس و سایر مواردی که در مدل حضوری اجرا میشد هم، رنگ و بوی آنلاین به خود بگیرند. در واحد شریعتی سعی بر آنلاین شدن حداکثر فعالیت ها بود تا دانش آموز مدرسه را جدا از خود نداند. تدریس دبیران، آزمون ها و مشاوره های تحصیلی مشاورین همه مجازی شدند تا بچه ها با فضای جدید سازگارتر شوند. ارتباط با دانش آموزان هم به جز در مواردی خاص که نیاز به حضور آن ها بود، غیر حضوری انجام شد. در سال تحصیلی ۱۴۰۱-۱۴۰۰ هم بر همین منوال حرکت خواهیم کرد؛ نقاط قوت مان را تقویت می کنیم و نقاط ضعف مان را برطرف.

برنامه های آموزشی امسال نسبت به سال تحصیلی قبل تغییراتی داشته است؟

در سال تحصیلی جدید با رفع نقاط ضعفی که در برنامه های آموزشی سال تحصیلی قبل بود، همان برنامه ها را به شکل بهتر و قوی تری جلو می بریم. در جلساتی که با دبیران داشتیم از آن ها خواستیم تا بر مباحث علمی و فرآیند های کتاب درسی توجه بیشتری داشته باشند. نوع تدریس ها هم باید با توجه به ابزارهایی که فضای آنلاین در دسترس دبیر قرار دارد، متفاوت باشد. ایجاد بازه های زمانی مطالعاتی و زمانبندی آزمون های هفتگی هم از برنامه هایی است که در این سال تحصیلی با اهمیت بیشتری دنبال خواهیم کرد. ضمنا با توجه به مصوبات آموزش و پرورش و در صورت بهتر شدن شرایط کرونایی کشور، دنبال راهی هستیم تا بتوانیم با در نظر گرفتن پروتکل ها، آموزش را به مجازی – حضوری تغییر دهیم.

استقبال دانش آموزان از کلاس های فرهنگی و کانون در آموزش مجازی چطور بود؟ برای این کلاس ها چه برنامه هایی دارید؟

کلاس های فرهنگی و کانون واحد شریعتی سال تحصیلی گذشته در رشته های برنامه نویسی، رباتیک، ادبی، عکاسی، زیست پژوهی، صدا سازی و تاسیسات برگزار شد. بیشتر دانش آموزان ۲ تا ۳ رشته را انتخاب کردند. با اینکه کلاس ها پنج شنبه ها و به صورت آناتیم برگزار می شد، اما استقبال دانش آموزان از آن چشم گیر بود. امسال هم چند کلاس پرطرفدار کانون را در برنامه مان خواهیم داشت.

نقش دانش آموزان در برگزاری برنامه های فرهنگی آنلاین چیست؟ آیا می توانند مانند زمان حضوری در برنامه ها شرکت کنند؟

در زمان دایر بودن حضوری مدارس، خیلی از فعالیت های فرهنگی یا جلسات شورای دانش آموزی توسط بچه ها انجام می گرفت. در سالی که گذشت اعضای شورای دانش آموزی مدرسه به صورت آنلاین برنامه ریزی ها و جلساتشان را انجام می دادند. در کارهایی مثل مسابقات منطقه ای هم این شورا در هر کلاس نماینده فرهنگی برای پیگیری امور داشت. در سال تحصیلی جدید هم از ظرفیت شورای دانش آموزی مدرسه برای مشارکت در برنامه های مختلف استفاده می کنیم.

آقای قاسمی، خاطره ای از دوران تحصیل تان به یاد دارید؟

سال دوم یا سوم دبستان با سه چرخه از خانه به مدرسه می رفتم! سر چهار راه نتوانستم ترمز کنم و با یک اتوموبیل تصادف کردم. مدت ۱۰ روزی که برای درمان در خانه ماندم، بهترین فرصت بود تا از این تعطیلات ناخواسته لذت ببرم. یکی از همان روزها دوستانم با معلممان به خانه ما آمدند تا از من عیادت کنند. آن لحظه یکی از بهترین لحظات زندگی من بود و با دیدن آن ها بسیار خوشحال شدم.

اخبار پیشنهادی