مشاور پایه یازدهم واحد شریعتی: به نتیجه امتحان قبلی فکر نکنید

با آغاز امتحانات نوبت اول دانش آموزان برای اینکه تا پایان امتحانات موفق باشند باید از نظر جسمی و روحی آماده باشند. در این قسمت از پرونده «نوبت اول» امین طالقانی مشاور پایه یازدهم دبیرستان دوره دوم علامه طباطبایی – واحد شریعتی درباره تعطیلات بین دو امتحان، تغذیه و وضعیت روحی دانش آموزان  بعد از هر امتحان توضیح می دهد.

از فاصله امتحانات استفاده بهینه کنید

طالفانی به شرایط کلی خانه و زمان تعطیلات بین دو امتحان اشاره می کند و می گوید: «در روزهایی که دانش آموزان درگیر امتحانات هستند، فضای عمومی خانه باید آرامش بخش باشد. این تقاضایی است که من از همه اعضای خانواده ها دارم. اما خواسته اصلی ما از خود دانش آموزان است. آنها باید آگاه باشند که فرجه امتحانات می تواند هم به صورت فرصت باشد و هم تهدید. اگر دانش آموزی گمان کند فاصله بین دو امتحان برای استراحت و تفریح است، نتیجه مناسبی نمی گیرد. پس باید از این ایام به عنوان فرصتی بهینه استفاده کرد.»

مشاور پایه یازدهم  واحد شریعتی تاکید می کند دانش آموزان باید از هر زمان برای حل نمونه سوال استفاده کنند: «هر نمونه سوالی که حل می کنید، نه خسته شوید و نه احساس کنید دیگر کافی است. بعد از حل هر سوال به سراغ سوال بعدی بروید. بازهم حل کنید و تا زمانی که وقت دارید این کار را ادامه دهید.»

صبحانه فراموش نشود

قسمت بعدی حرفهای طالقانی درباره روز امتحان است. او ابتدا درباره نوع تغذیه دانش آموزان در این روز می گوید: «در روز امتحان باید به نکات مهمی توجه داشت. مهمترین نکته این است که بدانید این روز تفاوتی با دیگر روهای زندگی شما ندارد. این موضوع در زمینه نوع تغذیه دانش آموزان بسیار مهم است. نباید در روز امتحان مواد مغذی شدید مثل نوشابه های انرژی زا مصرف کرد. این کار باعث می شود نحوه گوارش مختل شده و از تمرکز دانش آموز در جلسه امتحان کاسته شود. در بعضی مواقع حتی دانش آموز نمی تواند امتحان را ادامه بدهد و کل زحمات چند ماهه او از بین می رود. از طرفی باید صبح روز امتحان صبحانه کامل میل شود. گاهی بعضی دانش آموزان با بهانه اینکه نباید قبل از امتحان غذای سنگین خورد از مصرف صبحانه سرباز می زنند که این کار نتایج خوبی به همراه نخواهد داشت.»

طالقانی پیشنهاداتی هم برای دانش آموزان دارد: «پیشنهاد می کنم برای امتحاناتی که زمان طولانی تری دارند، مثل امتحان های تخصصی، دانش آموزان تغذیه سبکی به همراه داشته باشند تا در صورت نیاز قند خون آنها به حالت عادی برگردد. خوراکی هایی مثل خرما و پسته بسیار مقوی هستند و می تواند به دانش آموزان کمک کند».

بر امتحان بعدی تمرکز کنید

آخرین توصیه مشاور پایه یازدهم واحد شریعتی به دانش آموزان درباره مسائل روحی آنها بعد از هر امتحان است: «هر امتحان نمره مخصوص به خود را دارد. اگر دانش آموزی در امتحانی خوب عمل نمی کند نمره آن فقط مختص به همان امتحان است پس دیگر نباید به آن فکر کرد و فقط به نتایج امتحانات بعدی تمرکز کرد. این کار باعث می شود نتیجه کلی در کارنامه بهبود پیدا کند. اگر ناراحتی و افسرگی ناشی از امتحان نخست دامن گیر امتحانات بعدی شود نمرات آینده را هم تحت تاثیر قرار می دهد.»

اخبار پیشنهادی