مدیر واحد میرداماد از راهبردها و جزییاتِ فعالیت های مدرسه می گوید:

مهارت آموزی، کارگروهی و کسبِ افتخار

دو طرفِ راهروی ورودی، دو بنر بزرگ از تصاویر دانش آموزان با این تیتر نصب شده است: «قهرمانان رشته نانو در رقابت‌های ژاپن و رومانی.» اینجا، دبیرستان دوره اول علامه طباطبایی- واحد میرداماد است. قدیمی ترین واحد آموزشی مجتمع علامه طباطبایی.

«تصاویرِ بنرها، فقط بخشی از افتخاراتی است که دانش آموزان ما در جشنواره های بین المللی کسب کرده اند.» این جمله را «دارا امانی» مدیر واحد میرداماد در توضیحِ قهرمانی دانش آموزان در رشته نانو می گوید. مدیر با سابقه ای که سال ها معاون آموزشی مقطع متوسطه دوره اول مجتمع علامه طباطبایی بوده و حالا راهبرد «پیشرفتِ آموزشی، در کنار موفقیت پژوهشی» را برای واحد میرداماد برگزیده است.

 به گفته امانی، امسال در واحد میرداماد چهار رشته اصلی پژوهشی برای دانش آموزان در نظرگرفته شده است: «دانش آموزان در دبیرستان دوره اول علامه طباطبایی – واحد میرداماد، در چهار رشته نانو، رباتیک، انیمیشن و هوافضا آموزش می بینند. هدف اصلی آموزش این رشته ها، آشنا کردن دانش آموزان با مفاهیم اساسی تحقیق و پژوهش، مهارت آموزی در کنار آموزش، یادگرفتن کارگروهی و در نهایت حضور موفق در جشنواره های پژوهشی بین المللی و ملی است.»

واحد میرداماد؛ مدرسه ای برای مدال آوران

آمار نشان می دهد که واحد میرداماد، مدرسۀ مدال آوران است. دانش آموزان دبیرستان دوره اول علامه طباطبایی – واحد میرداماد در سال تحصیلی گذشته، در سه جشنواره بین المللی رشته نانو شرکت کرده و سه جایزه برتر کسب کرده اند؛ دو مدال طلا از کشورهای ژاپن و رومانی و یک مدال نقره از جشنواره امارات. نمایندۀ میردامادی ها در جشنواره بین المللی ایران اُپن هم عضو تیم برنده در لیگ «سوپرتیم» بود. حضور در مسابقات رباتیک کشور آلمان در سال ۲۰۱۶ و مسابقات جهانی رباتیک فرانسه در سال ۲۰۲۱ از موفقیت های بین المللی میردامادی ها در سال های اخیر است.

تاثیر مثبت پژوهش بر فعالیت‌های آموزش

فعالیت در رشته های پژوهشی، چه تاثیری بر پیشرفت تحصیلی دانش آموزان در مدرسه دارد؟ حضور دانش آموزان در کلاس های رباتیک، نانو و هوافضا، چه تاثیری بر آموزش دروس ریاضی، فیزیک و شیمی دارد؟! مدیر واحد میرداماد در پاسخ به این سوالات می گوید: «حضور دانش آموزان در کلاس های رشته های پژوهشی تاثیر مثبتی بر روند آموزشی شان در همه دروس دارد. مثلا آموخته های درس های فیزیک و شیمی در رشتۀ نانو نیز کاربرد دارد. زبان انگلیسی هم که در همه فعالیت های پژوهشی به کار می آید.»

ارائه پروژه و تولید محصول در پایۀ نهم

روند انتخاب رشته های پژوهشی در واحد میرداماد، از تابستان سال هفتم شروع می شود. دانش آموزان در پایگاه تابستانی پایه هفتم، یک رشته پژوهشی را انتخاب می کنند و سه سال در آن آموزش می بینند. به گفتۀ «دارا امانی»، روند پژوهشی دانش آموزان، در پایان سال نهم به «ارائه پروژه» و «تولید محصول» منتهی می شود: «دانش آموزان از ابتدا ورودشان در واحد میرداماد، پروژه هایی را برای فعالیت عملی انتخاب می کنند. بعد از سه سال، تیم هایِ پژوهشی مدرسه، پروژه ها را در قالب محصول به سرانجام می رسانند. حضور در جشنواره های مختلف، بخشی از این فرآیند است.»

اخبار پیشنهادی